ارزش یک میلیارد دلاری بادام تولیدی کشور

رکنا اقتصادی: رمضان رویین تن اظهار کرد: در برنامه اصلاح باغات و افزایش عملکرد تولید بادام، جایگزینی ارقام برتر، مدیریت تغذیه، کنترل آفات، آبیاری و جمع آوری آب باران، افزایش مکانیزاسیون و صنایع فرآوری و افزایش بهره وری مد نظرقرار گرفته است.

وی افزود: برای احداث باغات جدید بادام در سطح ۵۰ هزار هکتار به ویژه در اراضی شیبدار و نقاط پر باران با استفاده از آب سبز و ارقام سازگار، پر محصول و با کیفیت برنامه داریم.

رویین تن، با بیان این که سطح باغات بادام کشوربه علت خشکسالی ها به ۱۶۰ هزار هکتار رسیده است، اظهار داشت: از این سطح سالانه ۱۶۰ هزار تن بادام شیرین تولید می شود.

وی متوسط عملکرد بادام کشور را ۱۱۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان و خاطر نشان کرد که عملکرد تولید در اراضی آبی ۱۳۰۰ کیلوگرم و اراضی دیم ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امر باغبانی، سرانه تولید بادام در ایران را دو کیلو گرم معادل ۵ برابر تولید سرانه جهانی عنوان کرد.

وی در عین حال ارزش ۱۶۰ هزار تن تولید بادام ایران را نزدیک به یک میلیارد دلار تخمین زد.

رویین تن، استان های فارس، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان جنوبی، یزد، کرمانشاه، آذربایجان غربی، قزوین و لرستان را از استان های مهم بادام خیز کشور نام برد.

وی با اشاره به این که میزان صادرات بادام ایران در سال های اخیر بین ۴ تا ۵ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیون دلار بوده است، گفت: هر کیلوگرم بادام با پوست خشک در بازارهای جهانی با قیمت ۶.۵ دلار به فروش می رسد.

رویین تن با بیان این که ایران برای صادرات بادام خود در بازارهای جهانی مشکلی ندارد، اذعان داشت: از ۷۰۰ هزار تن صادرات جهانی بادام، ایران یک درصد آن را به خود اختصاص داده و این صادرات به ۲۶ کشور جهان مانند ترکی، کشور های حوزه خلیج فارس، هند و آلمان صورت می گیرد.

وی در همین حال از صادر کنندگان بادام کشور خواست با هم منسجم و متحد باشند و قیمت کف این محصول را مشخص کرده و در بسته بندی، درجه بندی، برند سازی و بازاریابی تلاش کنند.

رویین تن در مورد کاشت بادام تلخ نیز تصریح کرد: سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور حفاظت از این منابع و جلب مشارکت مردمی و جلوگیری از فرسایش خاک اقدام به جنگل کاری اقتصادی با گونه های مختلف از جمله بادام های بومی، کوهی، اهلی و تلخ کرده که دارای ارزش اقتصادی بالایی در صنایع دارویی است.

وی در مورد سطح زیر کشت بادام جهان گفت: در یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی جهان بادام کشت شده که از این سطح سالانه ۳ میلیون تن محصول تولید می شود.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امر باغبانی، عملکرد تولید جهانی بادام را ۱۷۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.

وی افزود: کشورهای عمده تولید کننده بادام شامل آمریکا، آفریقا، استرالیا، ایران، اسپانیا، مراکش، سوریه، ایتالیا، ترکیه، تونس و چین هستند.

رویین تن سرانه تولید بادام جهان را ۴۰۰ گرم برای هر نفر اعلام کرد و اظهار کرد: آمریکا با تولید۴۸۰ هزار تن بادام، ۶۸ درصد صادرات جهان را در اختیار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 245108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟