درآمد یک میلیارد تومانی باشگاه پرسپولیس

رکنا اقتصادی:افزایش قیمت بلیت‌های بازی پرسپولیس و الریان تصمیمی نوآورانه و البته جسورانه از سوی مدیریت باشگاه پرطرفدار تهرانی بود. در فوتبال ایران هیچ‌وقت تعیین قیمت بلیت در اختیار باشگاه‌ها نبوده و فدراسیون و سازمان لیگ به عنوان مسوول تعیین قیمت بلیت‌ها هرگز به این موضوع از زاویه درآمدزایی نگاه نکرده‌‌اند. آخرین نمونه بازی ایران و چین بود که در آخرین لحظات رایگان اعلام شد تا تماشاگر بیش از ظرفیت به ورزشگاه آزادی Freedomبرود، در حالی که فدراسیون برای تامین هزینه‌های تیم ملی مشکل دارد و چنین رویدادهایی بهترین فرصت جبران بخشی از هزینه‌ها بود.
تصمیم باشگاه پرسپولیس از آن جهت جسورانه است که ممکن بود تماشاگران از این بازی حساس استقبال نکنند و تیم حمایت مورد نیاز را نداشته باشد. با این حال در پایان بازی اعلام شد که 57130 نفر تماشاگر در ورزشگاه آزادی بوده‌اند. اگر ظرفیت ورزشگاه را بعد از چیدن صندلی‌ها 78116 نفر بدانیم، 73 درصد ورزشگاه در این بازی پر بود که با توجه به افزایش قیمت بلیت‌ها رقم قابل توجهی است.
قیمت بلیت‌ها برای این بازی 35، 25 و 15 هزار تومان بود و اگر متوسط قیمت بلیت را حدودا 20 هزار تومان در نظر بگیریم، این بازی یک میلیارد تومان درآمد برای باشگاه پرسپولیس داشته که برای یک بازی عدد قابل‌ توجهی محسوب می‌شود.
در فصل جاری باشگاه‌ها بیش از هر زمانی به درآمد هواداران تکیه داشته‌اند. از زمانی که روی قطع کمک‌های دولتی تاکید شد، باشگاه‌ها تلاش بیشتری برای درآمدزایی داشتند و قدم‌های اولیه در این مسیر جدید بر اساس دریافت کمک مستقیم از هواداران بوده است. روش درآمدزایی حامی مالی اصلیاستقلال Esteghlal و پرسپولیس خرید شارژ تلفنی از سوی هواداران است. پرسپولیس برای تامین بدهی باشگاه به مانوئل ژوزه هم با اعلام شماره حساب از هواداران کمک گرفت، هرچند این مبلغ در نهایت تامین نشد.
تغییر قیمت بلیت‌ها در لیگ قهرمانان آسیا تازه‌ترین اقدام باشگاه برای تامین هزینه‌های تیم است و با توجه به تجربه نسبتا موفق بازی الریان انتظار می‌رود در بازی حساس روز آخر مقابل الوحده هم تکرار شود. باشگاه احتمالا تلاش خواهد کرد برای فصل آینده این امتیاز را برای مسابقات داخلی هم در اختیار بگیرد. این مشابه رویه‌ای است که در لیگ‌های حرفه‌ای وجود دارد و باشگاه‌ها با در نظر گرفتن شرایط مختلف قیمت بلیت بازی‌های خانگی را تعیین می‌کنند.
البته بالا بردن قیمت بلیت سوی دیگری هم دارد و انتظارات هواداران را بالا می‌برد. یکی از هواداران در مصاحبه با برنامه نود گفت که در برابر این افزایش قیمت هیچ امکاناتی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. تماشاگری که برای تماشای یک بازی رایگان به ورزشگاه می‌رود، انتظار زیادی ندارد، ولی با افزایش قیمت انتظار برای امکانات و رفاه بیشتر طبیعی است.
خطر سیاست اقتصادی جدید باشگاه پرسپولیس، وابستگی منابع درآمد به نتایج تیم است. فصل جاری پرسپولیس اکثرا صدرنشین بود و این نتایج خوب روی کمک‌های هواداران از هر سه روشی که به آن اشاره شد، تاثیر می‌گذارد، ولی اگر ورق برگردد درآمد باشگاه هم افت می‌کند. مثلا اگر فرض کنیم در بازی آخر مرحله گروهی لیگ قهرمانان پرسپولیس بخت صعود نداشته باشد، قطعا استقبال هواداران کمتر از بازی با الریان خواهد بود.
باشگاه‌های بزرگ تلاش می‌کنند منابع درآمدشان حتی‌المقدور مستقل از نتایج تیم باشد. نمونه آن منچستریونایتد است که با وجود افت سال‌های اخیر همچنان در‌آمد خیلی خوبی از بازاریابی دارد. پرسپولیس و به طور کلی باشگاه‌های لیگ برتری که در شروع این مسیر هستند، طبیعی است که راه‌های ساده‌ و دم‌دستی را بیازمایند. همچنین محدودیت‌های سخت‌افزاری مثل وضعیت فیزیکی و مالکیت ورزشگاه‌ها و همچنین برخی قوانین داخلی دست باشگاه‌ها را بسته است، ولی تلاش برای آزمودن راه‌های جدید درآمدزایی نکته امیدوارکننده‌ای است که می‌تواند فوتبال ایران را به سمت خصوصی شدن و پیشرفت ببرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایران ورزشی

کدخبر: 257046 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟