نوبرانه‌ با قیمت های نجومی در بازار میوه!

رکنا اقتصادی:به دنبال آغاز سال نو، میوه‌های نوبرانه وارد سبد کالایی شده و بعضا هم با قیمت‌های بالا عرضه می‌شوند. بهار فصل ازدیاد برخی میوه‌های نوبرانه‌ مثل چغاله بادام و گوجه سبز و مانند آن است. در زمان‌های قدیم تر حضور چرخ دستی‌های حامل چغاله بادام و گوجه سبز حال و هوای شهر را به سمت بهار می‌برد، هم اکنون نیز در برخی محله‌های شهر تهران نیز حمل این محصولات بر روی چرخ‌های دستی رقم می‌خورد. اما یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان، قیمت بالای این محصولات است که ممکن است برخی افراد نتوانند در روزهای ابتدایی سال، به خرید میوه‌های نوبرانه دست پیدا کنند.
طبق آخرین آمارها از قیمت میوه‌های نوبرانه، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به کیفیت بالاتر چاغاله بادام‌های داخلی نسبت به محصولات قاچاق، قیمت هر کیلوگرم چاغاله بادام استان بوشهر را ۱۵۰ هزار تومان، استان‌های کاشان و کرمان را ۵۰ هزار تومان و چاغاله بادام قاچاق Contrabandعراقی را ۲۵ هزار تومان عنوان کرد.

عرضه گوجه سبز از شنبه
درهمین راستا رئیس اتحادیه میوه و تره و بار در گفت‌وگو با ایانا با بیان اینکه همچنان عرضه میوه‌های قاچاق در بازار Store به شکل سازماندهی شده درحال  انجام است، گفت: نگرانی‌ها درباره هجوم دوباره میوه‌های قاچاق به بازار وجود دارد که همت مسئولان مربوطه را در آمادگی برای مبارزه با این اتفاق می‌طلبد.
حسین مهاجران با اشاره به کیفیت بالاتر چاغاله بادام‌های داخلی نسبت به محصولات قاچاق، قیمت هر کیلوگرم چاغاله بادام استان بوشهر را ۱۵۰ هزار تومان، استان‌های کاشان و کرمان را ۵۰ هزار تومان و چاغاله بادام قاچاق عراقی را ۲۵ هزار تومان عنوان کرد.
وی همچنین خبر از عرضه گوجه سبز نوبرانه از ابتدای هفته آینده داد و افزود: از ابتدای هفته آینده گوجه سبز نوبرانه ساوه، گرمسار و قم به بازار عرضه می‌شود و قیمت این محصول همچون سال‌های گذشته در ابتدا بالا و با عرضه بیشتر محصول روند قیمت آن کاهشی شده و به تعادل می‌رسد. رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان با اشاره به افزایش قیمت میوه در روزهای اخیر علت این امر را تعطیلی سرخانه‌ها و کندی حمل و نقل عنوان کرد.
مهاجران با بیان اینکه کمبود و گرانی میوه‌های پرمصرف نیز بر تب بازار تاثیر گذاشته است، بیان کرد: در سال‌های گذشته ذخیره میوه به اندازه کافی در مغازه‌ها و انبارها وجود داشت، اما امسال به‌دلیل گرانی محصولات، متولیان بازار اقدام به خرید و انبار میوه به اندازه کافی نکردند و این امر باعث شده از پنجم فروردین با کمبود میوه و افزایش تب بازار این محصولات روبه‌رو شویم.
وی درباره جدیدترین قیمت میوه‌های پرمصرف اظهار کرد: هر کیلوگرم سیب در میادین میوه و تره‌بار پنج‌هزار تا هفت‌هزار تومان، هر کیلوگرم کیوی چهارهزار تا شش‌هزار تومان، هر کیلوگرم موز پنج‌هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم پرتقال تامسون داخلی و قاچاق هشت‌هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.
به گفته مهاجران، تنها میوه‌ای که قیمت آن در ایام نوروز بدون تغییر باقی مانده، خیار است که هر کیلوگرم گلخانه‌ای این محصول در تمام ایام نوروز دوهزار و ۵۰۰ تا سه‌هزار و ۵۰۰ و هر کیلوگرم بوته‌ای آن یک‌هزار و ۵۰۰ تا دوهزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده است.

قیمت انواع میوه در تره بار
وی یادآوری کرد در مورد برخی میوه‌ها با افزایش اندک نرخ روبه‌رو بوده ایم، به گونه ای که اکنون قیمت هر کیلوگرم سیب درختی سفید ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار ریال، سیب قرمز ۴۵ هزار تا ۶۰ هزار ریال، کیوی ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار ریال، لیموشیرین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار ریال، گریپ فروت قرمز ۲۵ هزار ریال، انگور شاهرودی ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار ریال و موز ۳۵ هزار تا ۴۵ هزار ریال است.
به گفته مهاجران، دیروز در مراکز عرضه میوه وتره بار هر کیلوگرم لیموترش سنگی به قیمت ۶۰ هزار تا ۸۰هزار ریال عرضه شد. قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی گلخانه ای ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار ریال، گوجه فرنگی بوته ای ۱۵ هزار تا ۲۰هزار ریال، خیار گلخانه ای ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار ریال و خیار بوته ای ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار ریال، سیب زمینی ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار ریال، پیاز ۶ هزار تا ۱۰ هزار ریال و هندوانه ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار ریال است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 255293 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟