بانک ها در ایجاد فساد گستاخ شده اند/ متأسفم برای مسئولانی که از عملکرد بانک ها دفاع می کنند!

رکنا اقتصادی: می‌توان با اطمینان گفت، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران ـ که مورد اتفاق نظرِ عمومِ کارشناسانِ اقتصادی هم هست ـ نظام بانکی کشور است. هرچند دولت یازدهم و به‌ طور مشخص بانک مرکزی کوشیده‌اند، نظم و نسقی به این نظام دهند، همچنان محور یکی از نگرانی‌های مهم اقتصادی، وضعیت بانک‌ها و بدهی‌های وام‌گیرندگان به آن است.

بر پایه گفته کارشناسان ـ تقریبا ـ می توان گفت، بیشتر فسادهایی که در کشور می شود، یا در بانک یا مرتبط با نظام بانکی است، ولی مسئولان دولت تاکنون نتوانسته‌اند به روشنی علل و دلایل بروز این مشکل را توضیح دهند.

موضوعی که امیر خجسته نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس در سخنرانی خود در صحن علنی به این موضوع اشاره کرده است و گفته: بیشترین فسادهای مالی در بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی رخ می‌دهد.

این نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: طبق اصل 84 قانون Law اساسی، باید نظارت مستمر روی بانک ها باشد و بانک مرکزی با تمام قوا در مقابل فساد سینه سپر کند تا این فسادها برچیده شود.

این نماینده مجلس گفت: فسادهایی که در کشور شده، به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی است. متأسفانه در سال های گذشته، دستگاه های نظارتی در این باره هیچ کاری نکرده اند. در نتیجه بانک ها گستاخ گشته و به یکسری بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند که پول های مردم را جمع کرده و بعد وارد تجارت و برج سازی و کارهای دیگر در داخل و خارج کشور می کنند.

وی افزود: این اقدامات کاملا غیر قانونی است، با این حال ما به این موضوع ورود کرده ایم و قطعا در آینده ای نزدیک، شاهد رخدادهایی جالبی خواهیم بود. متأسفانه دامنه فساد در بانک ها بسیار است و پرسش های زیادی وجود دارد؛ از جمله اینکه چرا نباید معلوم باشد 50 هزار میلیارد تومانی که اکنون مطرح است، کجاست؟ چرا در بانک دی و سرمایه، باید صدها هزار میلیارد تومان به غارت برود؟!

همه اینها نشان می دهد بانک دی وظیفه خود را به درستی انجام نداده و معلوم نیست پشت قضیه چیست! تجربه نشان داده است، هر جا سکوت کرده اند پشت پرده فساد بوده؛ بنابراین، ما از سکوت و گزارش نکردن، این استنباط را داریم که همکاری با مفاسد اقتصادی رخ داده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیشترین فساد در بانک هاست و تا کنون چندین نفر از بانک ملی و بانک سرمایه و چندین بانک دیگر دستگیر شده اند؛ این نشان می دهد که فساد دامنگیر شده است.

این نماینده همچنین یادآور شد: متأسفانه همه مفسدین با رانت و ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با سیستم، مرتکب این فسادها شده اند. اینها یک شبکه هستند و سازماندهی شده و شبکه ای سیستمی را چیده اند که خبر به بیرون درز نکند و متأسفانه افرادی در سیستم هستند که از آنها دفاع می کنند.

وی گفت: متأسفم بابت افراد بانفوذ در نظام که چندین بار از عملکرد این مفسدان دفاع کرده اند؛ اما اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، مجبوریم از طریق روزنامه ها و اصحاب رسانه، نام این افراد را اعلام کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار مردم این است که ارکان نظام و به ویژه مجلس در این قضایا وارد شده و از حق مردم دفاع کنند. زمانی که مجلس سکوت می کند، اینها گستاخ تر می شوند؛ بنابراین باید از ابزارهای نظارتی خود بهره برده و مچ مفسدان اقتصادی را باز کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 245932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟