صادرات فرش ایرانی پشت دژ اُفَک / جا ماندن تار و پود ایرانی از عرضه نمایشگاهی

رکنا اقتصادی: سیدرضی حاجی آقامیری در ارتباط با پابرجا بودن قانون Law اُفَک و ناتوانی صادرات مجدد فرش ایرانی از کشور آمریکا، اظهار کرد: با وجود رفع تحریم‌های مرتبط با صادرات فرش ایرانی به آمریکا که در برجام لحاظ شده است، همچنان قانون اُفَک (قانونى که در آن با ورود فرش ایرانى به خاک امریکا اجازه خروج به آن داده نمى‌شود) پا برجا است.

وی افزود: فرش‌های دستبافت ایرانی که در گذشته به آمریکا صادر شده به علت وجود قانون اُفَک اجازه بازگشت به ایران را نداشته اما با مجوزهای موردی از دولت آمریکا می‌شود فرش‌ها را از امریکا خارج کرد که البته باید این امر را درنظر داشت که مجوزهای موردی تابع روابط دوستانه دو کشور بوده، لذا در حال حاضر که روابط ایران و امریکا به سمت تیره شدن در حال حرکت است این امر امکان پذیر نخواهد بود و مشکلات جدى را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

این کارشناس فرش دستباف ایرانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده با توجه به وجود قانون منع بازگشت فرش ایرانی از کشور آمریکا به ایران، گفت: این مسئله باعث شده تا فرش ایرانی از حضور در نمایشگاه‌های کشور آمریکا بازمانده و در صورت شرکت در نمایشگاه امکان بازگرداندن فرش‌ها به ایران غیر ممکن است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، خاطرنشان کرد: در تمام جهان تجار برای عرضه محصولات خود در کشورهای دیگر شروطی را برای انجام معامله نمی‌پذیرند و برای فرش ایرانی هم همین امر صدق می‌کند لذا هیچ فردی که نتواند در صورت نیاز سرمایه خود را از کشوری خارج کند صادرات و سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وی بیان کرد: مشکلات بانکی موانع زیادی برای صادرات به بازارهای هدف ایجاد کرده بود که تا حدودی در دوره پسابرجام این مشکلات برطرف شده است، از این رو می‌توانیم تاثیرات برجام را بر صادرات فرش ایرانی شاهد باشیم.

آقا‌میری با بیان این که برجام تنها برای گشایش در صادرات فرش ایرانی به آمریکا ارزشمند خواهد بود، تصریح کرد: مدنظر قرار گرفتن بحث صادرات فرش ایرانى در برجام و رفع تحریم‌ها، تنها براى بازپس گیرى بازار صادراتى آمریکا بوده بنابراین اگر چشم امیدی به افزایش صادرات فرش ایرانی داشته باشیم باید آن را در کشور آمریکا جستجو کرد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، افزود: همانطور که آمار گمرگ نشان می‌دهد در دوره پسابرجام صادرات فرش به آمریکا افزایش پیدا کرده و توافقات هسته‌ای تاثیرات خود را بر این محصول ارزشمند کشورمان داشته اما این امر باید تداوم داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 247000 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟