صندوق کارآفرینی امید حامی اشتغال زنان و کسب و کارهای کوچک

صندوق کارآفرینی امید در راستای برنامه‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید و اجرای منویات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طی سه سال و نیم گذشته، بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده که این میزان تسهیلات نسبت به دوره چهار ساله دولت قبل، ۵۰ درصد افزایش داشته است.
حمایت مالی از ساماندهی تولید انبوه در قالب کسب وکارهای خرد و کوچک اصلی‌ترین استراتژی صندوق کارآفرینی امید بوده است؛ به نحوی که با اعطای وام‌های ارزان قیمت به مشاغل خانگی و روستایی زمینه اشتغال و درآمدزایی در روستاها راه فراهم کرده و در جهت تحقق شعار "هر خانه یک کارخانه ـ هر روستا یک محصول " گام برداشته است.
علیرغم سرمایه محدود و اندکی که این صندوق در اختیار دارد تاکنون طرح‌های متعدد و قابل توجهی را در جهت اشتغال پایدار و به منظور حمایت از کارآفرینان و متقاضیان کسب و کارهای خرد و کوچک دنبال کرده است.
در راستای اجرای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و ضرورت تدوین استراتژی و راهبر مشارکت اجتماعی روستاییان در برنامه توسعه محلی، یکی از برنامه‌های اجرایی موفق سال‌های اخیر صندوق کارآفرینی امید راه‌اندازی "طرح‌های تولیدی مشارکتی و غیرمشارکتی" در روستاها بوده که با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری صورت گرفته است.
این طرح بر مبنای مشارکت روستاییان و ایجاد تعاونی‌هایی با بیش از ۵ سرپرست خانوار به عنوان سهامدار تدوین و اجرا شده و طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ تعداد ۹۸ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۷۳۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال بیش از ۳۵۰۰ نفر در روستاها مورد تصویب قرار گرفته که گام بزرگی در جهت تحقق روستای بدون بیکار است.
یکی دیگر از شاخص‌ترین اقدامات صندوق، طراحی و اجرای نظام تامین مالی متناسب با روستاها بوده که ایجاد صندوق‌های خرد محلی در جوامع روستایی از آن جمله است؛ به نحوی که می‌توان آن را از موفق‌ترین برنامه‌های سال‌های اخیر صندوق کارآفرینی امید برشمرد.
اصغر نوراله زاده ـ مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گفت‌وگو با ایسنا، از ایجاد ۶۰۰ صندوق خرد ملی در کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد که تعداد این صندوق‌ها تا پایان دولت به ۹۰۰ صندوق افزایش یابد.
وی گفت: این صندوق‌ها در راستای راه اندازی نهاد تامین مالی متناسب با روستاها و توانمندسازی افراد ایجاد شده‌اند و طرح‌های دارای قابلیت اشتغالزایی را شناسایی و به تناسب آن تسهیلات پرداخت می‌کنند.
نوراله زاده درباره تامین مالی این صندوق‌ها اظهار کرد: از محل منابع صندوق کارآفرینی امید مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به هر صندوق پرداخت شده و باقی منابع از محل آورده روستاییان و با توجه به توان مالی‌ آنها تامین می‌شود.
به گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، متولیان صندوق‌های خرد در روستاهایی که این صندوق‌ها فعال هستند بنا به ساز وکاری که خود تعریف کردند به متقاضیان وام می دهند.

57477289
چندی قبل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی مراسمی از ۸۵ صندوق خرد محلی در استان فارس و ۵۶۰ صندوق در سراسر کشور رونمایی کرد.
وی صندوق‌های خرد محلی را موجب مهاجرت معکوس روستاییان به شهرها، توسعه همراه با نشاط روستاها و افزایش ماندگاری افراد در روستاها دانست.
ربیعی همچنین از افزایش تسهیلات صندوق‌های خرد محلی در سالجاری خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید به گسترش عدالت، کاهش فقر و افزایش سطح رفاه مردم در روستاها توجه دارد و طرح صندوق‌های خرد روستایی در این راستا به اجرا درآمده است.
 موضوع تشکیل صندوق‌های خرد زنان روستایی به عنوان نهاد مالی در روستاها از سوی صندوق کارآفرینی امید و با هدف تامین منابع مالی کسب و کارهای خرد روستایی از تیرماه ۱۳۹۴ با برگزاری نشستهای هماهنگی و همفکری شکل گرفت.
در طرح صندوق‌های خرد محلی، افزایش دسترسی زنان روستایی کم درآمد به تسهیلات اعتباری و توانمندسازی آنها از طریق آموزش‌ مهارتهای شغلی مورد نیاز پیش‌بینی شده است.
فرآیند تشکیل صندوق‌های خرد محلی با انتخاب روستاها بر اساس گزارش‌هایی که از مشارکت اجتماعی روستاییان دریافت شده و به دنبال انتخاب تسهیل‌گران و توانمندسازی و آموزش آنان آغاز می‌شود. در هر روستا با برگزاری جلسات عمومی و دعوت از اهالی برای مشارکت و تشکیل صندوق خرد آن روستا، ابتدا اهداف طرح بیان و از آنان دعوت می‌شود با توجه به نتایج تشکیل صندوق که به افزایش قدرت اقتصادی اهالی منجر خواهد شد، براساس علائق خود در این طرح ثبت نام کنند. براساس دستورالعمل‌های جاری صندوق کارآفرینی امید، تعداد اعضای هر صندوق خرد می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ نفر باشد.

57477288

بررسی میدانی نتایج اولیه راه‌اندازی صندوق‌های خردی که کمتر از شش ماه از دریافت تسهیلات آنها می‌گذرد نشان می‌دهد تمام صندوق‌هایی که تسهیلات صندوق کارآفرینی امید را دریافت کرده‌اند بلافاصله شروع به پرداخت تسهیلات کرده و در اغلب روستاها، اعضای صندوق‌های خرد توانسته‌اند به‌ طور متوسط با دریافت مبلغ پنج میلیون ریال، کسب و کار مورد نظر خود را راه‌اندازی کنند.
در حال حاضر ۵۶۴ صندوق در ۱۵ استان کشور تشکیل شده و مبلغ ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن اختصاص یافته که بیشترین تعداد صندوق مربوط به استانهای فارس و خوزستان بوده است.
صندوق‌های خرد محلی اهداف متعددی را دنبال می‌کنند که از جمله آنها ایجاد نظام تامین مالی متناسب با روستاییان، بهبود سطح درآمد خانوارهای روستایی و عشایری با اجرای پروژه‌های کوچک، نهادینه‌سازی مشارکت جوامع روستایی با تلفیق منابع مردمی و دولتی این طرح و تغییر نگرش روستاییان به استفاده بهینه از منابع و مزیت‌های رقابتی روستای محل سکونت است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایسنا

این اخبار را از دست ندهید:

پروین شب عروسی کاری کرد که موهای داماد را تراشیدند +عکس

پارتی شبانه در قم / 45 زن و مرد میهمان به خاطر فساد و فحشا دستگیر شدند

مرگ دلخراش دختر 25 ساله در پارتی مختلط شبانه

نوعروس جوان مردهای محله را به جان هم انداخت / پوشش بد، رفتار با مردان نامحرم مریم را نمی توانستم تحمل کنم

وقتی شوهرم مرد احمد آقا ما را حمایت می کرد تا اینکه سونیا را با یک مرد غربیه داخل ماشین پرشیا دید و ...

تکه تکه کردن ماشین گران قیمت به دست نوجوانان کم سن و سال / صاحب خودرو اینها را آزار داده بود + فیلم

اقدام عجیب مجری طنز در برنامە پخش زندە او را تا یک قدمی مرگ برد+عکس

هاشم به خاطر شکنجه شیطانی زن آرایشگر به اعدام محکوم شد+عکس

خودم را به مردن زدم ولی خواهرم چشمانش باز بود که کشته شد و برادرم هی می گفت غلط کردم و ...+عکس

انتقام وحشتناک عروس از داماد / او ساعتی بعد از به هم خوردن جشن عروسی با مردی دیگر ازدواج کرد+عکس

محاکمه 2 برادر نوجوان به خاطر داشتن اسلحه و ... +عکس 2 پسر در دادگاه تهران

این پدر ارتشی پسرش را به خاطر ننوشتن مشق هایش با شوکر تنبیه می کرد + عکس

زن صیغه ای همسایه کاری کرد که نزدیکانم دسته جمعی کتکم زدند

فیلم سرقت مسلحانه از یک ساندویچی را ببینید+ عکس

این زن خارجی پسران ایرانی را در پارتی های شبانه به دام شوم می انداخت+عکس

جزئیات بیشتر از قتل سعید کریمیان و تاجر کویتی +عکس

اقدام شیطانی سرایدار زن در دبیرستان+عکس

سرباز براتی هم شهید شد / این سرباز در حادثه میرجاوه مفقود شده بود+عکس

انفجار دردناک در جگرفروشی پاسداران

کمین مار بوآ 1.5 متری در کلاس سوم ابتدایی + عکس

حکم قطعی شاه مازندران صادر شد + عکس

 

کدخبر: 261401 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟