بیشترین نرخ بیکاری زنان در کدام کشورهاست؟

این آمار درحالی ارائه می‌شود که پیش‌بینی‌های سال 2017 حاکی از احتمال رشد اقتصادی پایین و سرمایه‌گذاری ناکافی در سراسر جهان است. آن طور که سازمان بین‌المللی کار گزارش کرده، نرخ اشتغال در جهان بسیار نگران‌کننده شده است. این آمار در مورد افرادی است که آماده و جویای کار هستند اما نمی‌توانند فرصت اشتغال مناسبی پیدا کنند آن طور که در این گزارش آمده است، نرخ بیکاری برای زنان یمنی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند، بالاتر است.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، بسیاری از فرصت‌های شغلی در یمن برای مردان است و زنان در این کشور به حاشیه رانده شده‌اند. آن طور که سازمان بین‌المللی کار گزارش کرده، نزدیک به 39.2درصد زنان آماده به ‌کار در یمن بیکار هستند. همچنین زنان یمنی در این کشور از حقوق دیگری مانند مراقبت‌های پزشکی و آموزش ‌و پرورش نیز به اندازه کافی بهره نمی‌برند. طبق تحقیقات صورت‌ گرفته، یمن جامعه‌‌یی سنتی و مردسالار دارد که قبایل بیشتر از نهادهای مدنی و حکومتی در فرآیند تصمیم‌گیری موثراند. در واقع زنان نه ‌تنها در ساختن جامعه خود نقش موثری ندارند بلکه سهم آنها از نارسایی‌های اجتماعی بیش از مردان است. علاوه بر محدودیت‌هایی که برای زنان وجود دارد، فقر و مشکلات اقتصادی نیز موانع جدی بر سر راه رشد و پیشرفت اجتماعی زنان قرار داده است.
در ادامه این گزارش، آمار بیکاری زنان در لسوتو حدود 32.1درصد عنوان شده، این درحالی است که سطح سواد زنان در این کشور از مردان بالاتر است. بسیاری از کارشناسان، مهاجرت زنان از روستا به شهرها را از مهم‌ترین عوامل افزایش بیکاری در زنان عنوان کرده‌اند. آن طور که در این گزارش آمده، اقتصاد لسوتو سالانه تنها قادر به تولید 6 هزار شغل است درحالی که نرخ رشد جمعیت در این کشور بسیار بالاست.
مورد دیگری که در این گزارش به آن پرداخته شده، یونان است. نبود سیاست‌های پولی در یونان بر نرخ بیکاری و کمبود فرصت‌های شغلی تاثیر گذاشته، به طوری که بیکاری در بین افراد تحصیل‌کرده نیز افزایش یافته است. نزدیک به 31.4درصد زنان جویای شغل در یونان بیکار هستند. فرصت‌های شغلی موجود در شرایط کنونی به سطح تحصیلات و توانایی‌های کمتری نیاز دارند و این مساله باعث می‌شود که بسیاری از زنان در مشاغلی فعالیت‌ داشته باشند که کمتر از توانایی‌ آنهاست.

نرخ+بیکاری
در همین حال، ایران نیز با نرخ بیکاری 19.9درصد برای زنان روبروست. این آمار بر اساس اطلاعات تابستان 95 است که نشان از رشد 1.9درصدی این نرخ طی یک سال گذشته دارد.
در آماری که سازمان بین‌المللی کار گزارش کرده است، نزدیک به 29.8درصد از زنان بوسنی‌ و هرزگوین بیکار هستند که این نرخ در موریتانی به 29.5درصد می‌رسد. در سوریه نیز در میان زنان جویای کار 28.2درصد بیکار دیده می‌شود. به نظر می‌رسد، جنگ و ناامنی‌های داخلی در این کشور نه ‌تنها اشتغال زنان بلکه بسیاری از شرایط زندگی مردم این کشور را دچار دگرگونی کرده است. این‌ سال‌ها تنها مشکل زنان سوری بیکاری نیست. ناامنی و بحران‌های داخلی بسیاری از این زنان را مجبور به ترک سرزمین و خانه خود کرده است.
لیبی و مصر از دیگر کشورهایی هستند که در سال‌های اخیر درگیر بحران و ناامنی داخلی شده‌اند. آن طور که در این گزارش آمده در میان زنان جویای کار در لیبی نزدیک به 28.1درصد بیکار هستند که این آمار بین زنان مصری به 27.8درصد می‌رسد. به طور کلی مصر از کشورهایی است که نرخ بیکاری بالایی دارد. بیشتر اشتغال زنان مصری در مشاغل مربوط به کشاورزی و ماهیگیری گزارش شده است. البته حضور زنان در این بخش‌ها نیز به عنوان فعالیتی در راستای خانه‌داری به حساب می‌آید. به این معنا که به ازای انجام این فعالیت‌ها هیچ دریافت مالی ندارند. مصر نیز از کشورهایی است که در آن نگاه مردسالارانه، مانع از حضور زنان در مشاغل مناسب شده است.
علاوه بر کشورهای عنوان شده، نرخ بیکاری زنان در بسیاری از کشورهای درحال توسعه بالاست. در بسیاری از گزارش‌ها، نگاه‌ سنتی و فرهنگ رایج در کشورها مهم‌ترین عاملی است که مانع اشتغال زنان می‌شود. زنان در برخی از کشورها از نظر کارفرمایان جنس ضعیف در نظر گرفته می‌شوند بنابراین در مقابل مردان شانس کمتری برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب دارند. هر چند که این نگاه در دهه‌های گذشته قدری اصلاح و زنان به سمت اشتغال بیشتر حرکت کرده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:اقتصاد آنلاین

کدخبر: 240537 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟