"م.ج"1200    میلیارد تومان وام 30 نفر دیگر چقدر؟

رکنااقتصادی: به واسطه این ارتباط هم ٣١ نفر تسهیلات کلان بین ٢٠٠ تا ١٢٠٠ میلیارد تومانی گرفته‌اند بدون آنکه وثیقه با ارزش مناسب در اختیار بانک قرار دهند. دانه درشت‌ترین بدهکار این بانک آقای «م. ج» با بدهی ١٢٠٠ میلیارد تومان است و جالب‌ترین پرونده مربوط به بدهکار ٨٠ میلیارد تومانی است که توانسته به اسم ایجاد فروشگاه فرهنگیان تسهیلاتی با نرخ بهره ١/٥ درصد بگیرد. محمدرضا خانی، مدیرعامل بانک سرمایه  می‌گوید: پس از آنکه محرز شد این بدهکار نمی‌تواند به تعهدش عمل کند نرخ بهره وام مزبور به ٢٤ درصد تغییر کرد و در صورتی که این فرد تا چهارشنبه جاری نتواند نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کند؛ بازداشت خواهد شد.

ملک غیر واقعی بود

به گفته خانی، این فرد برای ایجاد فروشگاه فرهنگیان ٨٠ میلیارد تومان در سال ١٣٩١ از بانک سرمایه با نرخ بهره  یک و نیم درصد گرفته بود. اما ملکی که به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار داده بود واقعی نبود. واقعی نبودن وثایق آنقدر در این بانک شایع بوده که مدیرعامل هم به آن اعتراض می‌کند. او دراین باره گفت: وثایق پذیرفته شده ارزش متناسب با تسهیلات اخذ شده را نداشته‌اند. به گونه‌ای که وثیقه غیرمنقول بزرگ‌ترین بدهکار بانک با بدهی ١٢٠٠ میلیارد تومانی ١٠ درصد بوده و مابقی چک و سفته است. او البته تاکید کرد: فرد مورد اشاره در حال حاضر بازداشت شده است.

این حجم تخلف را یکجا ندیده‌ام

این حجم از تخلف را یکجا ندیده‌ام. این گفته محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه است که چند روز پیش در خصوص تخلفات مرتبط با بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان عنوان کرد.

او گفت: چند هزار میلیارد تومان در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفته بدون اینکه تضمینی برای وصول داده باشند که همه بر خلاف قانون و مقررات است. آنها در رابطه با تسهیلات بانکی و تجاری هم وجوه گرفته‌اند و هم مصرف کرده‌اند، که من تاکنون این مقدار تخلف را به صورت یکجا در مورد یک بانک ندیده‌ام. همچنین تعیین مدیرعامل بر اساس مقررات نبوده بلکه بر اساس حمایت‌ها و نفوذها بوده است و در مدت ١٠ سال، ١٣ بار سرپرست و مدیرعامل عوض شده است. سرمایه‌ای که صاحب سهام داشته مطابق با مقررات نبوده و در مورد میزان تسهیلاتی که اخذ شده تخلف صورت گرفته و بالاتر از سقف مجاز این تسهیلات داده شده است. همچنین چگونگی پرداخت تسهیلات به افراد رعایت نشده و تضمین مناسب اخذ نشده و اعتبارسنجی لازم صورت نگرفته است، قانون رعایت نشده و در جایی هم که باید این تسهیلات مصرف شود، مصرف نشده است. به عنوان مثال ٥٠٠ میلیارد تومان تسهیلات برای فلان کارخانه گرفته شده ولی تضمینی در این رابطه اخذ نشده است. اگر قوه قهریه به کمک شان نیاید آنها نمی‌توانند پول را وصول کنند، لذا دولت و بانک مرکزی باید به کمک بیایند و امثال این پرونده را بررسی کنند.

منکر تخلفات صورت گرفته نمی‌شوم

خانی هم که این روزها باید پاسخگوی تخلفات صورت گرفته دراین بانک باشد تاکید کرد: منکر تخلفاتی که در بانک سرمایه طی ادوار گذشته صورت گرفته است؛ نمی‌شوم. تخلفی که در این بانک صورت گرفته با همکاری بدهکاران کلان و برخی از همکاران بانک که عموما بازنشستگان سایر بانک‌ها در بانک سرمایه هستند، شکل گرفته است.

او با بیان اینکه نیروهای جوان هیچ تخلفی در این زمینه نداشته‌اند، گفت: به همین دلیل عذر تمام بازنشستگان بانک را خواستیم، البته تمام مسائلی که در حال حاضر گریبانگیر بانک شده، بدهکاران ایجاد کرده‌اند. مدیرعامل بانک سرمایه با اشاره به آغاز مذاکرات با بدهکاران بانک سرمایه، گفت: شکایت کیفری آخرین مرحله پیگیری است و به همین دلیل پس از ناامید شدن از مذاکره شکایت کیفری- حقوقی و کیفری را آغاز کردیم که به دنبال آن تعدادی از بدهکاران بازداشت شدند و به بقیه اخطار دادیم که اگر برای رسیدگی وضعیت بدهی و پرونده شان حضور نیابند این مسیر ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل بانک سرمایه تعداد بدهکاران کلان این بانک را ٣١ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام و تصریح کرد: بدهی این افراد از ٢٠٠ میلیارد تومان آغاز و به ١٢٠٠ میلیارد تومان ختم می‌شود. بدهی ١٢٠٠ میلیارد تومانی به آقای (م. ج) که بزرگ‌ترین بدهکار بانک است و در بازداشت به سر می‌برد، مربوط می‌شود.

بانک سرمایه در بانک ملت ادغام نمی‌شود

در جریان خبرهای منتشر شده در خصوص فساد بانک سرمایه، اخبار دیگری انتشار یافت که از ادغام این بانک خبر می‌داد اما خانی در موضع‌گیری صریح نسبت به این خبر آن را تکذیب کرد. او عنوان کرد: همان‌طور که مدیرعامل بانک ملت نیز روز گذشته اعلام کرده قرار نیست هیچ ادغامی صورت گیرد. زمانی ادغام صورت می‌گیرد که بانک از نظر عملکرد منابع دچار ضعف شدید باشد و بنابراین هیچ ادغامی برای بانک سرمایه متصور نیست.

او مجموعه بدهی بدهکاران بانک سرمایه را نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه دو هزار میلیارد تومان آن جریمه تاخیر است، تصریح کرد: از دیدگاه تخصصی چند نوع مطالبات اعم از سررسید گذشته، معوق، مشکوک الوصول تسهیلات، مشکوک الوصول ضمانتنامه‌ها به اضافه وجه التزام داریم.

خانی با اشاره به تشکیل کمیته وصول مطالبات بانک، گفت: پس از اینکه بزرگ‌ترین بدهکاران بانک بازداشت شدند، برای پرداخت بدهی مراجعه کردند حتی بدهکارانی که در بازداشت هستند ولی توافقی با آنها صورت نگرفت زیرا وجوه نقد آنها برای بازپرداخت بدهی ناچیز است و بانک به آنها اعلام کرد که حداقل بدهی را به صورت نقد بپردازند و بقیه را به صورت املاک سهل‌البیع، بلامانع و درون شهری بدهند.

وی ادامه داد: با دادستان تهران هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و نهادهای نظارتی در این زمینه ورود کرده‌اند و کارشناس املاک از طریق معاون دادستانی معرفی می‌شود و بدهکاران حق معرفی کارشناس ملک را ندارند.

او افزود: به دادستانی نامه می‌زنیم که آنها از طریق کانون کارشناسان به ما کارشناس ملک معرفی کنند و یک هیات سه نفره در این‌باره مذاکره می‌کنند تا قیمت ملک استخراج شود و در نهایت اگر قیمت مناسب باشد بانک ملک را بر می‌دارد. مدیرعامل بانک سرمایه اظهارداشت: چک، سفته و قرارداد بین بدهکاران بانک متداول بوده و راحت وام به آنها داده شده است، درصد کمی وثیقه غیرمعقول اخذ شده است و فقط ١٠ درصد وثیقه ملکی در بانک قرار داده‌اند که حتی ارزش واقعی ملک و به صورت کارشناسی نیست.

او با اشاره به اینکه کمتر از دو‌درصد مطالبات بانک وصول شده است و تا پایان سال بخش بزرگی از بدهی‌ها وصول خواهد شد، افزود: بیش از ٧٠ درصد مطالبات بانک وصول خواهد شد و تا پایان شهریور ماه آینده این وصولی‌ها به سرانجام خواهد رسید. بالاترین حسن این حرکت این بود افرادی که نام‌شان به عنوان بدهکار مطرح نبود پذیرفتند که بدهکارند حتی آنهایی که هیچ ملکی از آنها مطالبه نشده بود قبول کردند که بدهکار اصلی هستند.

٥/٤ هزار میلیارد تومان به آموزش و‌پرورش وام داده‌ایم

مدیرعامل بانک سرمایه با بیان اینکه از ابتدای امسال ٤ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان به آموزش و پرورش وام پرداخت کرده‌ایم که حقوق معوقه بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت شود، اظهارداشت: البته این تسهیلات سررسید و تمدید شد و در حال حاضر به ما بدهی دارند. او اضافه کرد: یک‌ماه پیش هم٥٠ میلیارد تومان دوباره وام برای پرداخت حقوق معلمان پرداخت کردیم و حد اعتباری در نظر گرفتیم که پرداخت حقوق معلمان کم نشود.

در حال حاضر آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان به بانک سرمایه بدهی دارند. مدیرعامل بانک سرمایه با بیان اینکه سهامداران واقعی بانک معلمان هستند، تصریح کرد: کل دانش‌آموزان محروم را پوشش می‌دهیم و آنها را که قادر به تحصیل نبودند را حمایت می‌کنیم. مدارس شبانه‌روزی در مناطق محروم شکل گرفته و تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد کرده‌ایم.

 

 

کدخبر: 241445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟