بازنشستگی پیش از موعد بانوان؛ مصوبه ای کارآمد یا هزینه بر

رکنااقتصادی: نمایندگان مجلس در ادامه بررسی الحاقات پیشنهادی به لایحه برنامه ششم در واپسین روزهای دی ماه سال جاری دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی زیر مجموع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تامین اجتماعی را موظف کردند تا با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل دارای حداقل 20 سال پیشینه خدمت بدون محدودیت سنی موافقت کنند . به موجب این مصوبه میزان محاسبه حقوق آنان بر اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌ خواهد بود. 
این مصوبه با 139 رای موافق،‌22 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر به تصویب رسید. نمایندگان موافق این مصوبه، اجرایی شدن آن را به سود زنان شاغلی می دانند که پس از سپری شدن سال ها اشتغال، تمایل به کناره گیری از عرصه کار و رسیدگی به خود و خانواده دارند. در مقابل، مخالفان این مصوبه، آن را زمینه ساز افزایش بیکاری و خانه نشینی زنان عنوان می کنند. 
گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، ضمن ارایه بازتاب موضع وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره این مصوبه، با «پروانه سلحشوری» رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و پیشنهاد دهنده این طرح، «حسن نوروزی» عضو کمیسیون حقوق و قضای مجلس و «سعید لیلاز» اقتصاددان گفت و گو کرد. 

**بازنشستگی پیش از موعد، پیشنهادی از زنان به زنان 
سال ها تلاش و زحمت زنان شاغل و موانع پیش روی آنان برای بازنشستگی پیش از آنچه در قانون Law ذکر شده است، نیاز به تصویب و اجرای لایحه ای مبنی بر سهولت کناره گیری از کار همراه با پشتوانه را دو چندان کرد. 
پروانه سلحشوری درباره چرایی پیشنهاد این طرح گفت: پیش از این هم بازنشستگی پیش از موعد با 25 سال پیشینه کار تصویب و اجرایی شده بود که امسال آخرین سال اجرای آن است. بر همین اساس و به دلیل این که وضعیت مالی دولت هم با مشکل رو به رو است، طرحی ارایه دادیم تا زنانی که می خواهند بازنشسته پیش از موعد شوند، بتوانند از حمایت های دولتی و بیمه استفاده کنند. 
وی با بیان اینکه ایده و جرقه این پیشنهاد هم توسط تعدادی اززنان شاغل ارایه شده ، گفت : این موضوع در برنامه ششم و پیشنهادات کمیسیون به نحوی که قابلیت اجرایی بر آن متصور و بار مالی نه تنها بر دولت بلکه بر نهادهای مرتبط نداشته باشد، مطرح شد. 
حسن نوروزی دیگر نماینده مجلس این مصوبه را هدیه و فرصتی از مجلس به زنان شاغل عنوان کرد و گفت: بسیاری از زنان شاغل که علاوه بر اشتغال، مدیریت و مسوولیت خانه و خانواده را هم برعهده دارند، پس از طی 20 سال خدمت، تقاضای بازنشسته شدن داشتند اما کارفرما با آن مخالفت می کرد. 
وی گفت : با تصویب نهایی و اجرایی شدن این مصوبه، این گروه از زنان شاغل که از سن بازنشستگی خود هم راضی هستند، به صورت اختیاری می توانند بازنشسته شده و به امور زندگی خود برسند. با احتساب این امر می توان این مصوبه را کار ارزنده ای از طرف بانوان مجلس دهم دانست. 

** افزایش هزینه، بیکاری و خانه نشینی زنان 
مصوبه بازنشستگی زنان شاغل با 20 سال پیشینه خدمت، پس از اعلام، همانند سایر موارد مصوب شده، با مخالفان و موافقان بسیاری روبه رو است. موافقان، آن را زمینه ساز ایجاد آرامش خاطر زنان شاغل و حمایت کننده آنان می دانند و مخالفان به بار مالی این مصوبه بر دوش دولت و افزایش بیکاری زنان تاکید دارند. 
در همین راستا، معاون اقتصادی وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در نخستین واکنش به این مصوبه اعلام کرد: اجرای این مصوبه، حدود پنج هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی کشوری و حدود 30 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی بار مالی دارد. «حجت الله میرزایی» در نشستی خبری که به همین دلیل نیز برگزار شد ، افزود: زیان مالی وارده از اجرای مصوبه بازنشستگی پیش از موعد بانون ، شامل همه صندوق های بازنشستگی یعنی 18 صندوق خواهد شد که آثار اجتماعی و روانی را در پی خواهد داشت که بی شک نمایندگان مجلس به پیامدهای آن، اشراف کامل نداشته اند. 
وی با بیان اینکه در زمان حاضر300 هزار زن شاغل در جامعه فعالند به این نکته اشاره کرد که با اجرای بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه، یکصد هزار زن شاغل مشمول بازنشستگی از بازار کار خارج می شوند. 
**مصوبه ای برای فروپاشی نظام سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی زنان 
«سعید لیلاز » هم درباره این مصوبه به خبرنگار گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا گفت : این نوع مصوبه ها، زمینه ساز فروپاشی نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران است. رویکرد پوپولیستی در ایران اصلاح طلب و محافظه کار هم ندارد و همه به دنبال آن هستند. دریافت حقوق و یارانه و وام های کلان، منتهای آرزوی همه شهروندان است اما وقتی به فکر منابع درآمدی نیستیم این کار حکم بازی «رولت روسی» دارد به این معنا که گلوله ای به شقیقه خودمان شلیک خواهیم کرد فقط زمانش نرسیده است. 
وی با اشاره به مشکلات ملی دولت و صندوق های بازنشستگی و بیمه افزود: در شرایطی که نظام مالی دولت با بحران 700 هزار میلیارد تومان انواع بدهی روبه رو است، صندوق های بازنشستگی به شدت ورشکسته هستند و شبکه بانکی با بار مالی کلان دست و پنجه نرم می کنند ، هیچ کس نمی داند چگونه می توان طرح تحول سلامت را به صورت پایدار ادامه داد، ایجاد مصوبه هایی این چنین هزینه آور هیچ معنایی جز وفاق کاذب ندارد. 
به بیان این اقتصاددان، وقتی تولید ثروت اتفاق نمی افتد، توزیع ثروت معنایی جز تولید فقر ندارد؛ چرا که این افراد به محض بازنشسته شدن نه تنها دیگر پرداختی به تامین اجتماعی به عنوان حق بیمه نخواهند داشت بلکه حقوق هم می گیرند. همچنین این افراد، با جذب دوباره به بازار کار و اشتغال، موجب بیکاری افراد جوان تر و کارآمدتر که حق بیمه هم می پردازند، می شوند. بنابراین هم در بازار اشتغال هیچ تغییری اتفاق نمی افتد و هم این که منابع ورودی صندوق های تامین اجتماعی بسیار کم و خروجی های آنان پیدا می کند. 
لیلاز تاکید کرد: وقتی شرایط مالی بحرانی می شود سیاست های کنترل هزینه نه تنها به اندازه سیاست های افزایش درآمد اولویت دارد بلکه بر آن مقدم می شود . اما مجلس در دوهفته پیش، سلسله گسترده ای از مصوبات را مطرح کرده که بارمالی دارند بدون اینکه در واقع برای تامین هزینه ها و کنترل آن فکری شده باشد. بر همین مبنا به صراحت می توان گفت افراد موافق این مصوبه اطلاعات دقیقی از اوضاع اقتصادی ندارند. 
وی درباره خانه نشینی زنان و رابطه مستقیم آن با اجرای مصوبه بازنشستگی زنان با 20 سال پیشینه خدمت هم گفت: از سویی زنان را به مشارکت اقتصادی و اشتغال تشویق می کنند و از سویی دیگر مصوبه ای تصویب می کنند تا زنان تشویق به خانه نشینی شوند. این امر هم به لحاظ اجتماعی سیاسی تناقض دارد و هم به لحاظ اقتصادی جواب نمی دهد و بی معناست. 

** بازنشستگی اختیاری زنان، راهکاری برای حمایت از خانواده 
رییس فراکسیون زنان مجلس، به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح، در مقام دفاع از آن، به مشورت ها و تحقیق های صورت گرفته با مرکز پژوهش های مجلس و مراوده با جمعی از اقتصاددانان برای کارایی بهتر این مصوبه اشاره کرد و گفت: پس از اعلام این مصوبه، تبلیغات وسیعی علیه آن صورت گرفت و دو اشکال مهم را مطرح کردند. یک اشکال از طرف گروهی مانند بیمه بازنشستگی یا صندوق بازنشستگی که ترجیح می دهند همان سی سال را مبنای بازنشستگی قرار دهند و ذینفع این مساله هستند، مطرح می شود. در حالی که اختلاف حقوقی کسی که با 30 سال بازنشسته می شود و کسی که با 20 سال، نزدیک به دریافتی 40 درصدی است که همین امر خود به خود انگیزه بازنشستگی را منتفی می کند و در عین حال صندوق های بازنشستگی هم کمتر پرداخت می کنند. 
وی افزود: دسته دوم عده ای از فعالان حقوق زنان هستند که این مصوبه را به مانند شمشیر دولبه می دانند که زنان را از بازار کار خارج و جذب مردان را جایگزین می کند. در پاسخ به این افراد هم باید بگویم بنده به عنوان نماینده و فردی مسوول، همه خواسته های مردم به خصوص زنان را در نظر دارم و منعکس کننده دغدغه های آنان هستم. 
« زنان زیادی به صورت خودخواسته، این درخواست را داشتند چرا که احتمال اخراج آنان بدون پرداخت بازنشستگی وجود دارد و من فکر نمی کنم هیچ فعال حقوق زنی این را بپذیرد که یک زن شاغل بدون هیچ حق و حقوقی به این گونه از کار جدا شود. پس می توان گفت اگر منابع مالی که در اختیار بیمه ها قرار دارد، به خوبی مدیریت شود نه تنها بار مالی برای دولت ندارد بلکه می توانند تا سال ها این بیمه را برای زنان شاغل پرداخت کنند و چشم انداز این مصوبه به نفع زنان شاغل است.» 
نوروزی هم این اشکال که با اجرایی شدن این مصوبه، بیکاری زنان افزایش پیدا می کند را رد کرد و گفت: وقتی زنان خود خواهان رسیدگی به امور خانواده هستند و دوست دارند بازنشسته شوند دیگر بیکاری آنان معنا پیدا نمی کند و هر شخصی هم خواست تا پایان سی سالگی در کار خود باقی خواهد ماند. 
وی افزود: اعتراض صندوق بیمه هم هنگامی که قرار است 20 روز حقوق یک زن را پرداخت کند، معنایی ندارد. این ها تحلیل بی موردی است و اگر واقع بینانه نگاه کنیم و خود را جای زن شاغلی که گرفتار رسیدگی به فرزندان است، متوجه ضرورت اجرایی شدن این مصوبه خواهیم شد. چرا انگیزه کسی که طالب بازنشستگی است را برآورده نکنیم تا جای کار برای شخص دیگر باز شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایرنا

کدخبر: 240940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟