آغاز خرید تضمینی گندم/پرداخت دومرحله‌ای مطالبات کشاورزان

رکنا اقتصادی:حسن عباسی معروفان اظهار کرد: مصوبه دولتی مجوز خرید تضمینی گندم را از ابتدای فروردین ماه امسال صادر کرده بود اما به صورت رسمی خرید این محصول استراتژیک از ۱۴ فروردین ماه آغاز شد و تا کنون حدود ۱۰۰ هزار تن گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان خریداری شده است و خرداد ماه و تیر ماه امسال خرید تضمینی گندم به اوج خود می رسد.
وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت تولید گندم به نظر می رسد که امسال میزان خرید تضمینی این محصول مانند سال گذشته باشد و بتوانیم به حدود ۱۱ میلیون تن رکورد پارسال برسیم.
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: برای تامین منابع مالی و پرداخت مطالبات کشاورزان چهار مسیر تعیین شده که می توان به درآمد شرکت بازرگانی دولتی از محل فروش محصولاتی مانند گندم که ماهیانه به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد اشاره کرد. البته در کنار این منبع تامین مالی تسهیلات بانکی، یارانه مصوبه دولتی به نام یارانه نان و فروش اوراق بهادار در بازار Store سرمایه به صورت اوراق سلف و اوراق قرضه دیگر منابع تامین مالی برای پرداخت مطالبات کشاورزان هستند.

پرداخت دومرحله‌ای مطالبات کشاورزان
عباسی معروفان اظهار کرد: امسال سیستم و مکانیسمی جدیدی برای پرداخت مطالبات کشاورزان گندم کار در نظر گرفته شده تا به گونه ای باشد که آنها بتوانند بهای محصولشان را در دو مرحله دریافت کنند؛ یعنی نیمی از بهای محصول خود را در هنگام تحویل گندم به دولت دریافت می‌کنند و مابقی آن را در اسرع وقت به حسابشان واریز خواهیم کرد.
وی گفت: سال گذشته حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و ۲۶۵۰ میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بهادار در بازارسرمایه برای پرداخت مطالبات کشاورزان تامین شد که امسال نیز از این روش ها استفاده خواهیم کرد. البته برای امسال ۸۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه نان تصویب شده است که باید دید محدودیت های مالی دولت تا چه اندازه اجازه تخصیص و پرداخت این یارانه را به شرکت بازرگانی دولتی برای تامین مطالبات گندمکاران می‌دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 255630 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟