مبلغ یارانه نقدی در  سال آینده

رکنا اقتصادی: تا کنون جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران حذف‌شده‌اند اما همچنان شمار یارانه بگیران در ایران بیش از تعداد کسانی است کهِ به شکلی واقعی به یارانه نیاز دارند.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف درآمدی هدفمندی یارانه‌ها را برای سال آینده ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین‌شده است.

به‌ این‌ترتیب رقم یارانه برای هر ایرانی در حدود 45 هزار و 500 تومان تعیین می‌شود که تغییری نسبت به سال های پیش از آن ندارد.

پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان از آذرماه سال 1389 در دستور کار قرار گرفت وی قرار بود ظرف 5 سال اهداف پیش‌بینی‌شده در این قانون Law محقق شده و پرداخت یارانه قندی قطع شود این در حالی است که نه‌تنها پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این قانون محقق نشد بلکه تداوم پرداخت یارانه نقدی فشاری مضاعف را بر اقتصاد وارد کرد . در حال حاضر نیز هنوز بخش‌هایی مهم از اقتصاد ایران یارانه می‌گیرند . نان و سوخت و برخی دیگر از کالاها از این جمله هستند.

بر اساس مصوبه، «در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۶ از محل درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون اقدام کند.» محل هزینه کرد این منابع، در جلسات آینده مجلس و هنگام بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه مشخص خواهد شد.

پیش‌بینی‌شده است پرداخت یارانه نقدی در برنامه ششم توسعه تداوم یابد . به‌این‌ترتیب ایرانی‌ها تا پایان ال 1399 یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

بر اساس این گزارش دولت در سال‌های اخیر اقداماتی را به‌منظور کاهش تعداد یارانه بگیران و همچنین قطع یارانه برخورداران در دستور کار قرار داده است . در این میان جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران حذف‌شده‌اند اما همچنان شمار یارانه بگیران در ایران بیش از تعداد کسانی است کهِ به شکلی واقعی به یارانه نیاز دارند.

پیش‌تر در گزارش تأکید شده بود که جمعیتی که 30 درصد یارانه بگیران را تشکیل می‌دهد، برخوردار محسوب می‌شوند و در فهرست یارانه بگیران قرار دارند . دولت شناسایی این گروه را در دستور کار دارد اما به‌منظور پیشگیری از بروز اتفاقات منفی ، با حساسیت بالایی نسبت به شناسایی و خروج یارانه بگیران از فهرست اقدام می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟