«دست‌ فروشی بنزین» چند برابر نرخ مصوب

رکنا اقتصادی: دست فروشی بنزین در ایام پرتردد و در جاده های برون شهری بیش از ایام کم تردد و جاده های درون شهری صورت می گیرد اما در تمامی ایام، هر زمان که نیازی به بنزین باشد و جایگاه‌های عرضه این فرآورده نفتی در نزدیکی محل استقرار متقاضی نباشند، این دستفروشان و دلالان بنزین حضوری پررنگ دارند.
چند روز پیش خبرگزاری تسنیم خبری با تیتر "فروش بنزین 2هزارتومانی در شمال تهران" منتشر کرد که انتشار این خبر، ده‌ها واکنش از سوی مردم و نهادهای دولتی در پی داشت.
رفت و آمد به مسیرهای برفی شمال استان تهران در این روزها با حواشی متعددی همراه است؛ از لیزخوردن خودروها در مناطق برفی تا ترافیک‌های چندین ساعته در ساعات پایانی روز، اصلی‌ترین حاشیه سفری کوتاه به مناطق برف‌خیز استان تهران است. اما یکی از جالب‌ترین حواشی این سفرهای روزانه به نقاط شمالی استان تهران، عرضه بنزین با نرخ غیرمصوب 2هزار تومان در هر لیتر است.
در برخی نقاط در جاده‌های منتهی به شهرها و روستاهای شمالی استان تهران که دسترسی به جایگاه‌های عرضه بنزین، طی مسافتی 5 تا 10 کیلومتری در نقاط کوهستانی را نیاز دارد، رانندگان برخی خودروهای عبوری که پیش‌بینی درستی از میزان مصرف بنزین خود نداشته‌اند، با کسری در ذخیره بنزین باک خودروی خود مواجه می‌شوند.
به‌منظور درآمدزایی از این نیاز، افرادی در حاشیه جاده‌های برون‌شهری شمال استان تهران با نصب آزادانه بنرهای تبلیغاتی، اقدام به عرضه بنزین دبه‌ای می‌کنند. در این بنرها در خصوص قیمت بنزین چیزی نوشته نشده اما وقتی به این افراد مراجعه می‌کنید، دو انتخاب پیش روی شما می‌گذارند: دبه‌های 5لیتری بنزین با قیمت 10 هزار تومان و دبه‌های 10لیتری بنزین با قیمت 20 هزار تومان.
هرچند سازمان های ذی ربط نظیر اداره تعزیرات (بابت عرضه گرانتر از قیمت مصوب)، شهرداری (به لحاظ برخورد با سد معبر) و نیروی انتظامی به لحاظ حفظ امنیت باید با این متخلفان برخورد کنند، اما در کنار آنها نیز لازم است رانندگان با برخی پیش بینی های ساده نظیر پر کردن باک بنزین پیش از سفرهای برون شهری به ویژه در مسیرهای کوهستانی، خود این فرصت را از افراد سودجو بگیرند.
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تامین کافی سوخت در جایگاه ها و مجاری رسمی عرضه سوخت و حتی از طریق برپایی جایگاه های سیار نسبت به تامین سوخت خودروها اقدام می کند و از سوی دیگر از طریق نظارت دائم بر نحوه توزیع بنزین در جایگاه های عرضه با استفاده از دوربین های مدار بسته، تلاش می کند تا در فرآیند عرضه تخلفی صورت نگیرد و در صورت مشاهده و یا گزارش تخلف در جایگاه نیز طبق آیین نامه با متخلفان برخورد می کند. با این وجود این احتمال وجود دارد که افراد سودجو با راهکارهایی نظیر دریافت بنزین از باک خودروی خود، اقدام به فروش غیرقانونی و گران تر این فرآورده کنند که در این صورت وظیفه سایر نهادهای ذیربط است که با این موضوع برخورد کنند."
اخبار واصله از نهادهایی چون سازمان آتش نشانی و سازمان امداد و نجات هلال احمر نشان می دهد که در اغلب موارد، انبار کردن بنزین با نیت دست‌فروشی آن و همچنین جابه‌جایی این فرآورده نفتی با ظرف‌های نامناسب و در شرایط غیرایمن موجب بروز انفجار و آتش سوزی هایی شده که فرد خاطی به عنوان اولین شخص دچار خسارات جانی و مالی شده است. لذا توصیه اکید شده که جز با سوخت‌گیری از جایگاه‌های مجاز عرضه بنزین، از سوخت گیری با ظروف متفرقه و همچنین از انبار کردن و خرید و فروش خارج از چهارچوب بنزین جلوگیری شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 247841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟