پالایشگاه آبادان سود آور می شود

رکنااقتصادی: بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ١٨ بهمن ماه) در آستانه آیین کلنگ زنی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان گفت: هم اکنون محصولات پالایشگاه آبادان ارزش بسیار پایینی دارد و ٤٠ درصد نفت خام با ارزش در فرآیند پالایش به نفت کوره تبدیل می‌شود و با قیمتی پایین تر از نفت خام فروخته می‌شود.

وی افزود: پالایشگاه آبادان از نظر عملیاتی سالانه ٦٠٠ تا ٧٠٠ میلیون دلار ضرر دهی دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: بر اساس قرارداد فاز یک طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان که میان شرکت ایرانی و طرف چینی به ارزش ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار امضا شده است، امروز عملیات اجرایی ساخت یک واحد مدرن با ظرفیت پالایش روزانه ٢١٠ هزار بشکه‎‎ آغاز می‎شود.

زنگنه با بیان این که شرکت چینی فاینانس این پروژه را بر عهده دارد، گفت: ظرفیت پالایشی ٢١٠ هزار بشکه‎ای که قرار است بر اساس این قرارداد ایجاد شود با ١٥٠ هزار بشکه ظرفیت کنونی واحدهای جدید پالایشگاه آبادان تلفیق می‎شود و در واقع پس از تکمیل این طرح ما یک پالایشگاه مدرن با ظرفیت ٣٦٠ هزار بشکه‎‎ خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: در پالایشگاه جدید محصولاتی با کیفیت تولید خواهد شد، تولید بنزین و سوخت جت افزایش و تولید نفت کوره کاهش می یابد، به طوری که پالایشگاه آبادان از یک پالایشگاه زیانده به یک پالایشگاه سوده بدل می‎شود و اشتغالزایی زیادی در حین کار در شهر آبادان ایجاد می شود.

کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به زمین زده می‎شود.

براساس گزارش وزارت نفت، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ٥، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش درصد تولید نفت‌گاز و بنزین با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفت‌کوره و جمع‌آوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا خواهد شد.

پالایشگاه آبادان هم اکنون دارای ظرفیت پالایش ٤٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز است که ٢٥٠ هزار بشکه از ظرفیت ٤٠٠ هزار بشکه ای در سه واحد تقطیر با قدمت بیش از ٧٠ سال پالایش می‌شود.

با توجه به فناوری قدیمی و تجهیزات فرسوده، این سه واحد تقطیر دارای بازده بسیار پائین، ریسک بسیار زیاد عملیات و هزینه‌های بالای تعمیرات است که در طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر ٢١٠ هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی خواهد شد.

با توجه به ساخت و راه‌اندازی واحد تقطیر دیگری که در سال ١٣٨٥ به ظرفیت ١٥٠ هزار بشکه راه اندازی شد، مجموع ظرفیت پالایش پس از احداث واحد تقطیر جدید در ٣٦٠ هزار بشکه (١٥٠+٢١٠) در روز تثبیت شد. افزون بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه در ٣٦٠ هزار بشکه که با ساخت واحد تقطیر ٢١٠ هزار بشکه‌ای میسر می‌شود همه فرآورده های حاصل از پالایش ٣٦٠ هزار بشکه نفت خام در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می‌شوند.

پالایشگاه نفت آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که در شهر آبادان استان خوزستان قرار دارد. ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.

این پالایشگاه تا سال ۱۹۷۳ به دست شرکت‌های نفتی خارجی اداره می‌شد تا این که در این سال به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 243262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟