قیمت بلیت هواپیماتا 300درصد افزایش یافته

رکنا اقتصادی: بررسی‌های میدانی حاکی از این است که قیمت بلیت هواپیما برای مسیرهای پرتردد در ایام پیک سفر نوروز نسبت به روزهای عادی تا حوالی 300درصد نیز رشد داشته است. این افزایش نرخ در حوزه حمل‌ونقل در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته سیدمحمود نوابی، رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در نوروز۹۶ بهای بلیت اتوبوس‌ها و قطارها افزایش نمی‌یابد و درباره بهای بلیت هواپیما در مسیرهای پرتردد نیز مانند ایام اربعین محاسبه می‌شود.

به گزارش همشهری، چندی پیش احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری کشور اعلام کرد که برخلاف رویه هر سال، در ایام نوروز96 قیمت بلیت ناوگان اتوبوسرانی افزایش نمی‌یابد چراکه بازار کشش رشد قیمت را ندارد و برخی مسافران نیز توانایی پرداخت افزایش هزینه‌ها را ندارند. محمد رجبی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا نیز هفته گذشته از خالی بودن بخش قابل توجهی از ظرفیت واگن‌های این شرکت در طول ایام نوروز خبر داد.

به گفته رجبی از مجموع یک میلیون صندلی رفت و برگشت که برای نوروز درنظر گرفته شده تا هفته گذشته فقط 230هزار صندلی فروخته شده است. در این میان اما بازار بلیت هواپیما داغ است و جدای از جو سنگین گرانی که از سوی سایت‌های غیررسمی فروش بلیت هواپیما ایجاد شده است، قیمت سامانه‌های معتبر و معروف فروش بلیت هواپیما نیز از افزایش چند صددرصدی قیمت‌ها خبر می‌دهند.

تیک‌آف قیمت‌ها روی باند آزادسازی

اوایل آذر94 بود که خبر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعلام و نرخ بلیت در 170مسیر داخلی آزاد شد. گرچه پیش از آزادسازی بارها گفته شده بود که آزادسازی به معنی افزایش قیمت‌ها نیست اما در عمل آنچه در ایام پیک سفر اتفاق افتاد جهش قیمت بلیت هواپیما بود تا جایی که قیمت بلیت یکطرفه تهران - مشهد در برخی ایام تا 500هزارتومان هم رسید البته آزادسازی قیمت در ایام عادی سال موجب کاهش قیمت بلیت شد. پس از آن مقرر شد در نوروز95 برای جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت‌ها، سقف مشخصی برای افزایش نرخ بلیت‌های چارتر لحاظ شود با وجود این در این شرایط نیز بلیت چارتر با بهایی بالاتر از 30درصد به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسید.

در آستانه فرارسیدن ایام نوروز، دست‌اندرکاران صنعت هوایی در نشست مشترکی، مسائل مربوط به پروازهای نوروز96 را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست، نظارت بر سایت‌های فروش بلیت توسط شرکت‌های هواپیمایی را خواستار شد و تأکید کرد: ایرلاین‌ها گزارش برخی سایت‌های غیر‌قانونی که به‌نام شرکت‌های هواپیمایی بلیت عرضه می‌کنند را به سازمان هواپیمایی ارائه کنند تا نسبت به تخلف‌شان توسط پلیس فتا اقدام شود.

در بخش دیگری از این نشست مشترک، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از شرکت‌های هواپیمایی خواست‌ سایت‌های فروش بلیت را رصد کنند و مراقب شرکت‌های ارائه‌دهنده پروازهای چارتری باشند، زیرا در برخی موارد بالا بودن نرخ‌های عرضه شده در بازار مشاهده می‌شود. اسعدی سامانی همچنین افزود: دستورالعمل‌ حقوق مسافر و حقوق متقابل خدمت دهندگان و سرویس‌گیرندگان بخش هوایی اصلاح خواهد شد تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند با طیب خاطر حقوق مسافران را اعمال کنند و از ضوابطی که مسافران در قبال شرکت‌ها دارند، بهره‌مند شوند.

17-3-3-202058Untitled-6

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 249606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟