برای شکایت از فروشندگان زیاده خواه چه کنیم؟

طبیعی است که در زمان شلوغی بازار و تعدد مشتری، اختلافاتی ایجاد شود یا تخلفاتی صورت بگیرد. دخل و خرج امروز با توجه به روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان قصد دارد که راه های رسیدگی به حقوق از دست رفته و شکایات مطرح شده را بررسی کند.

هر روز شاید هر یک از ما، از یک تا چندبار از واحدهای صنفی مختلف خریدی انجام دهیم و پس از دریافت کالا و خدمات به نتیجه مطلوب و مد نظرمان برسیم. اما ممکن است گاهی هم در بین موارد بی شمار استفاده از کالاها و خدمات ارائه شده توسط واحدهای صنفی، به مشکلی بربخوریم و نیازمند احقاق حقی از خود باشیم. در گام اول شناخت مسیرهای انجام شکایت و رسیدگی به آن در اولویت قرار دارد.

به طور کلی چند مسیر برای شکایت از واحد صنفی یا فرد ارائه دهنده کالا و خدمات وجود دارد. با طی کردن هر یک از این مسیرها و فرآیندهای آسان ایجاد شده، می توانید حق خود را احقاق کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

124 معروف!

ادارات صنعت، معدن و تجارت استان ها و نیز اداره تعزیرات حکومتی با استفاده از سامانه 124 به صورت شبانه روزی مشکلات اعلام شده توسط مردم را رسیدگی می کنند و به حل و فصل آن می پردازند. بازرسان اداره صنعت به مسائل مطرح شده توسط مردم که اغلب از طریق تلفن است، رسیدگی و کارشناسان این سامانه در صورت نیاز نتایج رسیدگی را به شاکی اعلام می کنند.

البته این کارشناسان و بازرسان اداره صنعت و نیز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت مستمر در حال بررسی واحدهای صنفی هستند و به طور کلی واحدهای صنفی را به ویژه در ایام پیک کاری رصد می کنند. در صورت اعلام مورد تخلف یا شکایت از واحدهای صنفی از طریق تلفن، مراجعه حضوری و یا شکایت کتبی در اسرع وقت به موضوع رسیدگی می شود و در صورت تخلف برای هر کدام از افراد یا واحدها، جریمه منظور خواهد شد. بر اساس اعلام مدیرکل امور حقوقی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمار بیانگر آن است که گرانفروشی با 79 درصد، کم فروشی با 9 درصد و درج نکردن قیمت با 4 درصد بیشترین سهم تخلفات اعلام شده به سامانه 124 بوده است.

تعزیرات حکومتی

هیئت های رسیدگی به تخلفات صنفی تعزیرات حکومتی، یکی از معروف ترین مراجعی است که برای شکایت از واحدهای صنفی می شناسیم. با مراجعه به هر یک از ساختمان های این نهاد، با افراد دیگری مشابه خود مواجه خواهید شد که شکایتی از واحدهای صنفی دارند. اگرچه سازمان تعزیرات حکومتی، عمده همت خود را بر پیشگیری از ایجاد تخلفات به وسیله تعیین آیین نامه و نرخ نامه و نیز بازرسی دائمی گذاشته است، اما با این حال با مراجعه به تعزیرات و شکایت از واحد صنفی متخلف می توانید به سرعت به نتیجه برسید و حق خود را احقاق کنید.

رسیدگی به تخلفات اقتصادی صنفی، یکی از وظایف اداره تعزیرات حکومتی است که اصناف و بازرسان آنها بعد از طرح دعوا گزارش خود را به این اداره ارجاع می دهند و سپس به تخلفات رسیدگی می شود. صلاحیت بعدی رسیدگی به تخلفات بهداشتی، درمانی و دارویی است که دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی، وظیفه نظارت بر عملکرد این مجموعه‌ها را بر عهده دارند و در صورت بروز تخلف با مراجعه به اداره تعزیرات شکایت خود را مطرح می کنند. علاوه بر اینها صلاحیت رسیدگی به تخلفات قاچاق Contraband کالا و ارز نیز از جمله صلاحیت‌های ثانویه اداره تعزیرات حکومتی است.

با درج شکایت رسمی و ابراز اطلاعات واحد صنفی و مستندات، شکایت شما به جریان می افتد و با توجه به صنف مورد نظر توسط بازرس تعزیرات یا اتحادیه و اصناف بررسی و در صورت تخلف میزان آن مشخص می شود. با تعیین میزان تخلف، واحد صنفی ملزم به پرداخت وجه مورد نظر و نیز پاسخگویی در برابر تخلف خود است. اگر جرم Crime واحد صنفی مشخص شود، به واسطه جرم عمومی، فرد متخلف ملزم به پرداخت جریمه به دولت نیز می باشد.

بازرسی اصناف و اتحادیه ها

یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و نیز بازرسی اصناف است. هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی است. با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه های بازرسی اتاق اصناف می توانید شکایت خود را مطرح و به همراه مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت کنید. بازرسی اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت 10 روز کاری، کارشناسی لازم را انجام می دهد و در صورت احراز تخلف میزان آن را معین می کند. پس از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر فرد متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کند، مشکل حل و فصل می شود و به حق خود خواهید رسید. اما در صورت ممانعت از پرداخت یا عدم جلب رضایت شما، تخلف به تعزیرات ارجاع و در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد. بدیهی است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری دارد و از طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.

درخور ذکر است که در ایام نوروز و تعطیلات عید با توجه به حضور زائران در شهر مشهد مقدس و استان خراسان رضوی، پایگاه های اتاق اصناف تا پانزدهم فروردین ماه به صورت دائمی دایر و دریافت کننده اعلام شکایات و مسائل مردم هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:خراسان

کدخبر: 249036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟