سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه فرودگاه مشهد

رکنا اقتصادی: هیات وزیران در جلسه یازدهم اسفندماه خود پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای مشخص شدن تکلیف طرح توسعه فرودگاه مشهد را به تصویب رساند که در قالب آن شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری از ترمینال مسافری فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی منابع مالی مورد نیاز کار خود را در راستای توسعه این فرودگاه آغاز خواهد کرد.
این طرح توسعه که برآورد تقریبی هزینه آن ۳۰۰ میلیون دلار بوده است شامل مراحل طراحی، مطالعات، احداث، بهره‌برداری و نگهداری از پروژه خواهد شد.
در تصویب‌نامه هیات وزیران که ۱۰ بند مجزا دارد آمده که طرف مشارکت مکلف است پیشنهاد قیمت اجرای پروژه را به همراه تحلیل قیمت براساس مطالعات مصوب شرکت فرودگاه‌ها و آخرین فهرست بهای ابلاغ شده از سوی سازمان برنامه و بودجه را بررسی و برای تایید نهایی به شرکت فرودگاه‌ها ابلاغ کند. همچنین اعلام شده حداکثر ضریب اضافه پیشنهادی مورد تایید در قراردادهای پیمانکاری شرکت سرمایه‌گذار معادل ۹ درصد بالاتر از رقم‌های فعلی خواهد بود.
در بند پنجم این تصویب‌نامه پیش‌بینی اولیه دوران واگذاری به دولت ۲۴۰ ماه (۲۰ سال) در نظر گرفته شده که از این عدد ۴۵ ماه مربوط به دوره احداث، ۱۲۰ ماه مربوط به دوره استهلاک سرمایه‌گذاری و ۷۵ ماه مربوط به دوره مدیریت، بهره‌برداری و نگهداری پروژه خواهد بود. طول دوره استهلاک سرمایه‌گذاری واقعی محدود به بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار با تایید وزارت راه و شهرسازی یا پایان دوره استهلاک خواهد بود که هر کدام زودتر اتفاق بیفتد دوره استهلاک به پایان می‌رسد.
هیات دولت همچنین اعلام کرده چنانچه در دوره احداث براثر تعلل طرف مشارکت یا پیمانکاران معرفی شده از سوی آنها این دوره از ۴۵ ماه بیشتر شود، نه تنها هیچ‌گونه سودی برای این شرکت در نظر گرفته نخواهد شد، بلکه طبق آیین‌نامه نسبت به استیفای دولت و تعیین تکلیف پروژه اقداماتی انجام می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 250471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟