اجرای IPC، صد هزار شغل ایجاد خواهد کرد

رکنا اقتصادی:رضا خیامیان در نشست خبری که صبح امروز در آستانه برگزاری بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با بیان این‌که در این نمایشگاه حضور پررنگ شرکت‌های خارجی مطرح است، گفت: شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه پرتعداد هستند. در این نمایشگاه 833 شرکت خارجی و حدود 1000 شرکت ایرانی حضور دارند.
وی با تاکید بر این‌که حضور پررنگ شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه یک پیام برای ما دارد، توضیح داد: شرکت‌های خارجی با انگیزه فروش کالا به این نمایشگاه می‌آیند و تقاضای ما از مسوولان صنعت نفت صیانت از بازار Store داخلی در مقابل شرکت‌های خارجی است. پیشنهاد ما به مسوولان این است که به شرکت‌های خارجی بفهمانند که در صورتی می‌توانند به ایران کالا بفروشند که با یک شرکت ایرانی جوینت شوند.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به شعار سال جاری، اظهار کرد: خارجی‌ها باید به مشارکت با سازنده ایرانی تشویق شوند. اگر تولیدکننده ایرانی با شرکت خارجی مشارکت کند باعث ارتقای مدیریت، انتقال دانش فنی، افزایش کیفیت کالا، قرار گرفتن شرکت‌های ایرانی در سطح بین‌المللی و غیره می‌شود.
خیامیان با بیان این‌که کالاهای که توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود به دلیل تحریم‌ها، استانداردهای بین‌المللی را ندارند، گفت: به دلیل نداشتن این استانداردها ما نمی‌توانیم کالای خود را به کشورهای همسایه صادر کنیم، اما هنگامی که شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی مشارکت کنند می‌توانند از اسم این شرکت‌ها استفاده کرده و کالاهای خود را به کشورهای همسایه صادر کنند.
وی بر لزوم رعایت قانون Law حداکثری استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی تاکید کرد و افزود: ما با فاینانس خارجی مخالف نیستیم به شرطی که قانون حداکثری استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی رعایت شود. ما 200 میلیارد فاینانس چین داریم اکثر شرکت‌هایی که خارجی‌ها خرید می‌کنند شرکت‌های خصولتی هستند. این شرکت‌ها به راحتی کالاها را از طریق فاینانس خارجی می‌خرند، در صورتی که شرکت‌های دولتی موظف هستند از توان داخل استفاده کنند.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر این‌که وظیفه ما ایجاد اشتغال برای جوان ایرانی است نه جوان چینی، تصریح کرد: ما سرمایه‌های انسانی خود را صادر می‌کنیم. بهترین بخشی که در کشور می‌تواند اشتغال ایجاد کند صنعت نفت است.
خیامیان در ادامه با اشاره به عملکرد صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در نوروز امسال به نقش صندوق توسعه ملی برای توانمندسازی بخش خصوصی تاکید کرد اما باید دید این صندوق واقعا در این جهت حرکت می‌کند یا خیر. این صندوق به کسی وام می‌دهد که کالای خارجی بخرد و این کار خلاف همه معیارها است اما چون فکر می‌کنند بیماری هلندی ایجاد می‌شود و ممکن است ارز وارد کشور شود می‌گویند باید کالای خارجی خریداری شود.
وی افزود: ما در حال مذاکره هستیم که تجهیزات از سازنده ایرانی خریداری شود اما پول را در خارج به سازنده تحویل دهند تا سازندگان ایرانی از خارج از کشور ماشین‌آلات خریداری کنند.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر این‌که وظیفه دولت فراهم کردن بستر برای اشتغال است، ادامه داد: بخش خصوصی باید اشتغال ایجاد کند. ما به دولتی نیاز داریم که تولید محور باشد. در کشور ما یک فرد کارآفرین باید ریسک‌های مختلفی را تحمل کند. سازندگان تجهیزات قشری بودند که بیشترین ضرر را در زمان تحریم‌ها تحمل کردند، اما هنگامی که مشکل پیدا می‌کنند کسی به فریاد آنها نمی‌رسد.
خیامیان با اشاره به وام رونق تولید، اظهار کرد: این وام برای کمک واحدهای مشکل‌دار در نظر گرفته شده بود اما هنگامی که بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم مشکل واحدی را حل نکرد فقط برخی از واحدها به راحتی می‌توانند از این وام استفاده کنند، اما کسی که واقعا به این وام نیاز دارد بانک‌ها هیچ کمکی نمی‌کنند. اگر دولت می‌خواهد مشکل واحدی برطرف شود باید منابع تکلیفی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به ساخت 10 قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت، گفت: سازندگان داخلی در سال گذشته قراردادهای خوبی در زمینه‌ی 10 قلم کالای پرمصرف صنعت نفت بستند. در این راستا 500 میلیارد تومان و 25 میلیون یورو قرارداد بسته شد در حال حاضر نیز در آستانه امضای 250 میلیون یورو با سازندگان داخلی هستیم که برای امضای این قراردادها خارجی‌ها با سازندگان ایرانی جوینت شدند.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه با بیان این‌که در جلسات IPC از مشاوره انجمن‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: در قراردادهای IPC درصدی برای مشارکت بین شرکت‌های خارجی و ایرانی گذاشته شده است که اگر مشارکت ایرانی از درصد مشخص شده بالاتر باشد وزارت نفت امتیاز تشویقی در نظر گرفته و چنانچه مشارکت کمتر باشد شرکت‌ها جریمه خواهند شد. اگر خارجی‌ها بیایند و قراردادهای IPC انجام شود نزدیک به 100 هزار شغل ایجاد خواهد شد.
خیامیان ادامه داد: مردم ما از کارهای هیجانی بیرون آمده‌اند و طبق واقعیت حرکت می‌کنند. مردم هم دوران تحریم و هم دوران برجام را دیده‌اند. شغل ایجاد کردن بسیار سخت است.
وی با بیان این‌که طبق برنامه ششم توسعه قرار است 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود، افزود: اگر این 200 میلیارد دلار تحقق پیدا کند 60 درصد آن مربوط به ساخت تجهیزات است که معادل 120 میلیارد دلار می‌شود و اگر نصف این موضوع توسط سازندگان ایرانی تحقق پیدا کند ارزش آن 60 میلیارد دلار خواهد شد. همچنین ما یک بازار 300 میلیارد دلاری در عراق و برای توسعه صنعت نفت عراق داریم که اگر 20 درصد این بازار توسط ما تامین شود 36 میلیارد دلار می‌شود. از سوی دیگر اگر بتوانیم چهار میلیارد دلار در منطقه به دست آوریم کلا 100 میلیارد دلار بازار تجهیزات ایران خواهد بود و در کمترین حالت 200 هزار جوان صاحب شغل می‌شوند.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر این‌که بازار خوبی در مقابل سازندگان تجهیزات صنعت نفت موجود است، گفت: بسیاری از افراد دارای سرمایه هستند اما به دنبال خرید ارز و کالا می‌روند. ما برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی بستری فراهم نکردیم. البته انجمن سازندگان پکیج‌هایی ایجاد خواهد کرد و به جامعه ارائه می‌دهد تا در این راستا اشتغالزایی کند، اما تا بهره بانکی بالا باشد علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در تولید نیست. ما مشکلات زیادی از جمله بیمه، دارایی، دیون بانکی و غیره در تولید داریم که به تولید ضررات جبران‌ناپذیری وارد کرده است.
خیامیان در ادامه در مورد مطالبات انجمن از دولت توضیح داد: آمار دقیقی از مطالبات در دست نیست اما از قبل عید تاکنون وضعیت مطالبات بهتر شده است.
وی با بیان این که همیشه خرید خارجی شیرین است، تصریح کرد: لابی‌هایی برای خرید خارجی وجود دارد در حالی که می‌توان بدون خرید خارجی اقدامات خوبی انجام داد. ما برای اولین‌ بار در کشور با مشارکت فرانسوی‌ها لوله لیفورمر ساختیم. ما باید ایرانی را باور کنیم.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پایان اظهار کرد: شرکت‌های خارجی تا هنگامی که بدانند کالایی که می‌سازند در ایران خریدار دارد تمایلی به جوینت شدن ندارند اما اگر حس کنند بازار خود را از دست خواهند داد با تولیدکننده ایرانی جوینت می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 261227 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟