نابودی 100هزار فرصت شغلی در ازای ورود یک میلیارد دلار کالای قاچاق

رکنااقتصادی: «عبدالمجید نگارش نژاد» در این خصوص اظهار کرد: اکنون 14 میلیارد و 500 میلیون دلار کالای قاچاق Contraband از مبادی غیرقانونی وارد کشور می شود که به معنای حذف یک میلیون و 450 هزار فرصت شغلی است.

به گفته وی، «قاچاق کالا به کشور به مثابه هجمه دشمن به خاک کشور است و نقش رسانه ها نسبت به حساس کردن این موضوع اهمیت دارد».

وی گفت: مبارزه با پیامدهای قاچاق در دو عرصه تقاضا و عرضه رخ می دهد. در بخش عرضه باید کار فرهنگی صورت گیرد و پیوستار فرهنگی برای مبارزه با فساد اقتصادی تنظیم شود.

نگارش نژاد ادامه داد: در بحث تقاضا نیز همین رویکرد را داریم. باید برای مردم و مسئولان دغدغه مبارزه با قاچاق کالا پدید آید و این اقدام ها، مردمی شود.

مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: در سطح تقاضا باید رفتارها نسبت به مصرف کالای قاچاق یا کالاهای خارجی که از مبادی قانونی وارد می شود، تغییر کند.

وی گفت: مقابله های فیزیکی با قاچاق کالا مانند آن است که توپی را با فشار زیر آب نگه داریم اما اگر روزنه و علت قاچاق را متوجه شویم نیازی به چنین مقابله ای نخواهد بود.

نگارش نژاد افزود: با وجود صرف هزینه های زیاد در مبادی، هنوز نتوانسته ایم جلو ورود کالای قاچاق مانند گوشی همراه را بگیریم که در این زمینه، طرح های تکمیلی مانند شناسه دار کردن تلفن همراه صورت گرفته است.

** خطر کالای قاچاق بر سلامت جامعه

مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نزدیک به 95درصد کالای قاچاقی که به کشور وارد می شود تاریخ گذشته است.

نگارش نژاد تاکید کرد «نباید سلامت را فدای ارزان خریدن کرد».

وی گفت: تبلیغات برای مقابله با قاچاق کالا باید به باور تبدیل شود و تردیدی نیست موضوعی که به باور برسد به اخلاق تبدیل می شود.

این مسوول یادآوری کرد: زنان در خانه برای خرید کالا تصمیم گیر اصلی به شمار می روند و در خانواده ها نقش محوری دارند. بنابراین باید در زمینه تبلیغات برای مبارزه با قاچاق بین جامعه زنان اقدام بیشتری شود.

نگارش نژاد گفت: در مصرف سه مرحله داریم که شامل تمایل به مصرف، تصمیم به مصرف و خرید می شود و به طور تقریب 80درصد خرید بر عهده زنان است.

به گفته وی، با توجه به وجود بیش از یک میلیون و 300 هزار دانش آموز و یک میلیون و 100 هزار نفر کادر فرهنگی و پنج میلیون دانشجو در کشور، آموزش به این گروه ها می تواند در ایجاد بستر فرهنگی برای مقابله با قاچاق کالا موثر باشد.

** تولید ادبیات مبارزه با قاچاق کالا

مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از سال 1381 تاکنون یک میلیون جلد کتاب در کشور چاپ شده است که 185 هزار عنوان در مورد قاچاق کالا بوده است.

وی ادامه داد: از 300 هزار پایان نامه نگاشته شده در سال، نزدیک به 40 مورد درباره این موضوع است.

نگارش نژاد اضافه کرد: پارسال در جشنواره فیلم فجر حتی یک فیلم در مورد قاچاق کالا نبود.

به گفته وی، باید ادبیات مبارزه با قاچاق کالا تولید شود.

به گزارش ایرنا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز چندی پیش گفت: پارسال حجم کالای قاچاق در کشور بیش از 15 میلیارد دلار بود.

قاسم خورشیدی اعلام کرد سامانه الکترونیکی در مبادی و خروجی مرزها برای شناسایی مبارزه کالاهای قاچاق ایجاد شده است و افزود: با تلاش همه دست اندرکاران مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانند دستگاه های اطلاعاتی، انتظامی و گمرک، میزان کشف قاچاق کالا در 9 ماه امسال به 80 هزار میلیارد ریال رسید که در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 242439 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟