نوروز ایرانی با پرتقال مصری

رکنا اقتصادی: کشور ما با تولید سالانه پنج میلیون تن انواع مرکبات در شرایط عادی می‌تواند از صادرکنندگان عمده در منطقه به‌شمار آید، اما خسارت واردشده به این میوه طلایی‌رنگ که هرساله زینت‌بخش سفره نوروزی مردم کشورمان بود، از احتمال رونق حضورش در دیدوبازدید‌های نوروزی کاسته است.
در چنین شرایطی حلقه‌های فعال واردات نیز با دراختیارداشتن اهرم‌های رسانه‌ای، متولیان امر را برای واردات پرتقال (به‌خصوص از مصر) در فشار قرار داده‌اند. آیا قرارگرفتن پرتقال مصری در چیدمان سفره نوروزی زیبنده این عید و مراسم ملی ما ایرانیان خواهد بود؟
آیا با توجه به اینکه دولت تأمین اقلام اساسی مواد غذایی را برای خود مبرم می‌داند بهتر نیست از همین نوروزی که می‌آید، تلاش و عزم عمومی را برای کاهش واردات و صرفه‌جویی‌های کلان با تحریم میوه خارجی در سفره‌هایمان به تمرین بنشینیم؟ اگر در این فرصت باقی‌مانده به نه گفتن به میوه و به‌خصوص پرتقال‌های وارداتی بپردازیم، بحران سرمازدگی مرکبات را به فرصت‌های سازنده برای توسعه پایدار تبدیل کرده‌ایم.
بدون‌تردید برای استقرار مناسبات و سیستمی که نهایتا جامعه ما بتواند براساس آن از ظرفیت‌های نهفته کشور برای تأمین معاش و نیاز‌های خود استفاده کند، پرهیز از اسراف‌های رایج و تأکید بر افزایش بهره‌وری در حوزه مصرف ضروری است. ایجاد چنین زمینه‌ای مستلزم فرهنگ‌سازی و آفرینش هنجار‌های سازنده در باور و روابط با مردم است. برای نهادینه‌کردن هنجار‌هایی مانند صرفه‌جویی و بهره‌وری در مصرف، رسانه‌ها و الگوی رفتاری متولیان و صاحبان کرسی و امکان، نقشی بسیار کلیدی را ایفا می‌کنند.
مردمی که در هشت سال جنگ نشان دادند از بذل مال و جان و فرزند هم فرونمی‌گذارند بر سفره‌ای کم‌رنگ، اما برخاسته از تولید داخلی نیز با دل و جان خواهند نشست. آنچه این مردم از آن رنج برده و باعث می‌شود در شکوه و شکایت یا رقابت در مصرف بیشتر قرار ‌گیرند جداکردن خرج و سفره توانمندان از مردم است. دامن‌زدن رسانه‌ای به این مصرف‌گرایی، اقتصاد شکننده و نفت‌آلود کشورمان را ناپایدارتر می‌کند.
آنها که از واهمه نارضایتی عمومی، درهای واردات را روی پرتقال خارجی می‌گشایند شاید ظرفیت همیاری جامعه را به فراموشی سپرده‌اند. آنچه که این مردم را به ورطه نارضایتی سوق می‌دهد، مناسبات نابرابرانه و گسست طبقاتی است، نه کمبود یا نبود پرتقال بر سفره آنها. امیدواریم با تلاش فرهنگ‌سازانه رسانه‌ها و گفت‌وگوی صمیمی مسئولان با مردم، شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که میوه مشارکت‌های مردمی در مصرف درست را به‌جای پرتقال‌های مصری، گلابی‌های چینی، سیب فرانسوی و... بر سفره همگرایی عمومی ببینیم؛ سفره‌ای که با تمام کم‌رنگی و کاستی‌هایش سرشار از همبستگی ملی و بی‌نیاز از خرج‌کردن دلارهای نفتی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 247836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟