دانشگاه‌ها را وارد قراردادهای توسعه میادین نفتی می‌کنیم

حبیب الله بیطرف در مراسم افتتاح دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهارکرد: اکنون وقت ایفای نقش موثرتر دانشگاه های کشور در امر توسعه ملی است که برای تحقق آن باید تلاش مضاعف تری را از خود نشان دهند.
معاون وزیر نفت گفت: در دوران نسل چهارم دانشگاه ها انتظار ارتباط واقعی‌تری بین صنعت و دانشگاه می رود و باید از شعار دادن و حرف زدن خود را به وادی عمل برسانیم.
بیطرف تصریح کرد: حضور دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در میادین ذخایر نفتی اقدام جدیدی است که در دوره جدید مدیریت مهندس زنگنه بر وزارت نفت صورت گرفته که در همین راستا وزارت نفت با 9 دانشگاه معتبر ایران قراردادهایی را منعقد کرده که هر کدام از آنها مسئول دو و یا سه میدان نفتی کشور شده اند که بتوانند ریز اطلاعات دقیق هر میدان نفتی را آنالیز کرده و در انستیتوهای نفت خود آن را تجزیه و تحلیل کنند.
وی با بیان اینکه می خواهیم دانشگاه های کشور را به قراردادهای توسعه میادین نفتی نیز ورود دهیم، گفت: می خواهیم در کنار شرکتهای پیمانکار بین المللی توسعه میادین نفتی، یک شرکت ایرانی نیز به عنوان شریک قرارداد بگذاریم و دانشگاه های معتبر کشور را نیز به عنوان مسئول فنی طرف ایرانی شرکتهای پیمانکار توسعه این میادین قرار دهیم.
معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت خاطرنشان کرد: با انجام این کار در پی آن هستیم که شرکتهای پیمانکار داخلی را تقویت کرده و در آینده نزدیک آنها را به عنوان شرکتهای پیمانکار نفت بین المللی به جهان معرفی کنیم و کار توسعه میادین نفتی کشورهای همسایه را نیز شرکتهای ایرانی انجام دهند.
وی افزود: این کار شاید در یک افق 10 تا 15 ساله انجام شود.
بیطرف تصریح کرد: در وزارت نفت در قالب سه فاز از ظرفیت دانشگاه های کشور استفاده می شود که فاز اول ایجاد و ظرفیت سازی علمی آموزشی، فاز دوم حضور در قراردادهای پژوهشی میدان محور و فاز سوم حضور در قراردادهای توسعه میادین نفتی به عنوان بازوی فنی و شریک پیمانکار است.
وی همچنین از انعقاد قرارداد انجام 12 پروژه پژوهشی بزرگ در سه شرکت ملی پتروشیمی، پالایش و پخش و گاز ایران با 12 دانشگاه اصلی کشور خبر داد و گفت: در این زمینه دانشگاه رازی کرمانشاه نیز با شرکت ملی پتروشیمی ایران همکاری پژوهشی دارد.
وی همچنین با ابراز خرسندی از افتتاح دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: بسیار خوشحالیم که این پروژه آموزشی پژوهشی با حمایت های وزارت نفت در دانشگاه رازی به بهره برداری رسید که در واقع فرصتی برای تربیت نیروهای متخصص در حوزه نفت و پتروشیمی و همچنین انجام طرح تحقیقاتی و پژوهشی بزرگ در این حوزه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایسنا

کدخبر: 247048 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟