جریمه کارکنان متخلف دولتی در موضوع قاچاق

رکنا اقتصادی: در باره تنبیه کارکنان متخلف دولتی در موضوع قاچاق ،قاسم خورشیدی افزود: در مواد هشت و نه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موارد تنبیه متخلفان و تشویق کارکنان درستکار پیش بینی شده است. 
وی با بیان اینکه در ابتدا آموزش کارکنان برای پیشگیری و آشنایی با قوانین و مقررات، پیش بینی و اجرایی می‌شود گفت: از طرف دیگر بحث اینکه نقش عامل انسانی و امضاهای طلایی حذف و حداقلی شود با به خدمت گرفتن سامانه‌های الکترونیکی به شکل جدی عملیاتی شده است. 
وی گفت: امروز امضاهای طلایی در گمرک نسبت به گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. 
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه با الکترونیکی کردن سامانه‌ها اختیارات از اشخاص گرفته و به سیستم‌های الکترونیکی داده شده است گفت: به این ترتیب دیگر یک فرد به تنهایی و با سهولت نمی‌تواند تخلفی کند که ضرر فاحشی به اقتصاد ملی وارد کند. 
وی افزود: سال گذشته در دستگاه‌های عناصری بودند که دستگیر و بازداشت شدند و حتی در سطوح مدیریتی مورد بازجویی، برخورد قرار گرفتند. 
وی گفت: پرونده‌های آن‌ها نیز در دست رسیدگی قرار دارد. 
خورشیدی با بیان اینکه نظام تشویق هم در این آیین نامه برای کارکنان درستکار دیده شده گفت: هم دستگاه خود می‌تواند نسبت به تشویق کارکنان درستکار اقدام کند و هم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتباراتی را در همین باره دراختیار دستگاه‌ها قرار می‌دهد که اشخاص و کارکنان دولت که به وظایف خود به خوبی عمل می‌کنند به نحو شایسته تشویق شوند. 

معضل ما قاچاق مویرگی است 
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: معضل ما قاچاق مویرگی در مناطق ساحلی و مرزی کشور است، زیرا این موضوع گره خوردگی با معیشت مرز نشینان و ساحل نشینان دارد. 
قاسم خورشیدی گفت:: باید جایگزین‌های مناسب برای این موضوع طراحی و تبیین شود و بعد انسداد لازم صورت بگیرد. 
وی با بیان اینکه قانونی درباره ورود کالای ته لنجی وجود ندارد افزود: اصلاً معافیت و یا قانونی تحت عنوان ته لنجی نداریم بلکه یک قانون مربوط به معافیت ملوانی است که سقف و حد آن معلوم است، ولی امروز رویه جاری در مناطق ساحلی با این معافیت‌ها فوق العاده متفاوت است. 
وی گفت: بر اساس برآورد‌ها با این معافیت‌ها حداکثر حدود ۴۰۰ میلیون دلار کالا باید وارد کشور شود که در حال حاضر حدود ۱۰ برابر این عدد کالا وارد کشور می‌شود و این برای اقتصاد کشور ما غیر قابل تحمل است. 
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد قاچاق کشور مربوط به ته لنجی، کوله بری و مسافری است گفت: این‌ها بیش از ۷ میلیارد دلار قاچاق را شامل می‌شود. 
وی افزود: این نوع قاچاق منفعت حداقلی برای مرزنشین، کوله بر، ملوان و ساحل نشین دارد و بیش از ۹۰ درصد منفعت آن به جیب قاچاقچیان حرفه‌ای و باندهای سازمان یافته می‌رود.
خورشیدی افزود: در واقع این نوع قاچاق به نام ملوان و کوله بر و به کام قاچاقچیان حرفه‌ای است. 
وی با بیان اینکه برای مقابله با این نوع قاچاق آیین نامه مشترک پیشنهادی برخی از استانداری‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیشنهاد و به هیئت دولت ارائه شده گفت:: انتظار داریم در فصل اول سال ۹۶ این موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد و تصمیم نهایی اتخاذ شود.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:: علاوه بر این لایحه جامع توسعه اقتصادی و تامین معیشت مرزنشینان ازجانب وزارت کشور تدوین و طراحی شده و در هیئت دولت مطرح است که پس از تصویب به مجلس ارائه شود. 
وی به گسترش تعاونی‌های مرزنشینی و تبدیل رویکرد آن‌ها از واردات محور به صادرات محور بعنوان یکی از اقدامات مثبت سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: از سال ۹۳ عملا برخی کالا‌ها مثل سوخت از این نوع تعاونی‌ها به کشورهای همسایه صادر و منافعش بین مرزنشینان تقسیم می‌شود و تا الان چندین مرحله سودهای خوب بین مرزنشینان تقسیم شده است. 
خورشیدی افزود: این حرکت را به سایر کالاهای تولید داخل نیز تعمیم خواهیم داد. 
وی گفت:: بازارهای کشورهای همسایه حق جمهوری اسلامی ایران است و ما باید با تامین کالای مورد نیاز آن‌ها از طریق تعاونی‌ها و با تجارت قانونی به اهداف از پیش تعیین شده خود برسیم. 

امروز عرصه اقتصاد، عرصه جنگ نامتوازن با دشمنان انقلاب اسلامی است
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امروز عرصه اقتصاد ما عرصه جنگ نامتوازن با دشمنان انقلاب اسلامی است که تلاش می‌کنند شرایط و تنگناهای اقتصادی را بر کشور تحمیل کنند.
قاسم خورشیدی افزود: بنابراین هرچقدر اقتصاد کشور مستحکم‌تر شود ترفندهای دشمن را عقیم گذاشته ایم.
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته در مجموع تقریبا ۵۰ درصد حجم قاچاق کاهش یافته گفت: با این حال همچنان حجم قاچاق معادل حدود ۲۵ درصد واردات کشور است که رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند برای اقتصاد کشور فوق العاده شکننده باشد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق افزود: روند مبارزه با قاچاق مثبت بوده است و ما شرایط کاهشی قاچاق ر. ا. شاهدیم.
خورشیدی با بیان اینکه تعداد ایکس ری‌های ویژه شناسایی کالاهای کانتینر‌ها در دو سه سال اخیر دو برابر شده است گفت: با این حال هنوز باید از این تجهیزات بیشتر در گمرکات کشور نصب و راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه سیستمی کردن فرآیند و الکترونیکی کردن گمرک در دستور کار قرار دارد گفت: این امر از دو سال و نیم قبل شروع شده و هرچه این سیستم‌ها بیشتر الکترونیکی شود امکان ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی کاهش می‌یابد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه درآمد گمرک در سال ۹۲ بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان بود گفت: با تمهیدات انجام شده و کاهش قاچاق کالا از مبادی رسمی این رقم در سال ۹۵ با رشد ۲۷۰ درصدی به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.
خورشیدی گفت: یکی از اصلی‌ترین علت‌های این افزایش این است که موفق شده ایم جلوی انواع تخلفات گمرکی از جمله قاچاق را بگیریم و قاچاق از مبادی رسمی کاهش محسوسی داشته است.
وی با بیان اینکه حداقل رقم قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد حدود سه میلیارد دلار است گفت: این رقم بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد قاچاق کشور را شامل می‌شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق افزود: معتقدم باید ارتباطات گمرک ما با گمرکات مبدا و شرکت‌های نظارتی و بازرسی بین المللی به صورت سیستمی و دقیق‌تر و مستندتر شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 258724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟