کارت اعتباری؛حمایتی از تولید که روی زمین ماند

رکنا اقتصادی: در مهر ماه سال گذشته طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به عنوان یکی از طرح‌های موجود در بسته خروج از رکود دولت مطرح شد.
با وجود آنکه هدف از این طرح افزایش قدرت خرید خانوارها و تحریک تقاضا برای خرید کالاهای موجود در انبارهاست اما آن چنان که باید و شاید نتوانست موثر واقع شود.
از این رو هر یک ازکارشناسان بخش دلایل متفاوتی بر مبنای عدم اجرای موفق آمیز این طرح در جهت حمایت از تولید داخل ارائه می دهند.
ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به تاثیر کارت اعتباری خرید کالا در شرایط رکود حاکم بر اقتصاد اظهار داشت: کارت اعتباری خرید کالا در جهت حمایت از تولید داخل نیست، بلکه تنها گردش وجوه بدون چاپ اسکناس و تورم را در بردارد.
وی افزود: چون این طرح در جهت خرید کالای بادوام ایرانی محدود شد، لذا استقبال چندانی از آن نشد.
شاه ویسی ادامه داد: بانک مرکزی با توزیع کارت های اعتباری کالا در نظر دارد که آن را جایگزین تسهیلات خرد نماید از این رو این طرح نمی تواند فرصتی برای تولید ملی ایجاد نماید.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به راهکارهای موثر در جهت حمایت از تولید داخل بیان کرد: دوسالی است که یک میلیون نفر زوج چشم به راه دریافت تسهیلات ازدواج هستند که در صورت افزایش وام ازدواج به جای کارت های اعتباری بخشی از آن به خرید لوازم منزل اختصاص می یابد که این امر می تواند رونق حمایت از تولید داخل را به همراه داشته باشد.
با طرح کارت اعتباری خرید کالا مخالف بودم
همچنین محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: رکودی بر اقتصاد حاکم نیست و تولید نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: کارخانه های لوازم خانگی با کیفیت ایرانی تمامی کالاهای تولیدی خود را به فروش رسانند و تنها کارخانه های که اجناس بی کیفیت و با قیمت بالا ارائه می دهند فروش چندانی ندارند.
طحان پور با بیان اینکه از ابتدا با طرح کارت اعتباری خرید کالا مخالف بودم، گفت: علی رغم بهره 12 درصدی این کارت ها و افزایش مدت بازپرداخت با استقبال چندانی همراه نشد که علت آن را باید از مردم پرسید.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد: چندی پیش طرح کارت اعتباری 10.30 و 50 میلیون تومانی در جهت رونق تولید داخل مطرح شد که تاکنون از سوی بانک‌ها در اختیار مردم قرار نگرفته است.
بی تاثیری طرح کارت اعتباری کالا در تولید
همچنین حسین گروسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: طرح کارت اعتباری خرید کالا در جهت حمایت از تولید داخل و افزایش قدرت خرید خانوار به عنوان یکی از بسته های حمایتی دولت مطرح شد که تا کنون تاثیر چندانی در رونق بازار نداشته است.
وی افزود: اگر سازمان‌های ذی‌ربط کارت اعتباری خرید کالا را در اختیار کارکنان قرار دهند و به مرور از حقوق کارکنان خود کسر کند شاید بتواند گامی موثر در جهت حمایت از تولید داخل باشد.
گروسی تصریح کرد: با توجه به عدم تاثیر طرح کارت اعتباری خرید کالا با گذشت حدود یکسال از زمان اجرای آن باید اقساط با بهره مناسب در نظر گرفته شود تا تحریک تقاضا را به همراه داشته باشد.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 246371 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟