سایه سنگین چینی ها  روی صنعت آهن و فولاد ایران

رکنا اقتصادی: صنعت آهن و فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر تخصصی،نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفاء می کند.نقش صنعت مذکور در بسیاری از تولیدات و عرصه ها همچون لوازم خانگی،مسکن و ...به روشنی موید عمق نفوذ و تاثیرگذاری صنعت اشاره شده در اقتصاد کشور است.
به اعتقاد برخی کارشناسان،هرگونه نوسان قیمتی در این حوزه،بصورت مستقیم و غیر مستقیم،مسکن را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و در چنین بستر و شرایطی افزایش قیمت آهن،تهدیدی است که می تواند بر عمق رکود مسکن بیفزاید.
بر اساس آمار و گزارش های منتشر شده در برخی رسانه ها،ظرفیت تولید آهن در کشور به بیش از 20 میلیون تن در سال می رسد و با در نظر گرفتن اشتغالزایی یک میلیون نفری این صنعت،نقش محوری صنعت اشاره شده در اقتصاد کشور ملموس و برجسته می شود.
در این میان،افزایش قیمت آهن از موضوعاتی به شمار می رود که مسبب نگرانی برخی فعالان اقتصادی شده، اگرچه موضوع مذکور تامین کننده منافع برخی افراد خاص خواهد بود.
روزبه مظفری،کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در تشریح پیامدهای احتمالی بالا رفتن قیمت آهن و علل موثر در افزایش آن اظهار داشت:اگرچه نوسانات قیمت آهن در کلیت امر بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار خواهد بود،اما نمی توان رکود حاکم بر این بازار(مسکن) را صرفا ناشی از قیمت آهن قلمداد کرد.
وی افزود:نباید از نظر دور داشت که قیمت آهن به شدت وابسته به بورس جهانی است و نوسانات نرخ ارز نیز در کاهش و افزایش نرخ آن نقش بسزایی ایفاء می کند.
مظفری عنوان کرد:برخی کارشناسان معتقدند با گران شدن قیمت آهن،گره مسکن و رکود حاکم بر آن کورتر از گذشته خواهد شد که این نظریه تا حدودی صحیح به نظر می رسد،اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که رفع سایه رکود بر صنعت مسکن به تنهایی با ارزان شدن آهن میسر و امکان پذیر نخواهد بود.
کارشناس بازار مسکن عنوان کرد:با تمایل برخی سازندگان به احداث ساختمان های بتونی،ضریب استفاده آهن نیز کاهش خواهد یافت.
وی افزود:براساس ارزیابی های انجام شده،میزان مصرف آهن در هر متر مربع از ساختمان های بتون سازی شده،70 کیلوگرم و در ابنیه فولادی 100 کیلوگرم(در هر متر مربع)خواهد بود.
مظفری عنوان کرد:به این ترتیب نمی توان حیات بازار مسکن را صرفا به نرخ و قیمت آهن خلاصه و محدود کرد، اما تاثیرگذاری این صنعت در ساختمان سازی نیز امری غیر قابل انکار است.
*صادرات،اصلی ترین عامل بقای صنعت فولاد و آهن در کشور
ظهیر الدین راستگو،یکی از فعالان عرصه فروش و توزیع آهن در گفت و گو با با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به نقش حائز اهمیت آهن در ساخت و ساز ابنیه ساختمانی گفت:برخی معتقدند حیات و رونق صنعت ساختمان سازی منوط به تولید آهن و فولاد است،اما به نظر بنده باید گفت حیات صنعت فولاد و آهن وابسته به ساختمان سازی است و در شرایطی که رکود حاکم بر بازار مسکن سالهاست استمرار دارد،شرایط برای بقاء و دوام این صنعت نیز با دشواری هایی همراه شده،اما با توجه به حجم صادراتی که در این عرصه شاهد هستیم ،بقاء صنعت مادر تخصصی آهن علیرغم فراز و نشیب های بسیار همچنان در جریان است.
راستگو گفت:رشد 50 تا 60 تومانی قیمت آهن در طول هفته گذشته دغدغه ای است که باعث ابراز نگرانی برخی از فعالان حوزه مسکن شده و در صورت استمرار افزایش قیمت ها،بر نرخ مسکن نیز افزوده خواهد شد.
این فعال حوزه فروش و توزیع آهن عنوان کرد:ظرفیت تولید آهن در کشور(در شرایط فعلی)13 تا 14 میلیون تن در سال برآورد می شود که از این میزان،قریب به 5 تن به کشور های عراق و حاشیه خلیج فارس و حتی برخی از جوامع توسعه یافته همچون آلمان و...صادر می شود.
وی گفت:به واقع در شرایطی که سالهاست رکود بر بازار مسکن سایه افکنده،صادرات به کشورهایی همچون عراق، ایتالیا و...ناجی و همیار این صنعت در برهه زمانی فعلی،محسوب می شود.
راستگو گفت:البته طرح برخی از انتقادات از سوی صاحب نظران مبنی بر لزوم پرهیز از خام فروشی آهن از موضوعاتی به شمار می رود که باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود:مشکل اصلی به عدم ارزش افزوده آهن خام(سنگ آهن)باز می گردد که متاسفانه آنچنان که باید پوشش دهنده هزینه استخراج،حمل و نقل به بندر،بارگیری و ... نیست.
راستگو گفت:در کنار این معضلات و چالش ها،واردات آهن از کشورهایی همچون هند و چین مزید بر علت شده تا بر دشواری های فعالیت در این حوزه افزوده شود و در شرایطی که استانداردهای دو کشور مذکور از حیث تولید،بسیارپایین تر از کشور ایران است،امکان عبور و برون رفت از این چالش ها امری غیر قابل اجتناب به نظر می رسد.
*کاهش واردات آهن در اولویت قرار گیرد
احمد کازرونی،یکی از فعالان حوزه تولید آهن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به ظرفیت های بالقوه موجود در کشور در عرصه تولید آهن گفت:در حال حاضر کارخانه های تولید آهن با 50 درصد ظرفیت موجود فعالیت می کنند و با چنین اوصافی،واردات آهن امری منطقی به نظر نمی رسد.
وی افزود:تردیدی وجود ندارد که با قطع و کاهش واردات آهن از کشورهای ترکیه،هندوستان،چین،رونق هر چه بیشتری در صنعت آهن کشور ایجاد می شود و به نظر بنده،عملیاتی ساختن این امر خطیر در شرایط حساس کنونی، ضروری است.
این فعال حوزه تولید آهن عنوان کرد:بسیاری از مشکلات موجود در اقتصاد کشور با برنامه ریزی مدون و اصولی مرتفع خواهد شد.
وی در خاتمه یادآور شد:در طول سالهای اخیر،بسیاری از فعالان اقتصادی بخش فروش و توزیع آهن به دلیل کاهش شدید مشتری و اُفت تقاضا،به تعطیلی کشیده شدند و در چنین بستری می طلبد کاهش واردات آهن و خروج از رکود به عنوان موضوع مهم در دستور کار جدی مسئولان و نهادهای ذیربط قرار گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248677 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟