ظرف دو دهه گذشته، چهار میلیون نفر شغل شان را از دست داده اند

رکنا اقتصادی:تولید و ایجاد فرصت های شغلی و با حضور عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش روستایی و شهری روانه آنتن شد.
عبدالله بهرامی درباره وضعیت فرش گفت: میزان تولید سالانه فرش دستبافت در کشور در حال حاضر سه میلیون و 200 هزار متر مربع است. از این میزان در سال گذشته، حدود 323 میلیون دلار صادرات داشته ایم که 75 میلیون دلار آن مربوط به کشور آمریکا بود. این آمار نسبت به سال 94 حدود 13 درصد رشد داشته است.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش روستایی و شهری وضعیت صادرات را نسبت به یک دهه گذشته بسیار پایین تر عنوان کرد و بیان داشت: در دهه 70 یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات فرش دستبافت به کشورهای دیگر داشتیم که این چهار برابر ظرفیت موجود است. 
وی خاطرنشان کرد: در دهه 70 و 80 دو میلیون بافنده داشتیم و ظرفیت حدود شش میلیون متر مربع بود و به همان نسبت نیز صادرات بالایی داشتیم. بعد از مواجه شدن با تحریم و مشکلات دیگری مانند سوء مدیریت و همچنین رکودی که بر اروپا حاکم شد، باعث شد نتوانیم با موقعیت و ظرفیت فرش در کشور هماهنگ شویم و با کاهش صادرات روبرو شدیم. 
بهرامی از رشد بیکاری در حوزه فرش گفت و عنوان داشت: در سال های اخیر افرادی که در حوزه فرش بیکار شده اند، رشد داشته است. بنا به آماری که مرکز ملی فرش ایران ارائه داده است، در حال حاضر یک میلیون بافنده داریم یعنی ظرف دو دهه چهار میلیون نفر شغل شان را از دست داده اند.
وی با اشاره به شعار سال، گفت: بهترین هنر Art و صنعتی که در کشور موجود است و پایه های اصلی آن از نظر منابع انسانی و تولیدی در کشور به طور کامل و زیاد وجود دارد و همچنین نزدیک به 855 درصد آن صادراتی است، فرش دست بافت است. بنابراین مسئولان باید این موضوع را جدی بگیرند و با توجه به اینکه زمینه های آن محیا است، نیازی به هیچ سرمایه گذاری اضافه ای ندارد.  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256981 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟