پراید و پژو به پیکان می پیوندند+ جزییات

رکنا اقتصادی : رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید چهار خودرو که نمی‌توانند استانداردهای خودرویی را از ۵۲ به ۸۳ مورد ارتقاء و پلت‌فرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف خواهد شد.

براین اساس خط تولید خودروهایی که نتوانند استاندارد خود را از ۵۲ به ۸۳ مورد تا دی ماه سال ۱۳۹۷ ارتقاء دهند، بررسی خواهد شد و اگر خودرویی نتواند تا آن زمان این مساله را رعایت کند خط تولید آن متوقف خواهد شد.

خداحافظی با خودروهای بی کیفیت در حالی مطرح است که تیغ انتقادات به محصولات سایپا و ایران خودرو این روز‌ها تیز‌تر شده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این باره با تاکید بر اینکه ضعف پراید و پژو ۴۰۵ بیشترین انتقاد را به صنعت خودرو وارد کرد می‌گوید: پراید برای خودروساز ده‌ها میلیارد تومان هزینه در بر داشت تا با استانداردهای مورد نظر همخوانی پیدا کند.

بر اساس استراتژی صنعت خودرو کشور، خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولاتی جدید جایگزین آنها شوند. در مسیر تحقق این استراتژی، پراید و ۴۰۵ دو گزینه ارجح هستند.

چرا که به گفته فعالان حوزه خودرو این محصولات به‌ویژه پراید از عمر خود فرا‌تر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد.

در همین ارتباط داوود میر خانی رشتی عضو شورای سیاست گذاری خودرو نیز در گفت و گو با اکو تیتر، اظهار داشت: تعداد خودروهای دارای استاندارد اجباری از 55 خودرو به 83 خودرو در سال جاری افزایش یافته است. از این رو پیش بینی می شود در صورتی که کارخانه های سازنده های خودروهایی نظیر پراید و 405 استانداردهای اجباری را رعایت نکنند تا پایان سال جاری از دور خارج می شوند.

وی نیز با بیان اینکه از دور خارج کردن پراید طبق زمانبندی قرار بود سال گذشته محقق شود افزود: دلیل کنار گذاشتن پراید صرافا بحث عدم کیفیت این خودرو نیست، بلکه تقریبا 20 سال از عمر این خودرو گذشته و با توجه به استراتژی صنایع خودرو، زمان کنار گذاشتن این خودرو فرارسیده؛ چنانکه قبلا هم پیکان با عمر 40 ساله کنار گذاشته شد.

به گفته میرخانی رشتی، باید در حوزه تولید خودرو در کشور برنامه ارتقای کیفیت و به‌روز‌رسانی استانداردها مد‌نظر قرار گیرد و عملی شود اما شرط مهم در این زمینه‌، ایجاد شرایط نرمال و استاندارد در تولید و عرضه خودروهایی مطابق قراردادهای جدید است به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود دستیابی به چنین وضعیتی در کیفیت خودروها به سرعت فراهم نشده است و زمان‌بر خواهد بود.

عضو شورای سیاست گذاری خودرو با بیان این که خودروهای فاقد کیفیت مناسب و دارای ضریب ایمنی اندک باید از چرخه تولید صنایع خودروسازی حذف شوند تصریح کرد: البته این جایگزینی به معنای تبدیل ایران به کشور مصرف‌کننده خودروی خارجی نیست و باید در کنار تولید خودرو با کیفیت مناسب برای مصرف‌کننده داخلی، با مشارکت شرکت‌های خارجی زمینه برای صادرات آن نیز فراهم شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 268049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟