افزایش قیمت خودرو امسال هیچ توجیهی ندارد

رکنا اقتصادی: افزایش قیمت خودرو موضوعی است که همیشه‌ در ماه‌های ابتدایی سال، بازارش داغ می‌شود. خودروسازان تقاضا می‌کنند قیمت خودرو افزایش پیدا کند و این در حالی است که رئیس شورای رقابت در آذرماه ۹۵ اعلام کرد تا اردیبهشت سال آینده هیچ افزایش قیمتی در خودروهای تولید داخل نداریم‌.

افزایش قیمت خودرو، داستان قدیمی است که همواره به‌روز می‌شود. با اینکه در سال‌های اخیر افزایش قیمت خودرو جهشی نبوده و سیر آرامی را طی کرده است اما زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو شنیده می‌شود.

برخی کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را در افزایش تولید در سال گذشته می‌دانند و برخی دیگر نیز مازاد نیروی انسانی کارخانجات تولید خودرو، افزایش حقوق و دستمزد کارگران را عامل اصلی افزایش قیمت خودرو عنوان می‌کنند.

حصول احتمالی این امر در شرایطی که دولتی‌ها مدعی کاهش و مهار تورم هستند از موضوعاتی است که مورد بحث است. قیمت خودرو همواره از موضوعاتی به‌شمار می‌رود که از سوی بخش قابل توجهی از آحاد جامعه با حساسیت و دقت نظر بسیار، رصد و پیگیری می‌شود.

در طول سنوات گذشته به مراتب شاهد افزایش قیمت‌ها در این عرصه بوده‌ایم و این امر در شرایطی محقق می‌شود که به اعتقاد برخی کارشناسان و جامعه مصرف‌کننده، نرخ‌گذاری و تعیین قیمت‌ها با واقعیت بازار Store و سطح کیفی لحاظ شده در آن همخوانی ندارد.

علی‌رغم طرح برخی گلایه‌ها، نقش نافذ این صنعت در ضریب اشتغالزایی و گردش مالی انبوه و قابل توجه موجود در این حوزه باعث شده است با در نظر گرفتن برخی ملاحظات، کاستی‌ها و نارسایی‌های مطروحه درخصوص صنعت خودروی کشور آن‌چنان که باید با وسواس چندانی پیگیری نشود.

در همین زمینه رمضان‌علی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌ گفت: «ایجاد رقابت در تولید خودرو می‌تواند زمینه افزایش کیفیت و کاهش قیمت را نسبت به درخواست مردم فراهم کند، لذا باید اقدامات مناسب برای جایگزینی خودروهای فاقد کیفیت با محصولات دارای کیفیت مناسب صورت گیرد.»

وی بر لزوم انتقال تکنولوژی و ساخت خودروهای ارزان‌قیمت و با‌کیفیت در قراردادهای جدید خودرویی تاکید کرد و یادآور شد: «افزایش هزینه‌های سربار خودروسازان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل است که این موضوع باید در قراردادهای جدید کاهش یابد و حذف ‌شود.»

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه افزایش قیمت هر کالایی باید پشتوانه منطقی داشته باشد، افزود: «افزایش قیمت خودرو هیچ توجیهی ندارد، چراکه خودروسازان داخلی ما تنها تعداد کمی آپشن به خودروهای قدیمی اضافه می‌کنند و می‌گویند طراحی خودرو جدید شده است و قیمت آن را نیز بالا می‌برند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی وضعیت رکودی خودرو را تشدید کرده است و این امر انگیزه مشتریان برای خرید خودرو را کاهش می‌دهد.»

درخواست معافیت قیمت‌گذاری و اعلام قیمت پژو۲۰۰۸

همچنین در مورد قیمت گذاری محصولات پرتیراژ دبیر انجمن خودروسازان با درخواست از شورای رقابت برای معافیت قیمت‌گذاری و قیمت پژو ۲۰۰۸ گفت: «مجاز نیستیم به بسیاری از سهام‌داران ایران خودرو و سایپا که از سود سهام ارتزاق می‌کنند، ضرر برسانیم.»

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه منتظر نظر شورای رقابت برای اعلام قیمت محصولات پر‌تیراژ هستیم، گفت: «باتوجه به تولیدات متنوعی که در کلاس‌های مختلف داریم، انتظار داریم شورای رقابت همچنان‌که دیگر خودروسازان را از نظام قیمت‌گذاری معاف کرده است، ما را هم از قیمت‌گذاری معاف کند.‌»

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در شرکت‌های خودروسازی گفت: «فقط در بخش کارگری دستمزد‌ها ۱۴٫۵ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه فولاد مبارکه در مقطعی قیمت ورق‌های فولادی را حدود ۲۰ درصد افزایش داد، ما اکنون در تامین برخی مواد اولیه با افزایش قیمت مواجهیم که این موضوع را برخی شرکت‌ها به شورای رقابت اعلام کرده‌اند و برخی هم در حال ارائه گزارش به شورای رقابت هستند.»

این مقام مسئول افزود: «سال گذشته به‌رغم ابلاغ مجوز افزایش قیمت، بعد از حدود ۶ ماه آن را اعمال کردیم. سیاست کلی این است که تا حد ممکن از طریق افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها مانع افزایش قیمت شویم، ولی اگر اینگونه نشد به ما اجازه بدهند برای جلوگیری از ضرر و زیان، افزایش قیمت داشته باشیم.

نعمت‌بخش گفت: «بسیاری از سهامداران ایران خودرو و سایپا از طریق سود سهام ارتزاق می‌کنند و ما مجاز نیستیم به آن‌ها ضرر برسانیم.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 259355 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟