بیکاران گران قیمت در صف اشتغال/ اولویت‌بندی هزینه‌کَرد درآمد ملی

رکنا اقتصادی: مسلم خانی با بیان اینکه بسیاری از اقداماتی که امروز در کشور انجام می شود باید از سوی دولت های رفاه دنبال شود، گفت: دولت های رفاه معمولا دارای GDP و درآمد سرانه بالاتری هستند، اما واقعیت آن است که کشور ما امروز در شرایط یک دولت رفاه قرار ندارد و این ظرفیت هنوز ایجاد نشده است.
این کارشناس ارشد کارآفرینی اظهارداشت: امروز باید موضوع توسعه و رشد فراگیر دنبال شود و پایه های اصلی در این زمینه اصلاح شود. در حال حاضر، اولویت هایی که برای هزینه کردن پول هایمان در نظر می گیریم اهمیت بسیار زیادی دارد.
خانی افزود: این سوال وجود دارد که آیا در شرایط فعلی باید به اشتغال روستاها اولویت داده شود و یا اشتغال‌زایی برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاه ها که بیکاران بسیار گران قیمتی هم محسوب می شوند و هزینه های اجتماعی و اقتصادی زیادی می توانند برای جامعه داشته باشند، دنبال شود؟
وی تاکید کرد: رویکردی که ما امروز در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته‌ایم هنوز رویکرد حمایتی است و پرداخت یارانه دنبال می شود و این موارد نمی تواند ما را به افزایش ارزش پول ملی امیدوار کند. متاسفانه در دولت و مجلس سیاسیونی را داریم که بیشتر از نگاه ملی به ارزش پول، نگاه پوپولیستی و سیاسی را دنبال می کنند.
این کارشناس ارشد بازار کار تصریح کرد: در ایران از حدود ۳ دهه از الگوی کسب و کارهای مکمل استفاده می شود. به عنوان نمونه هلدینگ هایی در خودرو، کشاورزی و ... ایجاد شده و هلدینگ ها می توانند در پایداری کسب و کار بسیار موثر واقع شوند.
به گفته خانی،‌ ایجاد اتحادیه ها و هلدینگ ها در کسب و کارها باید در ایران رونق بگیرد و ما در دنیا هلدینگ هایی را امروز در حوزه های جدیدی مانند هایتک داریم. امروز در بخش کشاورزی دچار نوعی حیرانی و سرگشتگی شده ایم که این مسئله فارغ التحصیلان این بخش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
این استاد دانشگاه گفت: افراد معمولا برای اشتغال جذب برندهایی می شوند که از پایداری آن اطمینان حاصل کنند؛ بنابراین الزام دولت به طراحی و تنظیم اسناد شناسایی مزیت های شهری و روستایی باید در دستور کار باشد و از طریق استانداران این مباحث دنبال شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 246089 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟