آغاز خرید تضمینی پرتقال از سورتینگ داران مازندران

رکنا اقتصادی: دولت برای کمک به باغداران خسارت دیده مازندران از سرمای کم سابقه اوایل آذر امسال ، هفت بسته حمایتی به مبلغ 300 میلیارد تومان تعریف کرد که یکی از آنها خرید پرتقال های یخ زده مناسب برای آبگیری بود که در مرحله اول حدود 25هزار تن با قیمت 550 تومان خریداری شد.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران میزان ذخیره سازی مرکبات توسط باغداران و سورتینگ داران مازندران در سال حدود 450 هزار تن بر آورد می شود که به اعتقاد کارشناسان بازار ،بیش از نیمی از این میزان برای عرضه در آستانه عید نوروز است.
از آنجاییکه امسال به دلیل بارش برف و یخبندان ،ضایعات ناشی از یخ زدگی این میوه پائیزی ذخیره شده در انبارها بیشتر شد ،به همین دلیل به منظور کمک به باغداران بار دیگر دولت تصمیم گرفت تا پرتقال های ذخیره شده مناسب آبگیری را با همان قیمت 550 تومان خریداری کند.
سورتینگ داران مازندران در روزهای اخیر با توجه به آسیب دیدن برخی پرتقال های ذخیره شده در انبارها و مناسب نبودن ان برای عرضه به بازار خواستار خرید تضمینی توسط دولت شدند.
مازندران دارای 160واحد سورتینگ مرکبات به ظرفیت یک میلیون تن است ، این واحدها علاوه بر جداسازی مرکبات حکم انبار را نیز دارند. 
دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ذخیره کنندگان به ویژه سورتینگ داران استان می توانند میوه های سالم و آبدار را در قالب خرید تضمینی میوه شب عید ،کیلویی 2هزارو 100تومان و پرتقال های یخ زده مناسب آبگیری را کیلویی 550تومان به شرکت تعاونی روستایی به عنوان مباشر خرید تحویل بدهند. 
وی سورتینگ‌داران، انبارداران و ذخیره‌سازان مرکبات مازندران را کامل کنندگان حلقه تولید معرفی کرد و گفت: توقع داریم این حلقه از تولید در کنار باغداران باشند و با مسایل بازار منطقی برخورد کنند. 
حیدر پور به اهمیت خرید پرتقال سالم شب عید اشاره کرد و گفت: شرکت تعاون روستایی استان به عنوان مباشر خرید تاکنون هشت هزار تن پرتقال شب عید را خریداری کرده است و این شرکت آماده خرید تضمینی پرتقال شب عید بر اساس قواعد و ضوابط اندازه و سالم بودن این میوه است. 
حیدر پور گفت: بر اساس دستور آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی ،خرید های تضمینی مرکبات استان همچنان ادامه دارد و به گفته ایشان حتی اگر پرتقال‌هایی که وارد شده است را دور بریزیم، پرتقال سالم داخلی را خریداری می کنیم. 
در پی برف شدید اول آذرماه و خسارت 30درصدی به مرکبات استان، دولت برای جبران خسارت و کمک به باغداران و ساماندهی بازار هفت بسته حمایتی را مصوب و اجرایی کرد که خرید های تضمینی از حمایت های جدی دولت است که همچنان ادامه دارد. 
خرید تضمینی حدود 40 هزار تن مرکبات درجه یک برای ذخیره میوه شب عید ،خرید تضمینی پرتقال درجه یک با قیمت 834 و درجه 2با قیمت 720تومان ، خرید تضمینی پرتقال درجه سه یخ زده برای آب میوه گیری با قیمت 550 تومان در هر کیلو گرم از برنامه های حمایتی عملیاتی شده دولت به باغداران استان مازندران است. 
حیدر پور با اشاره به اینکه تا کنون 130هزارتن پرتقال غیر قابل مصرف و دور ریختنی درقالب کمک بلاعوض هر کیلو 350 تومان و 38هزار تن پرتقال های درجه 2 و 3 با قیمت توافقی خریداری شده است، گفت: دولت 80میلیارد تومان برای آن اعتبار تخصیص داده است. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون حدود 30 میلیارد تومان به حساب 50هزار باغدار خسارت دیده واریز شد. 
مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که براساس برآورد کارشناسان به دلیل برف سنگین و یخبندان کم سابقه نخستین روزهای آذرماه گذشته ، 30 درصد از حدود 2 میلیون و 500هزار تن تولید مرکبات مازندران آسیب دید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 249612 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟