مسئولیت تغییر تابلوهای تعاونی های منحله هشت گانه به "کاسپین" برعهده قوه قضائیه است

بانک مرکزی به مشکلات سپرده گذاران کاسپین پرداخته و مواردی را درخصوص مجوز اعطایی این موسسه مطرح کرده است.

در ادامه مشروح توضیح بانک مرکزی به تسنیم درباره موسسه کاسپین را می خوانید: 
به استحضار می‌رساند، با تصویب قانون Law تنظیم بازار غیرمتشکل پولی مصوب سال 1383 و تبصره یک ماده (966) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، بر نقش بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پولی کشور تاکید شده است، بر همین اساس و با عنایت به بند «الف» ماده (10) و بند «ب» ماده (111) قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351، ساماندهی فعالان این بازار جزء اولویت‌های اصلی بانک مرکزی قرار گرفته است.
در همین راستا و با هدف ساماندهی تعاونی‌های اعتبار هشت‌گانه فرشتگان، امید جلین، بدر توس، پیوند، الزهراء ، حسنات اصفهان، دامداران کرمانشاه و عام کشاورزان مازندران مجوز موسسه اعتباری کاسپین در مورخ 27‏‏‏‏‏‏‏/12‏‏‏‏‏‏‏/1394 براساس مصوبه مورخ 5‏‏‏‏‏‏‏/8‏‏‏‏‏‏‏/1394 شورای پول و اعتبار صادر تا با انحلال تعاونی‌های مذکور و تجمیع آنان در موسسه اعتباری کاسپین، ساماندهی مورد نظر محقق شد. حسب مصوبه یکهزار و دویست و نهمین جلسه مورخ 5‏‏‏/8‏‏‏/1394، شورای پول و اعتبار اساسنامه موسسه اعتباری آرمان ایرانیان را مطابق با اساسنامه نمونه موسسات اعتباری غیربانکی، مشروط به تحقق سه شرط ذیل مورد تصویب قرار داده است:
الف‏‏‏- نام موسسه اعتباری آرمان ایرانیان تغییر یابد.
ب‏‏‏- در صورتی که موسسه مذکور نسبت به انحلال تعاونی‌های زیرمجموعه خود اقدام نکنند، موضوع به منظور تصمیم‌گیری به شورا منعکس شود.
ج ‏‏‏- با وزیر محترم کشور مکاتبه شود تا از طریق نیروی انتظامی تمامی تابلوهای موسسه با نام آرمان ایرانیان در سطح کشور برچیده شود.
همچنین تصریح می‌شود، بانک مرکزی به پشتوانه ابزارهای قانونی فوق و با هدف ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و به منظور توقف فعالیت نهادهای مالی غیرمجاز در سطح کشور حسب مصوبه شورای پول و اعتبار و شیوه‌نامه اعطای مجوز به نهادهای 14‌گانه ساماندهی شده در حوزه بازار غیرمتشکل پولی، اقدام به ساماندهی نهادهای غیرمجاز کرده است، لیکن توجه به این نکته ضروری است که سپرده‌گذاری گسترده مردم در اینگونه نهادها با انگیزه برخورداری از نرخ‌های سود بالا که عمدتاً بسیار فراتر از نرخ‌های ابلاغی بانک مرکزی می‌باشد از یک سو و عدم برخورد لازم از سوی سایر مراجع جهت جلوگیری از فعالیت نهادهای فاقد مجوز فعالیت در سطح کشور عملاً بانک مرکزی را با چالشی اساسی در ساماندهی این نهادها مواجه کرده است.
خاطر نشان می‌سازد، با عنایت به تاکیدات مکرر بانک مرکزی و اطلاع‌رسانی‌های گسترده در خصوص لزوم هوشیاری مردم در مواجهه با نهادهای مالی فعال در کشور و اعلام اسامی فعالان مجاز در عرصه پولی و بانکی در سایت بانک مرکزی، مسئولیت پاسخگویی به سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز با موسسین، مسئولین و مدیران نهادهای مذکور و پیگیری مراتب نیز بر عهده خود سپرده‌گذاران می‌باشد. مع‌الوصف بانک مرکزی نسبت به سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین که بعد از تاریخ 27‏‏‏/12‏‏‏/1394 و به اعتبار درج نام این موسسه درسایت بانک مرکزی اقدام به سپرده‌گذاری در این موسسه کرده‌اند، نگاه ویژه‌ای خواهد داشت.
در خصوص تعویض تابلوها و دفترچه‌ها در شعب تعاونی‌های منحله هشت‌گانه و استفاده از عنوان موسسه اعتباری کاسپین پیش از تکمیل فرایند انتقال نیز شایان ذکر است، تعویض تابلوها حسب دستور مرجع قضایی و بدون هماهنگی با این بانک صورت گرفته است و از این منظر هیچگونه مسئولیتی متوجه بانک مرکزی نمی‌باشد.
همچنین با عنایت به تعدد مراجع قضایی رسیدگی کننده به پرونده‌های تعاونی‌های اعتبار منحله هشت‌گانه و عدم وجود وحدت رویه در احکام صادره که بعضاً در تزاحم با یکدیگر بوده‌اند، مکاتباتی در این خصوص از سوی این بانک با مراجع قضایی مربوطه به منظور تجمیع موارد در یک مرجع واحد، صورت پذیرفته است.
براین اساس همان‌گونه که در اطلاعیه‌های پیشین تصریح شده است مسئولیت مستقیم فرایند انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌های منحله یاد شده به موسسه اعتباری کاسپین، با اولویت حفظ حقوق سپرده‌گذاران، متوجه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن موسسه بوده و مسئولیت کسری احتمالی دارایی‌های تعاونی‌های منحله متوجه موسسین و مسئولین هیات‌های تصفیه تعاونی‌های منحله می‌باشد.
همچنین طبق مفاد تعهدنامه اخذ شده از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین طی جلسه برگزار شده در تاریخ 12‏‏‏/4‏‏‏/1395 در محل این بانک نیز مقرر شد ضمن توقف تمام فعالیت‌های پولی مجزای تعاونی‌های اعتبار منحله هشت‌گانه به ویژه افتتاح حساب‌های سپرده‌ای جدید، روند کارشناسی و اجرایی انتقال دارایی ها و بدهی‌های تعاونی‌های یادشده تا پایان شهریور ماه 1395 محقق شود.
تاکنون پس از پیگیری های مستمر بانک مرکزی و با تلاش های به عمل آمده و اقدامات صورت گرفته با حمایت مسئولین قضائی به استناد تفاهم نامه های تنظیمی میان هیات های تصفیه تعاونی های اعتبار منحله الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات و امیدجلین با هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین، تحویل دارائی های 5 تعاونی اعتبار ی منحله ذکر شده از تعاونی های اعتباری  منحله هشت گانه به موسسه اعتباری کاسپین محقق شده است و از این پس موسسه اعتباری کاسپین پاسخگوی سپرده های تعاونی های منحله مذکور خواهد بود.
گفتنی است تلاش های بی وقفه و تمهیدات لازم با هدف تعیین تکلیف و نقل و انتقال دارائی های سه تعاونی اعتبار منحله فرشتگان، پیوند و بدرتوس نیز کماکان ادامه داشته و نتایج در این باره از طریق وب سایت بانک مرکزی اطلاع رسانی خواهد شد.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 252097 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟