رکورد درآمدهای گمرکی ایران شکسته شد

رکنا اقتصادی: عملکرد درآمدی گمرک در زمینه حقوق ورودی در سال گذشته بالغ بر ۱۸۱هزار میلیارد ریال بوده و این مبلغ وصول و به حساب خزانه واریز شده که این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱ درصد افزایش داشته است.

ثبت رکورد جدید درآمدهای گمرکی توسط این سازمان سبب شد تا محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه طی روزهای اخیر در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، افزایش قابل توجه درآمدهای گمرکی در سال ۱۳۹۵ را طی سال‌های اخیر بی‌سابقه توصیف و از رئیس جمهوری تقاضا کند که از کارکنان گمرک که در تحقق این وضعیت، موثر بوده‌اند، به نحو شایسته‌ای تقدیر بعمل آید.

کارنامه عملکرد گمرک در بخش درآمدی نشان می‌دهد این سازمان علاوه بر موفقیت در وصول حقوق ورودی در بخش وصول عوارض و سایر درآمدها نیز توفیقات قابل توجهی داشته است.

وصول عوارض برای وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی یا سازمان‌های عمومی غیردولتی مانند وزارتخانه‌های بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها، جمعیت هلال احمر و اخذ ده‌ها عوارض دیگر از جمله اقدامات گمرک در حوزه وصول عواید دولت بوده است که میزان وصولی گمرک برای سایر سازمان‌ها در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ در این بخش نیز بیش از ۳۸ درصد افزایش وجود داشته است.

همچنین عملکرد گمرک در بخش وصول مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی که در ردیف درآمدی سازمان مالیاتی درج می‌شود، در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال بوده که در سال ۱۳۹۵ از این حیث نیز عملکرد گمرک ۳۰ درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش، گمرک ایران در سال ۱۳۹۵ در مجموع بالغ بر ۲۹۶ هزار میلیارد ریال وصولی داشته که با احتساب عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات حقوق ورودی مندرج در قوانین و مقررات این رقم به حدود ۳۳۳ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

صاحب‌نظران عمده‌ترین دلایل افزایش درآمدهای گمرکی در سال ۱۳۹۵ را پیاده‌سازی و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در گمرک از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، الکترونیکی شدن تشریفات گمرکی، راه‌اندازی سامانه شناسه ارزش(TSC)، هوشمندسازی وا فزایش نظارت‌ها و کنترل‌های گمرکی می‌دانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 254672 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟