1500 میلیارد تومان سرمایه بانک تجارت نابود  شد

رکنااقتصادی: با اعلام پیغام ناظر بازار نماد معاملاتی بانک تجارت سرانجام پس از شش ماه توقف آماده بازگشایی شد و در نهایت با قیمت 670 ریال به تابلوی معاملات بورس بازگشت.

بانک تجارت در حالی دیروز طی ارسال نامه شفاف سازی روی سامانه کدال در خصوص آخرین وضعیت عملیاتی خود شفاف سازی کرد که در پی آن نماد معاملاتی "وتجارت" در جریان معاملات روز جاری بازگشایی شد. بانک تجارت پیشتر با اعمال دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر اصلاح صورت های مالی بانک ها بر اساس استانداردهای حسابرسی بین المللی سود برآوردی 167 ریالی برای سال مالی جاری را به 93 ریال زیان تبدیل کرد و بدین ترتیب تعدیل منفی 156 درصدی سود برآوردی را اعلام نمود. علاوه بر این بانک تجارت بر اساس عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری 164 ریال زیان محقق ساخته است.

بر این اساس در جریان معاملات روز جاری "وتجارت" پس از بیش از 100 روز توقف با افت قیمتی 33 درصدی به تابلوی معاملات بورس بازگشت و ارزش بازاری آن از 4,588 میلیارد تومان به 3,061 میلیارد تومان کاهش یافت تا در یک لحظه بیش از 1500 میلیارد تومان سرمایه سهامداران دود شود و بدین ترتیب زیان سنگینی را بر سهامدارانش تحمیل کند. در این شرایط بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت تأثیر منفی 369 واحدی بر شاخص کل بورس اعمال کرد و نماگر بازار سرمایه را به نیمه مدار 77 هزار واحدی پایین کشید.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی طی روزهای پایانی تیر ماه سال جاری همزمان با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران دستورالعملی مبنی بر الزام بانک ها به اصلاح صورت های مالی خود بر اساس استانداردهای حسابرسی بین المللی صادر کرد که طی آن نماد معاملاتی اغلب بانک ها همچون "وتجارت"، "وبملت"، "وبصادر"، "وپاسار"، "وپارس" و "ونوین" که بدلیل برگزاری مجمع متوقف شده بودند همچنان ممنوع المعامله باقی ماندند و بازگشت نماد معاملاتی آن ها به بورس منوط به اجرای دستورالعمل مذکور شد. بر این اساس اگرچه ابلاغیه جدید بانک مرکزی مورد انتقاد کارشناسان و فعالان بازار سرمایه قرار گرفت اما در هر صورت طی هفته گذشته بانک ملت و امروز بانک تجارت پس از تغییر صورت های مالی و اعلام تعدیل منفی با اهمیت سودبرآوردی همراه با افت قابل توجه ارزش سهام مورد بازگشایی قرار گرفتند و موجب کاهش سرمایه سهامداران بانکی شدند. 

 

 

 

کدخبر: 242191 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟