۳۰ روز سخت نظام بانکی / باجه‌نشینان پر مشغله می‌شوند

رکنا اقتصادی: تنها ۳۰ روز دیگر تا پایان سال جاری باقی مانده؛ این در حالی است که نظام بانکی کشور روزهای سخت و پر مشغله‌ای را در پیش دارد و می‌توان گفت یکی از پرمشغله‌ترین شغل‌ها در این ایام مربوط به کارکنان بانکی و در اصل شبکه بانکی کشور است.

طی سالهای اخیر همواره یکی از پر هجمه‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور، شبکه بانکی و کارمندان آن بوده است، شاید بخشی از هجمه‌های وارده به دلیل مشکلات اقتصادی و نیازهای بانکی و وامی مردم باشد؛ اما باید به این موضوع هم توجه داشت که فشارهایی که شبکه بانکی کشور چه در زمینه مراجعات روزمره مردم، چه در بخش تسهیلات دهی و غیره متحمل می شود، سخت و طاقت فرسا است.

حال تنها یک ماه به پایان سال باقی مانده است و نظام بانکی کشور به ویژه در دو هفته پایانی سال روزهای پر کار و مشغله‌ای را در پیش خواهد داشت؛ کما اینکه نه تنها پرداخت حقوق و پاداش و عیدی کارکنان و کارمندان و بسیاری از مردم را بر عهده دارد، بلکه با توجه به افزایش تعداد مراجعات مردم حجم کاری بالایی برای کارکنان به ویژه در شعب بانکی متصور است.

هر سال در روزهای پایانی سال حجم نقدینگی افزایش می‌یابد و اسکناس‌ها و پول‌های زیادی بین مردم رد و بدل می‌شود، تا آخرین پرداختی‌ها و بده و بستان‌های آخر سال به انجام برسد. پرداخت‌ها از طریق خودپردازها، استفاده از کارت‌های بانکی از طریق دستگاه‌های کارت خوان فروشگاهی با هر خرید و تراکنش بانکی که این روزها به اوج خود می رسد مورد توجه زیادی قرار می گیرد و مردم روی خدمات دهی آنها متمرکز می شوند.

به طور عام بانک‌های کشور هر ساله در هفته های پایانی و به ویژه روزهای آخر سال، شعب کشیک برای روزهای تعطیل و یا بعد از ساعت کاری معمول در نظر می‌گیرند و برای این منظور برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهند. در عین حال تعدادی از بانک های منتخب به دستور بانک مرکزی کار توزیع اسکناس های نو شب عید را انجام می دهند.

گرچه دریافت‌ها و پرداخت‌ها به سمت بانکداری الکترونیکی پیش رفته و حتی انجام امور از طریق اینترنت افزایش چشمگیری یافته است اما به هر حال تمامی این اقدامات باید از سوی نظام بانکی انجام شود. پرداخت آخرین نوبت واریز یارانه نقدی در آخرین روزهای سال ۹۵ نیز اجرایی خواهد شد، البته سخنگوی دولت تصریح کرده است که سعی خواهد شد یارانه نقدی اسفندماه زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و این موضوع می تواند از فشارهای مضاعف در آخرین روزهای سال از نظام بانکی کشور بکاهد.

گرچه پرونده وام دهی بانک ها در آخرین روزهای هر سال تا حدودی بسته می شود و بانک ها به دلیل حساب و کتاب های پایان سال و وضعیت نرخ های سود این نوع پرداخت ها را به سال بعد موکول می کنند اما با این وجود تعداد مراجعات مردم، بخش های حقیقی و حقوقی، شرکت ها و غیره به بانک ها افزایش می یابد.

با نزدیک شدن به روزهای آخر سال و افزایش تعداد مراجعه مردم به خودپردازها، عابر بانک‌ها با مشکلاتی مواجه می شوند و حتی برخی از بانک ها در اینگونه مواقع فقط به دارندگان کارت های بانکی خود خدمات می‌پردازند، البته ناگفته نماند که این موضوع طی دو سه سال اخیر به شدت کاهش یافته و خدمات بهتری از سوی نظام بانکی را شاهد هستیم. در تعطیلات نوروز نیز بانکداران شعب کشیک در نظر می گیرند و برای ارائه خدمات از طریق خودپردازها اقدام می کنند.

برخی از مشتریان بانکی می‌گویند که خدمات دهی بانک ها در تعطیلات طی چند سال اخیر بسیار بهبود یافته و بانکها مانند روزهای کاری درایام تعطیلات نوروز و روزهای پر ترافیک پایان سال خدمات به مشتریان ارائه می‌کنند با این وجود در شهرستان ها و استان‌های دور افتاده باید خدمات دهی از طریق دستگاه های خودپرداز بانکی بهبود یابد و برای آنها کشیک در نظر گرفته شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 246473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟