سپرده‌گذاران در شبکه بانکی سلطه دارند

رکنااقتصادی: اکبر کمیجانی امروز در همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری به شرایط حاکم بر شبکه بانکی اشاره داشت و در رابطه با وضعیت فعلی سود بانکی توضیحاتی ارائه کرد.
وی معتقد است: در حال حاضر سپرده‌گذاران و شبکه بانکی از توسعه بالاتری برخوردار هستند، تحلیل کمیجانی این است که در سال‌های پیش همواره ما از مدافعان حقوق از دست رفته سپرده‌گذاران بودیم، چرا که اختلاف منفی بین نرخ تورم و سود پرداختی به مشتریان بانک‌ها برای سپرده‌گذاری‌ها وجود داشت و تورم همواره بالاتر می‌ایستاد. اما اکنون اینگونه نیست و با شاخص نرخ تورم و سیاست‌های اصلاحی که اعمال شده، در حال حاضر نرخ سود اصلاح شده است و در مسیر پرداخت متناسب با تورم قرار دارد.
وی ادامه داد: با این حال برخی سپرده‌گذاران بزرگ به جای همراهی با شبکه بانکی در حال اعمال فشار از طرق مختلف هستند و برخی دیگر از سپرده‌گذاران کوچک، دولتی و یا شبه‌دولتی بازارگرمی کرده و اجازه نمی‌دهند که سود بانکی در مسیر اصلی خود حرکت کند.
قائم مقام بانک مرکزی یادآور شد: در حال حاضر و با شرایط موجود چسبندگی برای اصلاح نرخ سود وجود داشته و به تبع آن بانک‌ها به سمت دنیای پرریسک تجدید ارزیابی‌ها حرکت کرده‌اند در این حالت هیچ راهی جز اصلاح نظام بانکی وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 240194 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟