"سجاد"سامانه‌ علمی دولت الکترونیک شد

رکنا اقتصادی:رضا باقری اصل با اشاره به تحقق توسعه دولت الکترونیک بر بستر شبکه ملی اطلاعات در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از رونمایی از فازهای ۳ و ۴ سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) در روزهای اخیر خبر داد.
باقری اصل ضمن تشریح علل شکل‌گیری این سامانه اظهار کرد: برای الکترونیکی کردن استعلامات در وزارت علوم، یکی از مهم‌ترین موارد، استعلام مدارک تحصیلی از دانشگاه‌هاست که تعداد آنها بسیار زیاد است. با بررسی سرویس‌های وزارت علوم، سرویس‌های دولت را به ۱۰ دسته تقسیم کردیم که یکی از آن‌ها، سرویس ثبت داده‌های کلان بود و متوجه شدیم وزارت علوم پایگاه داده دانشجویی، ‌ فارغ‌التحصیلان و مدارک را ندارد.
وی ادامه داد: بنابراین وزارت علوم را ملزم کردیم که سرویس را تعریف و سیستمی را ایجاد کند که دانشگاه‌ها داده‌های خود را به آن منتقل کند؛ در سازمان اداری استخدامی خدمات خود را اضافه و سپس آن را الکترونیکی کند و این سیستم اخیرا بهره‌برداری شد. از روزی که این سرویس را تعریف کردیم تا زمان بهره‌بردای، ۱۸ ماه طول کشید. دیتابیس آن آماده شده و داده‌ها به تدریج وارد آن می‌شود. درواقع سامانه آن درست شده و حالا سرویس‌دهی می‌کند.
پروژه سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) پیرو بندهای ۱ و ۲ بند ج ماده ۴۶ قانون Law پنجم توسعه در راستای الکترونیکی کردن خدمات  سازمان امور دانشجویان در بستر شبکه ملی اطلاعات و ارسال و دریافت الکترونیکی کلیه استعلامات میان سازمان‌ و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، ماده ۴ و ۶ آیین‌نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی مصوب شورای عالی اداری مورخ ۱۰ شهریور ۹۳ و عمل به تکالیف مشخص‌شده برای دستگاه‌های اجرایی و پیاده‌سازی برنامه‌ها و اقدامات اجرایی توسعه الکترونیکی مصوب در ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات مورخ ۲۰ اسفند ۹۲ در دستور کار سازمان امور دانشجویان قرار گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 262998 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟