داوود کشاورزیان در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه 127 هزار دستگاه ناوگان عمومی فرسوده در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، بیان کرد: برنامه‌ریزی شده است که در قالب نوسازی ناوگان، 65 هزار دستگاه کامیون فرسوده از ناوگان حمل و نقلی کشور خارج شود و 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده نو جایگزین آن شود. 
وی با اشاره به انعقاد قرارداد روز گذشته با شرکت سازنده کامیون‌های کشنده برای نوسازی 5 هزار دستگاه کامیون فرسوده بیان کرد: نرخ سود تسهیلات در قالب این قرارداد 18 درصد است که 9 درصد آن را متقاضی پرداخت می‌کند و 9 درصد دیگر از سوی سازمان راهداری، شرکت نفت و کارخانه سازنده پرداخت می‌شود. 
کشاورزیان اظهارداشت: شرکت نفت و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در قالب صرفه‌جویی مصرف سوخت بخشی از سود این تسهیلات را پرداخت می‌کند. 
وی با اشاره به اینکه عوارض گمرکی برای کامیون‌های سنگین 15 درصد است، اظهار داشت: قطعاً اگر این رقم عوارضی نیز حذف شود، قیمت کامیون برای مالکان ارزان‌تر خواهد بود. 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: فعلاً در قالب قرارداد نوسازی ناوگان تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 9 درصد و 7 ساله ارائه می‌شود که لازم است کامیون‌داران ابتدا کامیون با عمر بالای 35 سال خود را اسقاط کنند و با ارائه گواهی اسقاط به شرکت سازنده و سپس معرفی به بانک تسهیلات را دریافت کرده و مابه‌التفاوت را پرداخت کنند و صاحب کامیون نو شوند. 
کشاورزیان درباره اقساط تسهیلات خرید کامیون‌های نو گفت: به فرض اگر 300 میلیون تومان تسهیلات ارائه شود، لازم است مالک در مدت زمان 7 سال ماهانه حدود 5 میلیون تومان پرداخت کند که این رقم با احتساب سود 9 درصد خواهد بود. 
وی تاکید کرد: کشور ایران متعد به همکاری درباره عدم تولید گازهای گلخانه‌ای و حمایت از محیط زیست و لایه ازون است، بنابراین برنامه‌ریزی کرده‌ایم، با آغاز نوسازی ناوگان کامیونی به تدریج از فعالیت کامیون‌های فرسوده در کشور جلوگیری شود. 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: نرخ سوخت و خصوصاً نرخ نفت گاز در ایران نسبت به قیمت‌های بین‌المللی پایین‌تر است و همین امر موجب می‌شود مالکان خودروهای فرسوده تمایل چندانی برای نوسازی ناوگان نداشته باشند، در حالی که با واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی، قطعاً نوسازی این ناوگان نمود بیشتری پیدا می‌کند. 
وی اظهارداشت: بدین ترتیب برنامه‌ریزی کرده‌ایم پس از شروع نوسازی ناوگان فرسوده مانع فعالیت ناوگان فرسوده فعال در کشور شویم. 
وی درباره رقم اسقاط کامیون‌های فرسوده توضیح داد: برای هر کامیون بابت اسقاط معادل 12 دستگاه سواری پرداخت می شود بنابراین حدود 30 میلیون تومان بابت اسقاط به مالکان خودروهای فرسوده پرداخت می‌شود. 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: همچنین در فاصله اسقاط خودروها تا تحویل خودرو نو که حدود 3 ماه به طول می‌انجامد، وزارت نفت مکلف شده است، بابت عدم مصرف سوخت این ناوگان و در واقع صرفه‌جویی سوخت مبلغ 7 میلیون تومان به عنوان پرداخت اولیه به مالکان خودروهای فرسوده بپردازد یعنی در واقع یک مالک کامیون فرسوده با اسقاط خودروی خود 30 میلیون تومان بابت اسقاط و 7 میلیون تومان بابت صرفه‌جویی سوخت دریافت می‌کند، ضمن آنکه تسهیلات 300 میلیون تومانی خرید کامیون با نرخ 9 درصد نیز مشمول می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 240008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟