تب قیمت پیش ار زمضان مبارک

رکنا اقتصادی:در این زمینه، افزایش قیمت در بسیاری از اقلام پرتقاضا دیده می‌شود و اغلب کسبه بر این باورند که این روند تا نیمه ماه رمضان ادامه خواهد داشت به صورتی که تعدادی از آنها معتقدند اگر مسئولان نسبت به کنترل قیمتی دقت بیشتری نداشته باشند سفره رمضانی امسال برای اکثر مردم، کوچک خواهد شد.
براساس بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌جم از منطقه مولوی، قیمت برنج ایرانی درجه یک 13 هزار و 950 تومان، برنج ایرانی درجه دو 7900 تومان و برنج وارداتی از 4150 تا 5000 تومان بود. این درحالی است که انواع حبوبات هم با افزایش قیمت مواجه شده‌اند به طوری که عدس ده هزار تومان، لوبیاچیتی 13 هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی ده هزار تومان، لوبیا قرمز 9800 تومان، نخود 11 هزار تومان و لپه 12 هزار و 200 تومان است. در آخرین گزارش هفتگی بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی منتهی به 22 اردیبهشت سال جاری، نوسان قیمتی در بخش حبوبات دیده می‌شود به صورتی که قیمت همه اقلام این گروه بین 0.4 درصد تا 4.6 درصد افزایش قیمتی را تجربه کرده‌اند.
افزایش قیمت‌ها زیر سایه انتخابات
محمدرضا عبدی، یکی از کسبه خیابان مولوی درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی به خبرنگار جام‌جم گفت: در طول تبلیغات انتخاباتی، نظارت و کنترل قیمت‌ها در بازار Store از سوی نهادهای مربوط کمرنگ بود و به همین دلیل برخی اقلام مربوط به ماه مبارک رمضان بخصوص حبوبات افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد.
عبدی درباره افزایش قیمت حبوبات افزود: نکته قابل توجه درباره قیمت حبوبات رمضان امسال این است که ابتدای سال‌جاری قیمت حبوبات تقریبا در اقلام مختلف نزدیک به 10 درصد افزایش قیمت داشت اما دوباره با افزایش تقاضا برای ماه رمضان شاهد افزایش مجدد نزدیک به 10درصد قیمت در برخی اقلام بخصوص لوبیا و عدس هستیم.
وی وابستگی حبوبات ایران به خارج از مرزها را دلیل اصلی نوسان قیمتی اعلام کرد و گفت: عمده حبوبات ایران از طریق واردات تامین می‌شود بنابراین اگر گاهی به هر دلیل یک کشتی دیر تخلیه شود یا این‌که دیر به بنادر ایران برسد، کمبود کالا در بازار بخصوص برای ایام خاصی مثل ماه مبارک رمضان احساس شده و قیمت‌ها رو به افزایش حرکت می‌کنند این اتفاقی است که برای لوبیا و عدس وارداتی افتاده است چون لوبیا از چین و عدس از کانادا وارد می‌شود.
این فعال بازار مولوی تاکید کرد: نکته نگران‌کننده دیگر این است که برخی سودجویان طی یک ماه گذشته به دلیل بی‌توجهی مسئولان، با جمع‌آوری روغن از بازار بخصوص با خریدهای عمده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه این کالای مهم را کم کرده‌اند و کارخانه‌ها هم ظاهرا برای تأمین کل نیاز بازار مشکلاتی دارند بنابراین احتمال افزایش قیمت روغن نباتی هم وجود دارد.
کاهش عرضه دلیل گرانی حبوبات
قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه موادغذایی درباره تغییر قیمت اقلام پرمصرف رمضانی گفت: با توجه به موجودی و ذخیره اقلام پرمصرف ماه رمضان از سوی بنکداران، احتمال افزایش قیمت در بازار وجود ندارد به این دلیل که انبارها مملو از کالاست و هیچ کمبودی در بازار نداریم.
حسنی با اشاره به آخرین وضعیت اقلام اساسی افزود: در نخستین روزهای سال نرخ برخی اقلام حبوبات به سبب کاهش عرضه نسبت به تقاضا، افزایش 8 تا 12درصدی را تجربه کرد که در شرایط کنونی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی وضعیت نرخ برنج را در بازار ثابت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج ایرانی بسته به کیفیت از 7500 تا 14 هزار و 500 تومان و برنج خارجی 4100 تا 4900 تومان است و از آنجا که قرار است کالاهای اساسی با قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شوند، برنج هم افزایش قیمت نخواهد داشت.
حسنی ادامه داد: برخی دلالان اقدام به خرید انبوه روغن از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کردند که همین مساله ممکن است تنش قیمت را در روزهای آینده به همراه داشته باشد درحالی که احتمال افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود ندارد، به همین دلیل به خریداران توصیه می‌شود برای تامین نیازهای خود نگران نباشند، چون قرار نیست روغن افزایش قیمت داشته باشد و صرفا سودجویان در این دوره اقدام به تنظیم مصنوعی قیمت‌ها می‌کنند.
زولبیا و بامیه گران می‌شود
در همین حال علی بهرمند، رئیس اتحادیه قنادان تهران درباره افزایش قیمت زولبیا و بامیه به خبرنگار ما گفت: براساس تغییر قیمت برخی مواد اولیه تولید این خوراکی و همچنین افزایش دستمزد کارگران تقریبا یک ماه پیش پیشنهاد افزایش 15 درصدی قیمت را به سازمان حمایت دادیم.
بهرمند افزود: قرار است قبل از آغاز ماه مبارک رمضان سازمان حمایت براساس آنالیز قیمتی و پیشنهاد ارائه‌شده از سوی این اتحادیه قیمت مصوب را تعیین کند که احتمالا قیمت‌ها در هفته جاری اعلام خواهد شد.
بر این اساس در صورت تصویب افزایش 15 درصدی قیمت زولبیا و بامیه باتوجه به قیمت سال گذشته احتمالا در فروشگاه‌های درجه یک، زولبیا بامیه نزدیک به 12هزارو600 تومان و در فروشگاه‌های درجه دو این خوراکی رمضانی 12هزارو100 تومان فروخته خواهد شد.

download

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 265826 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟