فناوری نوین وارد صنعت نفت می شود

رکنااقتصادی: حبیب اله بیطرف در کنفرانس نفت ٢٠١٧، با تشریح وضع بودجه بخش پژوهش و فناوری، افزود: بودجه تحقیق و توسعه نسبت به تولید ناخالص کشورهای مختلف از صفر تا چهار درصد است، اما سهم پژوهش در ایران، حدود هشت دهم درصد استو بیشترین حجم سرمایه گذاری در بخش پژوهش متعلق  به آمریکاست و چین، ژاپن و آلمان در رده‎های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری به تشریح وضع پژوهش در شرکت های نفتی پرداخت و افزود: شرکت‎های نفتی به سه گروه شرکت‎های بین المللی، ملی و خدماتی تقسیم می شوند که این شرکت‎ها به طور میانگین سالانه یک میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می‎کنند.

بیطرف ادامه داد: بر اساس سیاست‎های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر دستیابی به فناوری پیشرفته در زمینه علم و فناوری در ایران تاکید شده است.

وی با اشاره به توجه وزارت نفت به موضوع فناوری افزود: این اقدام از ٢ سال پیش آغاز شد که بر اساس آن برای ایجاد ظرفیت مهندسی مخزن در داخل کشور، با ٩ دانشگاه قراردادهایی امضا شده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری تصریح کرد: بر اساس قراردادی که با دانشگاه‎ها امضا شده، موسسه‎های تحقیقاتی مربوط به مطالعه و مهندسی مخازن نفتی شکل می گیرد که در الگوی جدید قراردادهای نفتی نیز به کار گرفته می شوند.

بیطرف با بیان این که در قراردادهای جدید نفتی، بر استفاده حداقل ٥١ درصد از ظرفیت‎های داخلی تاکید می شود، گفت: در قراردادهایی که میان شرکت‎های ایرانی و خارجی برای توسعه میدان‎های نفتی امضا می شود، فناوری‎های به کار گرفته شده در بخش تولید و یا ازدیاد برداشت به این موسسه‎ها منتقل خواهد شد.

وی با بیان این که در ساختار قراردادهای جدید که پیوست‎های متعددی دارد، ٢ پیوست مربوط به استفاده از توان ظرفیت‎های ایرانی است، افزود: در این قراردادها، حداقل استفاده ٥١ درصدی از ظرفیت ‎ای داخلی به عنوان قانون حاکم بر فعالیت وزارتخانه‎ها جاری خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری یادآور شد: شرکت‎های خارجی امروز برای انتقال فناوری، موضع نمی گیرند، بلکه حاضر هستند فناوری‎های خود را به شریکان محلی منتقل کنند.

بیطرف با بیان این که در قراردادهای جدید نفتی، بازیگران متعدد داخلی و خارجی داریم، افزود: در سطح نخست، شرکت های اکتشاف و تولید هستند که قابلیت اکتشاف و تولید را دارند.

وی افزود: برای تقویت و ارتقای جایگاه شرکت‎های ایرانی تلاش می شود تا توان رقابت را با شرکت‎های بین المللی و حضور در مناقصه‎ها و پروژه‎ها بیابند.

کنفرانس نفت٢٠١٧ با حضور مسئولان صنعت نفت، فعالان بخش خصوصی صنعت نفت در بخش پایین دستی و میان دستی صنعت نفت و نمایندگان شرکت های بین المللی در مرکز همایش های صدا وسیما برگزار شده است.

رونق تجارت بین المللی در پایین دستی و میان دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، آشنایی انجمن های تخصصی فعال ایرانی و بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برای توسعه همکاری های دوجانبه و چند جانبه از اهداف این کنفرانس است.

 

کدخبر: 241875 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟