99 درصد ایده های کسب و کار در کشور تقلیدی است/صدور10هزار ضمانت نامه

مهدی حسین نژاد سه شنبه در کارگروه اشتغال استان خراسان شمالی مدل دیگر ایده را کشفی دانست و افزود: در این مدل نیاز به علم و تکنولوژی نیست بلکه باید ظرفیت و فرصت را شناسایی و استفاده کرد که متاسفانه از این مدل هم کم بهره مند شده ایم.
این مسوول سومین مدل کسب و کار را خلق فرصت عنوان کرد و گفت: در این مدل هیچگاه مجریان شکست نخواهند خورد چرا که دانش بنیان ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون با بیان اینکه با تزریق پول سرمایه گذاری ایجاد نمی شود افزود: متاسفانه کارآفرین در جامعه کم وجود دارد و مراکز آموزش عالی کشور دانشجویان را کارآفرین تربیت نکرده اند.
وی اظهار کرد: موضوع کارآفرینی باید در دانشگاه ها مورد توجه جدی قرار گیرد و دانشجویان بعد از دانش آموخته شدن باید چند ایده برای کسب و کار در جامعه داشته باشند و به فکر مزد بگیر بودن نباشند بلکه حتی خود برای دیگران شغل ایجاد کنند.
حسین نژاد اظهار کرد: هم اکنون تعدادی از دانشجویان دانش آموخته دانشگاه ها در جهان کارآفرین و ایده پرداز تربیت شده اند اما ما کارآفرین واقعی نداریم و نمی توانیم از خارج نیز کارآفرین وارد کنیم بلکه باید خود چنین نیروهایی را تربیت کنیم.
حسین نژاد اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید فضای کسب و کار در کشورمان در رتبه جهانی 12 رتبه بهتر شد اما با این وجود رتبه خوبی در فضای کسب و کار نداریم.
وی با بیان اینکه صندوق های ضمانت سرمایه گذاری باید تسهیل گر در تمامی امور باشند گفت: تعاونی هایی که در گرفتن تسهیلات با وثیقه مشکل داشتند 9 هزار میلیارد ریال به آنان کمک شد.
* استان های برخوردار از کمک ها و حمایت ها بیشتر برخوردار شدند
وی با بیان اینکه استان های برخوردار از کمک ها و حمایت های این صندوق بیشتر برخوردار شده اند گفت: متاسفانه استان های کم برخوردار کمتر از این ظرفیت ها و حمایت ها استفاده کرده اند.
حسین نژاد اظهار کرد: باید تلاش کنیم استان های کم برخوردار و بیشتر نیز مناطق روستایی و محروم حمایت شوند چرا که از اعتماد به نفس نیز برخوردار هستند.
* 10 هزار میلیارد ریال برای سال آینده ضمانت نامه صادر کرده ایم
این مسوول با بیان اینکه 10 هزار میلیارد ریال برای سال آینده ضمانت نامه صادر کرده ایم گفت: علاوه بر شرکت های تعاونی بخش خصوصی نیز می توانند از خدمات این صندوق بهره مند شوند .
وی بر رتبه بندی شرکت های تعاونی تاکید کرد و افزود: تمامی نقاط قوت و ضعف شرکت ها شناسایی خواهد شد و فرصت برای فعالیت و گسترش به آنان داده می شود.
این مسوول با بیان اینکه دیگر چک های برگشتی نخواهیم داشت گفت: هرگونه خدماتی که در بانک ها ارایه می شود در این صندوق نیز وجود دارد. 
وی با بیان اینکه در دنیا 10 منبع تامین مالی وجود دارد اما متاسفانه در کشورمان تنها بانک مورد توجه است که مشکلات زیادی نیز ایجاد شده است گفت: طرح تامین مالی جمعی کار جدیدی است که ایجاد شده است.
وی افزود: متاسفانه فرهنگ بانک محوری در جامعه ایجاد کرده ایم در حالی که باید تامین مالی از ناحیه بانک آخرین گزینه باشد.
وی بر لزوم توجه به سرمایه اجتماعی تاکید کرد و افزود: صندوق ضمانت ، ضمانت ها را انجام می دهد اما مردم باید مشارکت داشته باشند.
حسین نژاد گفت: سیاست ها و برنامه های دولت باید اهرمی باشد و مردم باید خود وارد کار شوند اما مشوق های اهرمی نیز باید وجود داشته باشد.
وی گفت: استان خراسان شمالی در صورت توافق به عنوان طرح پایلوت طرح رتبه بندی انتخاب خواهد شد و همچنین کمک خواهیم کرد تا بانک توسعه تعاون قدرت وام دهی بیشتری داشته باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 243658 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟