آغاز توسعه فاز ۲ و ۴ پالایشگاه آبادان از سال آینده

رکنا اقتصادی: اسفندیار دائم‌الذکر در نشستی که امروز برگزار شد با بیان این‌که پالایشگاه آبادان اولین پالایشگاه خاورمیانه است، گفت: این پالایشگاه با قدمت حدود ۱۰۷ سال تولید را از ۲۷۰۰ بشکه آغاز کرد و تا قبل از زمان جنگ تا ۶۵۰ هزار بشکه نیز تولید داشت که این میزان تولید در میزان جنگ کاهش پیدا کرد و بعد از جنگ و بازسازی پالایشگاه مجددا در مدار سرویس قرار گرفت و تولید آن به ۳۸۰ تا ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسید.
وی با بیان این‌که پالایشگاه آبادان حدود ۲۵ درصد از بنزین کشور را تامین می‌کند، افزود: در این پالایشگاه روزانه حدود هفت میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و سوخت ۱۰۰ ال ال که متعلق به هواپیمای ملخی است، تولید می‌شود. بنزین یورو۴ این پالایشگاه ۵۰۰ هزار لیتر است که به شهرهای آبادان و خرمشهر تحویل داده می‌شود.
مدیرعامل پالایشگاه آبادان در مورد فاز ۳ این پالایشگاه توضیح داد: حدود ۴۰ درصد نفت خام این پالایشگاه به دلیل قدیمی بودن واحد تقطیر به نفت کوره تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان، گفت: بعد از برجام قرارداد توسعه فاز ۲ با طرف چینی به نتیجه رسید و از ابتدای سال آینده کار اجرایی فاز ۲ آغاز می‌شود که در راستای آن ارتقای سودآوری و کاهش نفت کوره از ۴۰ درصد به زیر ۲۰ درصد صورت می‌گیرد. فاینانس این فاز سه میلیارد دلار است که در قسمت اول حدود دو میلیارد دلار و در قسمت دوم حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. در این راستا واحدهای شیرین‌سازی و تصفیه نفت گاز و نفت سفید توسعه پیدا می‌کند.
دائم‌الذکر ادامه داد: در راستای توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان برای ۸۰۰۰ نفر به مدت پنج سال اشتغالزایی می‌شود. در توسعه این فاز افزایش ظرفیت صورت نمی‌گیرد و فقط توسعه و تثبیت است.
مدیرعامل پالایشگاه آبادان در ادامه از توسعه فاز ۴ پالایشگاه توسط ژاپنی‌ها خبر داد و گفت: با توسعه فاز ۴ میزان تولید نفت کوره به زیر ۱۰ درصد می‌رسد. فاینانس این فاز حدود دو میلیارد یورو است و توسط شرکت ژاپنی JGC تامین می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 249051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟