بازگشت شرکت های کشتیرانی اروپایی به بندرهای ایران

رکنااقتصادی: به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد گفت: بخش حمل‌ و نقل و از جمله حوزه دریایی، جزو اولین اهداف طرف‌های غربی برای زمین‌گیر کردن اقتصاد کشورمان بود و این بخش را برای قطع مبادلات کالایی و بالابردن هزینه‌ها، موردنظر قرار داده بودند؛ چراکه بیشترین میزان حمل‌ و نقل کالایی در اقتصاد ایران، از طریق دریا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خطوط کشتیرانی در این حوزه مورد سنگین‌ترین تحریم‌ها قرار گرفت، افزود: غربی‌ها در حوزه‌های خطوط، بیمه‌ای و اپراتوری اقتصاد ایران را تحت تحریم قرار داده بودند که از یکسال گذشته، همه تحریم‌های مربوطه در همه بخش‌ها برداشته شد و ایران در حال حاضر، در این زمینه‌ها هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر، همه محدودیت‌ها در این حوزه برداشته‌ شده است، گفت: بعد از لغو تحریم‌ها، شاهد بازگشت ۱۷ خط کشتیرانی به بنادر کشورمان هستیم و امکان رفت‌ و آمد کشتی‌های ایرانی به همه بنادر مهم ازجمله بنادر اروپایی فراهم‌شده است و به‌صورت زمان‌بندی، شاهد رفت‌ و آمدهای هفتگی و ماهانه به این بنادر هستیم.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی که برای کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی کشورمان ایجادشده بود، مشکلات بیمه‌ای بود، گفت: مؤسسات رده‌بندی جهانی، فعالیت خود را با همکاری شرکت‌های ایرانی آغاز کرده‌اند و مشکل بیمه کشتی‌های کشورمان نیز به‌طور کامل رفع شده و به‌راحتی می‌توانیم از این امکان استفاده کنیم؛ ضمن اینکه تحریم‌های مربوط به اپراتوری هم رفع شده است.

سعیدنژاد به خرید تجهیزات موردنیاز کشور اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از لغو تحریم‌ها، به بازار رقابتی در این زمینه دسترسی پیدا کرده ایم و دیگر مجبور نیستیم از چند کشور یا شرکت خاص خرید کنیم، در همین زمینه یک محموله مهم تجهیزات صنعتی مورد نیاز برای بنادر، خریداری‌شده و در روزهای آینده وارد بندر چابهار می‌شود.

وی به فراهم شدن امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: بعد از لغو تحریم‌ها، به‌شدت شاهد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی هستیم و برای توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی اعلام نیاز کرده ایم که در حال حاضر، ۹ شرکت بزرگ اروپایی برای انجام این کار اعلام آمادگی کرده‌اند.

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در این حوزه شاهد اتفاقات مهمی خواهیم بود، گفت: سرمایه‌ گذاری انجام‌شده از سوی هند در بندر چابهار به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار است که در حوزه ساخت، بهره‌برداری و انتقال نیز یک سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری در همین بندر از سوی سرمایه گذاران این کشور، به‌زودی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون دیگر کالاها با واسطه از بنادر کشورهای همسایه وارد نمی‌شود و این امر باعث کاهش هزینه‌ها شده است.

 

کدخبر: 239188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟