آلمان مشتری فرش دستباف ورامین

رکنا اقتصادی: این روزها کشور آلمان یکی از مشتریان فرش‌های دستباف شهرستان ورامین بوده و تفاهم‌نامه‌ای با کشور عمان نیز در حال انعقاد است تا مساجد این کشور از هنر Art قالی‌بافان ورامینی مفروش شود.
به گزارش قانون Law به نقل از مهر، درگذشته ایران به‌عنوان تنها قدرت فرش‌بافی در جهان محسوب می‌شد و مشتریان خارجی فراوانی برای سفارش خرید هنر قالی‌بافان و فرش‌بافان ایرانی وارد مذاکره می‌شدند.
طی سال‌های اخیر سودآوری حوزه فرش سبب شده تا برخی کشورهای آسیایی نیز رقیبی جدی برای فرش ایران شوند و بخش قابل‌توجهی از بازارهای این حوزه را در اختیار بگیرند.
بر اساس نظر کارشناسان و فعالان حوزه فرش، هم‌اکنون نیز کیفیت فرش ایران از تمام کشورهای جهان بهتر و بالاتر بوده و آن چیزی که باید از سوی مسئولان موردتوجه باشد، بازاریابی و جذب مشتریان و سرمایه‌گذاران حوزه فرش به ایران است.
شهرستان ورامین از گذشته تاکنون یکی از قدرت‌ها و قطب‌های تولید فرش دستباف در ایران محسوب شده و همچنان نیز این هنر اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای در میان هنرمندان این خطه دارد.
ردِ هنر قالی‌بافان ورامینی در اروپای غربی
موفقیت فرش ورامین به حدی است که طرح میناخانی این منطقه به ثبت ملی رسیده و ده‌ها طرح فرش حاصل دست هنرمندان توانای ورامینی وجود دارد.
مسئولان شهرستان ورامین اعم از فرماندار و متولیان امر در اداره صنعت، معدن و تجارت و شرکت تعاونی فرش در تلاش هستند تا زمینه را برای فعالیت هر چه مطلوب‌تر هنرمندان و فرش‌بافان ورامینی فراهم آورند.
برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات هنری قالی‌بافان و فرش‌بافان ورامینی به همراه برگزاری همایش‌های مختلف در این حوزه در دستور کار قرار دارد.
بهنام میرزایی کارشناس و فعال در حوزه فرش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که هم‌اکنون هنر قالی‌بافان ورامینی به برخی نقاط جهان صادر می‌شود، اظهار داشت: این روزها کشور آلمان یکی از مشتریان فرش‌های دستباف شهرستان ورامین است.
وی افزود: علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران آلمانی با توجه به کیفیت و تنوع موجود در فرش ورامین، ثبت سفارش کرده و هنرمندان ورامینی نیز فرش موردنظر را بافته و به اروپای غربی صادر می‌کنند.
میرزایی با اشاره به این نکته که هم‌اکنون کشور عمان نیز خواهان استفاده از ظرفیت هنرمندان ورامینی در کشور خود است، ادامه داد: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای با کشور عمان در حال انعقاد است تا مساجد این کشور از هنر قالی‌بافان ورامینی مفروش شود.
در حال حاضر تفاهم نامه ای با کشور عمان در حال انعقاد است تا مساجد این کشور از هنر قالی بافان ورامینی مفروش شود
وی با تأکید بر این نکته که ظرفیت‌های خوبی در حوزه فرش دستبافت شهرستان ورامین وجود دارد، گفت: می‌توان از این هنر برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و نشان دادن توانمندی‌های شهرستان ورامین استفاده کرد.
حسن میرزایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت چندین شرکت تعاونی فرش در این شهرستان اظهار داشت: هم‌اکنون سه تعاونی فرش در شهرستان ورامین فعال هستند.
سه شرکت تعاونی فرش در ورامین مشغول به فعالیت است
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین با اشاره به عضویت سه هزار بافنده در یکی از شرکت‌های تعاونی فرش شهرستان افزود: تنها در شرکت تعاونی فرش شهید بهشتی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تعاونی فرش شهرستان ورامین، سه هزار بافنده عضویت دارند.
وی با تأکید بر این نکته که ظرفیت‌های مناسبی در حوزه فرش‌بافی شهرستان ورامین وجود دارد، ادامه دارد: شرکت‌های تعاونی فرش در کنار اداره صنعت و معدن و سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط تلاش دارند تا از ظرفیت هنرمندان این شهرستان در حوزه فرش استفاده کنند.
میرزایی با اشاره به این نکته که فرش ورامین در حوزه صادرات نیز ورود پیداکرده است، گفت: هم‌اکنون فرش دستباف ورامین دارای مشتریانی در کشورهای اروپایی و آسیایی است که این امر مایه مباهات بوده و ضرورت توجه جدی به این بخش را نشان می‌دهد.
آموزش فرش بافی به صورت رایگان در ورامین انجام می شود
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین در پاسخ به این سؤال خبرنگار مهر که چه تمهیداتی برای جذب علاقه‌مندان به فرش‌بافی در این شهرستان اندیشیده شده است، یادآور شد: هم‌اکنون آموزشگاه‌های خصوصی در حوزه آموزش فرش‌بافی و قالی‌بافی در ورامین فعال هستند.
وی با اشاره به آموزش رایگان فرش‌بافی به علاقه‌مندان این حوزه افزود: تعاونی فرش شهید بهشتی به‌صورت رایگان به علاقه‌مندانی که در این زمینه استعداد و توانمندی دارند، فرش‌بافی و قالی‌بافی را آموزش می‌دهد.
میرزایی تأکید کرد: در طول سال نیز یک یا دو دوره کارگاه‌های آموزشی به بافی به‌منظور افزایش سطح توانمندی فعالان این حوزه برگزار می‌شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین با اشاره به ثبت طرح میناخانی فرش ورامین یادآور شد: سازمان مالکیت جهانی، طرح میناخانی فرش ورامین را به ثبت جهانی رسانده است که این یک موفقیت بزرگ برای شهرستان محسوب می‌شود.
سازمان مالکیت جهانی، طرح میناخانی فرش ورامین را به ثبت جهانی رسانده است که این یک موفقیت بزرگ برای شهرستان محسوب می شود
وی گفت: این موفقیت با تلاش اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین و مرکز ملی فرش تحقق یافت و قرار است همایشی به‌منظور معرفی دستاوردهای هنر فرش‌بافی ورامین برگزار شود.
میرزایی ادامه داد: اداره صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا زمینه حضور هر چه بیشتر علاقه‌مندان به حوزه فرش‌بافی و قالی‌بافی را فراهم آورده و این هنر اصیل ایرانی را رونق بیشتری ببخشد.
مجتبی بوربور معاون فرماندار ورامین نیز در این زمینه با اشاره به جایگاه فرش ورامین در ایران اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده، طرح‌های فرش متعددی در ورامین وجود دارد که این امر نشان‌دهنده ظرفیت‌های موجود در این منطقه است.
وی افزود: ثبت طرح مینا خانی فرش ورامین نشان‌دهنده هنر فرش‌بافان و قالی‌بافان این منطقه است و ایران جایگاه ویژه‌ای را در هنر فرش در جهان دارد.
معرفی ظرفیت‌های فرش ورامین ضروری است
بوربور ادامه داد: بدون تردید فرش‌بافی ازجمله هنرهایی است که می‌توان فرهنگ، آداب‌ورسوم رایج در منطقه را در آن پیاده و به‌عنوان یک نماد فرهنگی و هنری تلقی کرد.
معاون فرماندار ورامین اضافه کرد: امروز باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در صنعت فرش ورامین برای جذب سرمایه‌گذاران، هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه با جدیت از سوی نهادها و ارگان‌های مربوطه پیگیری شود و بدون تردید نباید از تبلیغات در این حوزه غفلت کرد.
وی گفت: بدون تردید در صورت معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌های موجود در حوزه فرش ورامین، می‌توان آینده بهتری را برای این هنر متصور بود.
به هر ترتیب با ظرفیت‌های موجود در هنر فرش دستبافت ورامین، می‌توان آینده و افق‌های روشنی را برای این هنر اصیل ایرانی متصور بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 245740 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟