خودروهای فرسوده عامل اصلی آلودگی هوای تهران اعلام شد

محمد شریعتمداری در مراسم نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور با محصولات ایران خودرو ، اظهار داشت: با تکلیفی که دولت به سازمان محیط زیست اعلام کرده این سازمان مکلف است تا در شهرهای بزرگ به صورت تفکیکی عوامل آلودگی هوا را بررسی کند و ما برای اولین بار اطلاع پیدا کردیم که به طور مثال مهم ترین آلاینده‌ها در کلانشهر تهران چه چیزی است و سهم هر کدام چقدر است.

وی با بیان اینکه این امر برای دولت مهم بود که بداند توان خود را در کجا و در کدام قسمت آلاینده‌ها به کار بگیرد، افزود: در تهران بیشترین آلودگی از آلاینده‌های متحرک بود اما در شهری مثل اراک این آلاینده‌های ثابت بودند که نقش مهمی در آلودگی هوا داشتند. بر همین اساس در کلانشهر تهران حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی مورد توجه قرار گرفت و با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طرح‌های پیشنهادی شهرداری و وزارت صنعت در فاز اجرایی قرار گرفت.

معاون اجرایی رئیس جمهور اضافه کرد: به عنوان نمونه برای متروها افزایش قطارها به تصویب رسید و قرار شد از طریق فاینانس منابع آن تامین شود و چهارصد واگن جدید به متروی تهران اضافه شود. 25 هزار میلیارد ریال نیز اعتبار برای تامین خودروهای سنگین تخصیص داده شد و قرار شد با کمک خودروسازها مردم نرخ کمتری برای این تسهیلات پرداخت کنند.

شریعتمداری تصریح کرد: مطابق این طرح 140 هزار دستگاه خودروی فرسوده، 17 هزار دستگاه اتوبوس دیزلی، 65 هزار کامیون بالای 10 تن با سن 35 سال با خودروهای جدید و در مورد اتوبوس‌ها با پایه گازسوز تعویض خواهد شد. همچنین برای اسقاط هزار و صد دستگاه مینی‌بوس و 20 هزار دستگاه اتوبوس مصوباتی ارائه شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 241010 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟