آغاز توزیع اقلام مصرفی شب عید از ۱۵ اسفند

رکنا اقتصادی: اسحاق جهانگیری که شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافته بود، با متفاوت دانستن معوقات بانکی کسانی که بر اساس شرایط اقتصادی نتوانسته اند بدهی های خود را به بانک ها بپردازند و کسانی که از ابتدا قصدی برای بازگرداندن تسهیلات گرفته شده به بانک ها نداشتند، گفت: باید به دسته اول کمک و با دسته دوم برخورد کرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: طرح اصلاح نظام بانکی کشور که در آن همه مسائل ازجمله رتبه بندی و افزایش سرمایه بانک ها دیده شده، در دست اجرا است. در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۴۳ درصد پرداخت تسهیلات نظام بانکی نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.

برنامه ششم مصوب مجلس گره‌گشای مشکلات کشور نیست

جهانگیری گفت: مجلس برخی مسائل مهم را با طرح نمی‌تواند حل کند و با تصویب آنها، کشور را دچار مشکل می‌کند. دولت قبول کرد تا با مجلس در تدوین برنامه ششم توسعه همکاری کند؛ اما لایحه ای را که دولت با ۳۴ ماده به مجلس فرستاد، مجلس با ۱۴۰ ماده به دولت برگرداند. برنامه ششم مصوب مجلس گره گشای هیچ مشکلی از کشور نیست.

ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم

وی مهمترین چالش کشور را بیکاری دانست و افزود: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی کار در جامعه اضافه می شود که عمده آنها افراد فارغ التحصیل جامعه هستند. در سال ۱۳۷۵ حدود ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در کشور شاغل بودند که این تعداد در سال ۸۴ به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید و در سال ۹۱ هم همین تعداد بود.

جهانگیری با اعلام اینکه اقتصاد ایران در بهترین حالت، سالانه توانایی جذب ۶۰۰ هزار متقاضی کار را دارد، افزود: دولت یازدهم سالانه ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده است؛ این بدان معنا است که در این مدت هم سالانه ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شده است. برای رفع معضل بیکاری، هیچ راهی به جز افزایش سرمایه گذاری و تولید نداریم.

جذب ۷ میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال ۹۵

معاون اول رییس جمهور با اشاره به روند نزولی سرمایه گذاری در کشور از سال ۸۶ تاکنون، گفت: استفاده از منابع خارجی یکی از راه های سرمایه گذاری در کشور برای کاستن از تعداد بیکاران است. پس از برجام تاکنون ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور جذب شده که ۷ میلیارد دلار آن در سال ۹۵ بوده است.

معاون اول رئیس جمهور فاینانس را یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در کشور دانست و گفت: وزارت نفت اعلام کرده است تا ۲۰۰ میلیارد دلار طرح برای فاینانس و سرمایه گذاری خارجی در کشور آماده کرده است.

جهانگیری مهمترین محدودیت دولت را محدودیت منابع دانست و افزود: تأمین مالی و سرمایه گذاری خارجی همزمان با وارد شدن تمام عیار بخش خصوصی در روند سرمایه گذاری کشور و برطرف کردن همه موانع و مشکلات پیش روی آنان تنها راه حل کاستن از نرخ بیکاری در کشور است.

وی رساندن تورم کشور از بیش از ۴۰ درصد به ۶,۸ درصد را یک اتفاق بسیار مهم از طرف دولت یازدهم دانست و با بیان اینکه مصمم هستیم تا نگذاریم ثبات بازار برهم بخورد، افزود: همه اقلام مصرفی برای بازار شب عید به اندازه کافی در کشور وجود دارد و توزیع آنها از ۱۵ اسفند آغاز می شود.

جهانگیری تأکید کرد: اقتصاد کشور در ریل صحیح قرار گرفته و امیدواریم این قطار با سرعت بیشتر و بهتری حرکت کند تا رفاه، اشتغال و وضعیت اقتصادی مردم در سال‌های آینده بهتر شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248718 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟