تجمع سپرده‌گذاران سرگردان موسسه آرمان

رکنا اقتصادی: سپرده‌گذاران موسسه آرمان که از تجمیع ۲ تعاونی وحدت و البرز ایرانیان تشکیل شده بعد از انتشار اطلاعیه‌ای از سوی موسسه اعتباری توسعه مبنی بر منتفی شدن ادغام این تعاونی‌ها، مقابل شعب وحدت و البرز ایرانیان در شهرهای اهواز، دهلران، رباط‌کریم و ملارد و چند شهر دیگر کشور تجمع کردند. «وطن‌امروز» در گزارش روز گذشته خود به بانک مرکزی هشدار داد تکلیف موسسات و تعاونی‌های اعتباری را که نه از بانک مرکزی مجوز دارند و نه از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود، روشن کند، چرا که صدها هزار سپرده‌گذار هم‌اکنون در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برند. ۲ سال پیش سپرده‌گذاران میزان و ثامن‌الحجج سرگردان شدند، سال گذشته سپرده‌گذاران کاسپین بلاتکلیف ماندند و گویا امسال نوبت سپرده‌گذاران آرمان است. مشخص نیست سپرده‌گذاران در دیگر بانک‌ها و موسساتی که نام آنها در سایت بانک مرکزی نیست و برخوردی هم با آنها صورت نمی‌گیرد چه سرنوشتی خواهند داشت. روز گذشته سپرده‌گذاران آرمان در اهواز تجمع بزرگی داشتند و این تجمع موجب ترافیک در داخل شهر شد. در این باره فارس گزارش داده با توجه به اعلام ورشکستگی این صندوق، سپرده‌گذاران به یکباره با مراجعه به شعبه این موسسه در بیشتر شهرستان‌های استان خوزستان خواستار برداشت وجه از حساب‌های خود شدند و با توجه به اینکه مسؤولان این بانک‌ها و برخی مسؤولان استانی در هفته گذشته اعلام کرده بودند مطالبات سپرده‌گذاران شنبه پرداخت خواهد شد، باز هم مراجعه این افراد به شعب این موسسه نتیجه‌ای در بر نداشت و در برخی شهرستان‌ها تجمعات ادامه پیدا کرد. با این حال برخی شهروندان خوزستانی صبح دیروز با تجمع در استانداری این استان خواستار ورود استاندار به این مساله و بازپس‌گیری مبالغ سپرده شده در این صندوق بودند. این در حالی است که در شهرستان ایذه نیز تجمع برای ساعاتی باعث ایجاد ترافیک در خیابان منتهی به محل این موسسه شد. با توجه به این تجمعات، دیروز استاندار خوزستان مجبور به واکنش شد. شریعتی در اظهاراتی عجیب اعلام کرد مردم آن زمان که سود زیادی از این موسسه می‌گرفتند باید فکر این روز را هم می‌کردند! استاندار خوزستان گفت: ساعت یک بامداد امروز با حیدری، معاونت نظارت بانک مرکزی تماس گرفته و به صورت جدی خواستار حل مشکل مردم شدم. همچنین با نماینده شعب موسسه توسعه آرمان جنوب غرب کشور صحبت کردم و گزارش‌های آنها نیز به من ارائه شد. مسؤولان موسسه، قوه قضائیه و نیروی انتظامی جلسه دارند و اعلام کردند نتیجه برگزاری جلسه و جمع‌بندی را به ما اعلام می‌کنند. شریعتی اظهار کرد: یک ماه قبل با رئیس بانک مرکزی صحبت کرده بودم و اعلام کردم برخی از این مؤسسات مجوز ندارند حالا این یک مؤسسه منظور نیست. وی گفت: اطلاعیه‌های بسیاری نسبت به مجوزدار نبودن این مؤسسات صادر می‌کنیم ولی کسی به آن اهمیتی نمی‌دهد. این مؤسسات از برخی ارگان‌ها مجوز دریافت می‌کنند و تابلوی خود را بالا می‌برند. هم‌اکنون مدیریت موسسه آرمان در خوزستان و ایلام متفاوت است و موسسه آرمان در خوزستان مشکلی ندارد.
واکنش دادستان رباط کریم
در شهرستان رباط‌کریم استان تهران نیز دیروز تجمعی صورت گرفت و نماینده سپرده‌گذاران جلسه‌ای با مسؤولان برگزار کرد. در این باره خبرگزاری میزان گزارش داده به دنبال تجمع جمعی از سپرده‌گذاران موسسه مالی- اعتباری آرمان در شهرستان رباط‌کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم‌پور، دادستان این شهرستان از پیگیری جدی این پرونده و رسیدگی به وضعیت مالباختگان خبر داد. جمعی از مالباختگان موسسه مالی - اعتباری آرمان در شهرستان رباط‌کریم به نشانه اعتراض مقابل این موسسه تجمع کرده و خواستار تعیین‌تکلیف وضعیت سپرده‌های‌شان شدند. به دنبال تجمع جمعی از این سپرده‌گذاران، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم‌پور، دادستان رباط‌کریم از پیگیری جدی این پرونده و رسیدگی به وضعیت مالباختگان خبر داد. دادستان رباط‌کریم در گفت‌‏وگو با میزان تصریح کرد: موسسه اعتباری آرمان بیش از ۵ هزار عضو دارد و تلاش دستگاه قضایی بر این است که وضعیت سپرده‎گذاران از طریق مذاکره حل و فصل شود. وی ادامه داد: در دادسرای رباط‌کریم با حدود ۲۰ نفر از نمایندگان سپرده‌گذاران موسسه آرمان جلسه‎ای با حضور رئیس دادگستری این شهرستان برگزار و اجماع حاصل شد که پرونده به صورت غیر قضایی و با تزریق پول از بانک مرکزی حل و فصل و از طریق مذاکره، حقوق مردم به آنها بازگردانده شود. حجت‎الاسلام والمسلمین قاسم‌پور در پایان تصریح کرد: طبق گفته فرماندار شهرستان رباط‌کریم در جلسه شورای تامین، مقرر شد بانک اقتصاد نوین به عنوان پشتیبان موسسه آرمان ودیعه‏‌ها و سپرده‎های مردم را بتدریج پرداخت کند.
ضرب‌الاجل مجلس به بانک مرکزی
پورابراهیمی از ارجاع پرونده کاسپین به قوه قضائیه با عدم تعیین تکلیف آن از سوی بانک مرکزی خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس درباره پرونده موسسه اعتباری کاسپین، گفت: این کمیسیون از ابتدای مشکل سپرده‌گذاران کاسپین با تشکیل جلسات مستمر با مسؤولان مربوط در تلاش برای رفع آن بوده است. نماینده مردم کرمان با بیان اینکه ورود مجلس به پرونده کاسپین از حیث انجام‌وظیفه نظارتی بوده است، افزود: با توجه به اینکه اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی درباره تعیین‌تکلیف کاسپین از نظر نمایندگان کافی نبوده، برگزاری نشستی دیگر برای بررسی برنامه‌ها درباره ساماندهی این موسسه و موسسات مشابه آن در هفته جاری برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: در صورتی که تا پایان هفته جاری بانک مرکزی برنامه مشخص و زمانبندی شده در چارچوب ضوابط و قوانین برای ساماندهی بازار Store غیرمتشکل پولی و مالی ارائه نکند، کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست اعمال ماده ۲۳۶۶ در این باره را خواهد داد. پورابراهیمی ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس نمی‌تواند به صورت مستقیم به برخورد با موسسات مالی غیرمجاز بپردازد، اعمال ماده ۲۳۶۶ آیین‌نامه را در دستور کار خود قرار داده تا با همکاری قوه قضائیه این مهم پیگیری شده و سپرده‌گذاران به حقوق خود برسند. وی افزود: اقدامات انجام شده در قبال بازار غیرمتشکل پولی پاسخگوی تعهدات بانک مرکزی درباره مواجهه با این بازار نیست. نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بانک مرکزی در گزارشی که تا پایان هفته جاری باید به کمیسیون اقتصادی مجلس تقدیم ‌کند باید به نحوه تسویه، حدود و رقم سپرده‌ها و همچنین چگونگی احقاق حقوق مردم در این موسسات اشاره کند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کم شدن از سپرده‌های مردم در موسسه کاسپین و همچنین برخی زمزمه‌ها درباره کاهش نرخ سود آنها از مواردی است که باید از سوی بانک مرکزی تعیین‌تکلیف شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 268082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟