پرداخت 4500 میلیارد ریال تسهیلات به عشایر کشور در 2 سال گذشته

رکنا اقتصادی: کرمعلی قندالی روز یکشنبه در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت که حدود 2 هزار و 500 میلیارد ریال آن در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است.

وی تصریح کرد که افزون بر یکهزار میلیارد ریال از این تسهیلات قرض‌الحسنه در سال گذشته با سود چهار درصد و با دوره بازپرداخت پنج ساله به عشایر کشور پرداخت شده است.

قندالی یادآور شد که افزون بر یکهزار و 500 میلیارد ریال آن نیز ظرف سال جاری و با سود چهار درصد به جامعه عشایری سراسر کشور پرداخت شد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به پرداخت یکهزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به این قشر مولد گفت که این میزان تسهیلات در قالب طرح تأمین گوشت قرمز به عشایر تخصیص یافت.

قندالی افزود که افزون بر یکهزار و 500 میلیارد ریال دیگر نیز در راستای طرح تأمین گوشت قرمز از طریق صندوق توسعه ملی به این قشر در سال آینده پیش بینی شده است.

وی گفت که جذب و پرداخت این تسهیلات با کارمزد 15 درصدی در مناطق توسعه یافته و سود 11 درصد در مناطق کمتر برخوردار و محروم از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد که تخصیص این میزان اعتبارات سبب پرواربندی افزون بر یکهزار رأس دام در کشور شد که افزایش حدود 15 درصدی تولید گوشت قرمز کشور را نیز به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه هم اینک 25 درصد از تولید گوشت قرمز کشور توسط عشایر تأمین می‌شود گفت : بیش از 200 هزار تن گوشت قرمز توسط این قشر در سال جاری تولید شد.

قندالی اظهار داشت که پرداخت و تخصیص این میزان تسهیلات به جامعه عشایری کشور نشان دهنده توجه و اهتمام ویژه دولتمردان یازدهم برای رفع مشکلات جامعه عشایری است.

وی با اشاره به ارائه لایحه 2 فوریتی اختصاص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستائیان و عشایر به مجلس شورای اسلامی گفت که تصویب این لایحه توسط مجلس نیز کمک شایانی برای رونق، توسعه و آبادانی جامعه عشایری به ویژه در حوزه اشتغال این قشر خواهد داشت.

** تصویب سه طرح زیربنایی در حوزه عشایر در دولت یازدهم

قندالی همچنین به فعالیت مجدد شورای عالی عشایر کشور در دولت یازدهم پس از 10 سال اشاره کرد و گفت: تاکنون در 2 نشست این شورا سه مصوبه مهم و راهگشا در بخش‌های مختلف تصویب شده که با بررسی نهایی 2 مورد از آنها در آغاز سال آینده عملیاتی خواهند شد.

وی طرح تقویت اشتغال، سواد و مهارت عشایر، طرح ارائه خدمات بهداشت و درمان به عشایر و طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی را از جمله این طرح‌های مصوب در شورای عالی عشایر کشور ذکر کرد.

وی نوسازی ناوگان و تجهیزات عشایری در کشور از جمله خرید افزون بر 255 خودرو سبک و سنگین در مناطق عشایری کشور را از دیگر خدمات دولت یازدهم به این قشر مولد جامعه ذکر کرد.

بر اساس آخرین سرشماری سال 1387 جمعیت عشایر کشور افزون بر یک میلیون و 200 هزار نفر است.

12 درصد از جمعیت 700 هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می‌دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 251542 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟