افزایش چراغ خاموش کالاهای اساسی در شب عید

رکنا اقتصادی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال،بحث تنظیم بازار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛به‌ خصوص در سال‌جاری که بازارکالاهای اساسی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و برخی از این کالاها مانند گوشت قرمز و برنج افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

همچنین سرمازدگی باغات مرکبات در پاییز امسال، باعث افت کیفیت پرتقال شمال و کاهش شدید قیمت این محصول شد؛ ضمن اینکه در حال حاضر شرایط پیش آمده برای پرتقال شمال سبب شده قیمت پرتقال جنوب افزایش چشمگیری در بازار پیدا کند.

علاوه بر این، طی روزهای اخیر قیمت مرغ نیز به پرواز در آمده است؛ شرایط مذکور کار تنظیم بازار را برای دولت دشوارتر از سال‌ گذشته می‌کند و نیاز است که مسئولان با اتخاذ تدابیری هوشمندانه و به موقع، وظیفه تنظیم بازار شب عید را به درستی انجام دهند تا مصرف کنندگان متضرر نشوند.

درحالی مسئولین تنظیم بازار از ثبات قیمت ها و نظارت بر بازار شب عید خبر می دهند که قیمت برخی کالاها به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است.

با این حال این روزها با نزدیک شدن به عید نوروز جوش و خروش مردم برای خرید بیشتر دیده می شود که در این بین امسال هم چون سال های گذشته گرانی سهم مردم از بازار عید است تا تنها قشر خاصی از جامعه تنها خریداران بازار گرانی عید باشند.

درمیان گرانی سرسام آور مراکز خرید دستفروشان،بساط چینی خود را برای قشر کم درآمد جامعه پهن کرده اند تا سفره این قشر از جامعه هم رنگ و بوی عید به خود بگیرد.

گرانی و افزایش قیمت کلماتی هستند که همسو با بالا رفتن تب تقاضا در برهه‌هایی خاص ازسال همچون شب عید مردم را غافلگیر می‌کند، اما متاسفانه جای تعجب دارد که دولت نمی تواند از تجربه سال های گذشته در خصوص این گرانی ها استفاده کرده و راهکاری را برای بهبود اوضاع در نظر بگیرد زیرا گرانی مفهوم غیرملموسی نبوده و هرساله تکرار می شود.

تشدید موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال گرچه همخوانی چندانی با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها ندارد ولی به گفته عده ای از شهروندان کم فروشی و آب رفتن کیفیت محصولات مورد نیاز مردم،نگرانی بسیار بیشتری را برای آنان رقم زده است. زیرا وقتی همه اقلام شب عید به یکباره افزایش قیمت پیدا می‌کند،پس نیاز است توزیع گسترده‌ای برای همه اقلام خوراکی انجام شود تا بتوان کنترل بهتری روی قیمت‌ها داشت.

این افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج عمومی،نیاز به نظارت مستمر و رسیدگی به امور صنفی بیش از سایر ایام احساس می شود و این امر بایستی به طور جدی از سوی دستگاه های نظارتی و اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

طرح نظارت بر بازار شب عید از مهمترین وظایف دستگاه های نظارتی است، زیرا که در این ایام برخی از سودجویان اقدام به افزایش بی رویه قیمت ها می کنند که نظارت مستمر بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجمع امور صنفی و تعزیرات حکومتی می تواند مانع سوء استفاده این افراد سودجو شود .اعضای ستاد تنظیم بازار و دستگاه های اجرایی وظیفه دارند با برگزاری جلسات مستمر و ارائه راه کارهای عملی، به مهمترین دغدغه مردم در تأمین کالاهای مورد نیاز رسیدگی نمایند.

p-6007big_12263

علیرضابیگی:دولت با شدت با هر نوع افزایش قیمت اجناس شب عید برخورد کند

احمد علیرضا بیگی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم عدم نظارت بر قیمت ها،‌ اظهار کرد:متاسفانه هر ساله با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و شروع بازار شب عید برخی افراد و فروشندگان  قیمت های اجناس مورد نیاز و اساسی مردم را افزایش می دهند و مردم نیز به دلیل احتیاج در تنگنا قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط سخت مردم به دلیل رکود و بیکاری حاصل از آن برای بسیاری از کارگران  باید از سوی دولت تسهلات مناسبی برای اقشار آسیب پذیر درنظر گرفته شود تا کمی از فشارهای ایام اخر سال کاسته شود،‌گفت:افزایش قیمت های شب عید و بعضا فروش اقلام بی کیفیت بر روحیه مردم تاثیر منفی نیز خواهد گذاشت و دولت باید بدون هیچ تعارفی با این گرانفروشان برخورد قاطعی را انجام دهد.

عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با ابراز تاسف از اینکه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی کمی قدرت خرید مردم کاهش داشته و جیب های خالی برخی سرپرست های خانواده آنها را با مشکلاتی درآخر سال مواجه ساخته است،‌افزود:وظیفه دولت و نهادهای مسئول در این زمینه بسیار سنگین می باشد، دولت باید بانظارت دقیق و منظم ازهرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم جلوگیری کند و اجازه سوءاستفاده را به احدی در این فصل ندهد.

نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس با تاکید بر اینکه باید با اقدامات مناسب و دلگرم کننده شب عید را برای مردم آسان کرد و باعث خوشی و آرامش آنها شد،‌گفت: امیدواریم که دولت چاره‌ای در این راستا بیندیشد و با افزایش لجام گسیخته و گرانی ها مقابله کند.

37093

یارمحمدی تاکید کرد:کاهش قدرت خرید مردم با توجه به مشکلات اقتصادی در بازار شب عید/ افزایش قیمت ها جنب و جوش را از بازار گرفته است

علیم یارمحمدی درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم عدم نظارت بر قیمت ها،‌با بیان اینکه بحث معیشت مردم برای شب عید بسیار مهم است،اظهار کرد:با توجه به مشکلات اقتصادی و رکودی حاکم در بازار که باعث بیکاری کارگران زیادی شده است،انتظار می رود که دولت و مسئولان مربوطه با اتخاذ راهکارهای مناسب اجازه افزایش قیمت اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید را ندهند.

وی با تاکید براینکه مشکلات اقتصادی باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و باید دولت اقدامات لازم را برای کنترل و آرامش بازار انجام دهد و جلوی هرگونه سوء استفاده را بگیرد،گفت:متاسفانه به خاطر مشکلات موجود هنوز جنب و جوش مناسبی در بازار مشاهده نمی شود و به دلیل عدم نظارت دولت در بازار و کنترل قیمت ها و کیفیت نامناسب اجناس مردم بیشتر نظاره گر و نه خریدار هستند.

یارمحمدی با بیان اینکه دولت باید جدیت بیشتر و بهتری را درخصوص کنترل بازار شب عید انجام دهد تا بر اقشار کم درآمد جامعه فشار زیادی تحمیل نشود،تصریح کرد:دولت هنوز نتوانسته بازار شب عید را کنترل کند و افزایش روزانه و یا هفتگی قیمت برخی اقلام مورد نیاز مردم نشان دهنده این امر است.

نماینده مردم زاهدان درمجلس،افزود:قیمت های بالای اجناس اساسی شب عید مردم کاملا محسوس و قابل درک است و باید هرچه سریعتر نسبت به برطرف شدن این مشکلات اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با تاکید برضرورت مهار قیمت ها در بازار شب عید همزمان با افزایش تقاضا،گفت:تشدید نظارت بر بازار و‌ ذخیره سازی مایحتاج مردم دو اهرم تنظیم قیمت‌های شب عید است.

عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان باید در ایام منتهی به سال که تقاضا برای خرید از سوی مردم افزایش می یابد نسبت به تنظیم بازار و قیمت ها اقدام کنند، افزود: مردم نباید تاوان ضعف نظارت مسئولان و سودجویان دلالان را بدهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248467 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟