بهره‌برداری از فاز اول آبرسانی به اراضی بحرانی ریزگرد تا پایان فروردین

رکنا اقتصادی:محمود حجتی در شورای اداری استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی که شامگاه چهارشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه در سالن جلسات شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در استان خوزستان تا ۵۰ هزار تن در روز امکان تولید چغندر وجود دارد و نیاز است تا در کشت متناوب گندم به کارگرفته شود، زیرا کشت چغندر یک تولید اقتصادی است و ما را از واردات بی‌نیاز می‌کند. 
حجتی اظهار کرد: با حمایت‌هایی که از تولید داخل توسط دولت و رئیس‌جمهوری به عمل آمده، به‌خصوص در بحث شکر و تولید شکر و مجموعه کشت و صنعت و نیشکرها در سال‌های اخیر از زیان به سوددهی رسیده‌ایم، به شکلی که در سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی ۴۰۰ میلیارد تومان سود خالص برای این بخش شده بود.
وی افزود: این امر باعث شده که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه در بحث پایین دستی زمانی آرزوی ما بود، مانند کاغذ سازی توجیه اقتصادی پیدا کند و در کشور اجرایی شود. این امر موجب شد تا کشت و صنعت‌ها و هیأت‌های اجرایی به بحث‌های پایین دستی توجه کنند و طرح‌ها را در این زمینه به تصویب برسانند تا سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام گیرد و مشکلات آب و هوا کاهش پیدا کند و هم از خروج ارز جلوگیری شود و برای جوانان اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد.
حجتی تصریح کرد: خوزستان ظرفیت قابل توجهی در ارتباط با تولید چغندر قند دارد و در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری با توجه به الگوی کشت تعریف شده ۸۰ هزار هکتار از اراضی باید به کشت چغندر قند اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: کشاورزان از این مساله استقبال کرده‌اند و ما در استان به ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن چغندر قند نیاز داریم. در دهه ۸۰ به ازای هر مترمکعب آب ۲۵۰ گرم شکر تولید می‌شد، اما امروز با افزایش بهره‌وری این میزان به ۵۰۰ گرم در کشور رسیده است که در خوزستان به دلیل آنکه کشت پاییزه انجام می‌شود و تبخیر در آن زمان کم است، به ازای هر مترمکعب آب ۱۲۵۰ گرم شکر تولید می‌شود و این مسأله علاوه بر ملاس و سایر فوایدی است که چغندر دارد.
حجتی عنوان کرد: امیدواریم کارخانه قند دزفول که سال‌های متمادی از کار افتاده بود، مجددا فعال شود. همچنین با تفاهم‌نامه‌هایی که انجام گرفته قرار است که کارخانه ۱۰ هزار تنی در نزدیکی آن مکان ایجاد شود.
حجتی در ارتباط با مصوبه اخیر دولت که بخش عمده آن به وزارت کشاورزی مرتبط می‌شود عنوان کرد: موضوعی که سال‌های سال مطرح است بحث طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که در فاز نخست ۳۳۰ هزار هکتار بوده و تاکنون ۲۵۰ هزار هکتار آن به اتمام رسیده است وامیدواریم تا پایان سال ۹۶ فاز نخست این طرح تکمیل شود.
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با بحث ریزگردها مشکلاتی برای مردم خوزستان وجود دارد، اما این یک فرصت برای خوزستان بود که از حالت طبیعی منابع و پشتیبانی‌های عادی خارج شوند و بحث خوزستان به‌صورت ویژه دنبال شود و این فرصت امکانی فراهم آورد تا دولت اقدامات خوبی را برای خوزستان انجام دهد.
حجتی عنوان کرد: برای بحث ریزگردها دو گروه مطالعاتی شامل یک گروه بیولوژیک برای بحث کشت و یک گروه مطالعاتی برای بحث آبرسانی در نظر گرفته شده است. همچنین بنا است که یک سهمیه آب برای محیط زیست تخصیص پیدا کند؛ زیرا در گذشته آب‌هایی که تخصیص داده می‌شد تنها برای شرب، کشاورزی و صنعت بود.
وی ادامه داد: در بحث عملیات آبرسانی تا امروز بیش از ۱.۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام گرفته و بخش اول که حدود ۹ کیلومتر است تا چند روز آینده به اتمام خواهد رسید و می‌توان آب را به کانال کوت امیر رساند.
حجتی بیان کرد: در فاز دوم حدودا ۴۴ کیلومتر طراحی شده که عمده ۴۲ هزار هکتار نقاط بحرانی ریزگردها را پوشش می‌دهد و امیدواریم این آبی که از طریق کانال‌ها انتقال داده می‌شود پشتیبان اراضی و بیابان‌های استان باشد.
وی با قدردانی از مسئولان که در بحث انتقال آب و کاشت نهال در مناطق بحرانی همکاری کرده‌اند، عنوان کرد: حدود ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در یک دوره کوتاه‌مدت توسط شرکت جهاد نصر تجهیز شدند تا کار نهال‌کاری و حفر کانال را در اراضی فوق بحرانی ریزگردهای خوزستان انجام دهند.
وی افزود: در بحث آبرسانی به اراضی بحرانی، فاز اول را تا قبل از پایان فروردین آبرسانی می‌کنیم، اما برای فاز دوم مقداری با تاخیر مواجه هستیم و در این زمینه نمی‌خواهیم برای مردم مشکلاتی ایجاد کنیم بلکه می‌خواهیم اگر بتوانیم مشکلات مردم خوزستان را حل کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با تخصیص پساب فاضلاب شرق اهواز امیدواریم بتوانیم کمربند سبز اهواز را به شکلی ایجاد کنیم که علاوه بر بحث ریزگردها بتواند در هوای گرم تابستان هوای اهواز را مطبوع کند و این مسأله فرصتی است که در چارچوب طرح‌ها قرار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 255320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟