پرداخت سودهای نجومی بانک ها به سپرده گذاران/ فاجعه مالی در راه است

رکنا اقتصادی: در ماه‌های اخیر که بانک مرکزی در برابر اضافه برداشت بانک‌ها از منابع (بانک مرکزی) سخت‌گیری‌ کرده است، بانک‌ها مجددا نرخ‌های سود سپرده را افزایش داده‌اند.

نتایج پیگیری هااز 10 بانک کشور به شرح زیر است:

گردشگری: نرخ سود سپرده یکساله برای سپرده‌های 100 میلیون تومان و بیشتر 22 درصد و برای سپرده‌های کوتاه مدت در همین سقف 20 درصد است.

بانک آینده: برای سپرده‌های بیش از 5 میلیون تومان تومان، نرخ سود سپرده‌ یکساله 21 درصد و در قالب طرح آینده‌ساز تومان 23 درصد و است.

بانک پارسیان: در قالب صندوق لوتوس پارسیان نرخ سود 20 درصد به صورت روزشمار برای هر میزان سپرده پرداخت می‌شود.

بانک پاسارگاد: نرخ سود برای سپرده‌های بالای 200 میلیون تومان 20 درصد و سپرده سه ماهه 18 درصد است. سود سپرده‌های زیر 200 میلیون تومان 15 درصد است.

بانک ملی: سود سپرده کوتاه مدت روزشمار با مبلغ 200 میلیون تومان 18 درصد، تا 500 میلیون تومان 20 درصد، سود سپرده یکساله بیش از 500 میلیون تومان 22 درصد است. نرخ سود سپرده‌های یکساله زیر 200 میلیون تومان 15 درصد است.

بانک کشاورزی: نرخ سود برای سپرده‌های 200 میلیون تومان و بیشتر 20 درصد، کمتر از 200 میلیون 18 درصد، بیش از یک میلیارد تومان 22 درصد، بیش از 5 میلیارد تومان 23 درصد و بیش از 10 میلیارد تومان 24 درصد است.بانک ملت: به سپرده‌گذاری تا سقف 200 میلیون تومان 20 درصد سود تعلق می‌گیرد که این سود ماهانه پراخت می‌شود.

بانک صادرات: سود سپرده 15 درصد است اما برای سپرده‌های بالای 100 میلیون تومان تا سقف 20 درصد هم سود پرداخت می‌شود. البته این نرخ فقط برای سپرده‌‌هایی است که تا پایان اسفند ماه این سپرده‌گذاری را انجام دهند.

بانک سپه: برای سپرده‌های یکساله 100 میلیون تومان و بیشتر، نرخ سود 20 درصد است.بررسی ها  نشان می‌دهد که بانک‌ها به استثنای یک بانک، برای سپرده‌های 100 میلیون تومان و بیشتر و یا 200 میلیون تومان و بیشتر نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت نمی‌کنند.در واقع بانک‌ها به کسانی که پول قابل توجهی را نزد آنها سپرده‌‌گذاری کنند، بدون توجه به محدوده‌ای که شورای پول و اعتبار تعیین کرده سود می‌دهند. به عبارت دیگر قانون Law (نرخ سود) برای سپرده‌گذاران خرد فقط اجرا می‌شود.

قطعا همان طور که بار ها از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح شده، تنگای اعتباری مهم‌ترین دلیل جذب سپرده با چنین نرخ‌هایی است،اما نرخ سود سپرده بیشتر، به معنای سود تسهیلات بالاتر، کاهش نرخ سرمایه‌گذاری بالا، کاهش میزان بازگشت تسهیلات و کاهش بازدهی بخش‌های مولد اقتصاد است.در واقع همه تلاش‌های دولت و بانک مرکزی برای افزایش نرخ رشد اقتصادی با مولفه نرخ سود سپرده به هیچ تبدیل می‌شود چراکه در وضعیت تورم تک رقمی سود بیست و چند درصد برای تسهیلات، هیچ توجیهی برای ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری و شروع یک کسب و کار جدید ایجاد نمی‌کند و شاهد این ادعا هم آمار مرکز آمار ایران از کاهش نرخ سرمایه‌گذاری و افزایش موجودی انبار در6 ماهه اول امسال و سال 94 است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟