مقام مسئول:پروازهواپیماهای ATR فعالیت فرودگاه های کم برخوردار را رونق می بخشد

رکنا اقتصادی: «شاهرخ نوش آبادی» در این باره افزود: با انجام نخستین پرواز هواپیماهای ATR (ای تی آر) به مشهد مقدس در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری و عملیاتی شدن این ناوگان و با انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی مسیرهای پروازی 54 فرودگاه کم برخوردار در سراسر کشور، هم اکنون این هواپیماها بر اساس تقاضای بازار Store و امکانات فرودگاه ها پروازهای خود را در مسیرهای داخلی کوتاه برد آغاز کرده اند.

وی یادآورشد: با توجه به وجود فرودگاه های کوچک در استان های مختلف و کم بودن پروازها در این نقاط به دلیل کمبود ناوگان هوایی، خرید هواپیماهای ATR تحولی بزرگ در صنعت هوانوردی کشور به وجود آورده و افزایش تعداد پروازهای بین استانی دستاوردهای ورود هواپیماهای برجامی به ناوگان هوایی ایران ایر است.

نوش آبادی با بیان اینکه هواپیماهای ATR با هدف فعال کردن فرودگاه های کوچک در برخی مناطق کم برخوردار و اتصال هوایی مراکز استان ها به یکدیگر در راستای کاهش سفرهای متعدد هوایی وارد ناوگان هوایی کشور شده است، گفت: به باور بیشتر کارشناسان هوایی از آغاز پرواز این هواپیماها، تاکنون این امر نمود بیشتری داشته است

وی با اشاره به افزایش تقاضای سفر با این هواپیماها در مسیرهای مختلف داخلی بیان کرد: از زمان عملیاتی شدن پرواز این هواپیما به فرودگاه های مختلف کشور، تقاضا برای انجام پروازها در مسیرهای تهران - دزفول و بالعکس، تهران - اصفهان -آبادان - تهران بیشتر شده و مسیرهای دیگری از جمله تهران - رامسر، تهران - نوشهر، گرگان - مشهد با استقبال مردم بیشتر شده که در صورت وجود استانداردهای لازم همچنان این پروازها استمرار خواهند یافت.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: ایران ایر در سال 1387 برای نخستین بار اتصال هوایی بین استانی با انجام پرواز ساری - بندرعباس را اجرا و دراین راستا مسیرهای بین استانی بسیاری را نیز برای تسهیل تردد هموطنان برقرار کرد و خرید هواپیماهای ATR خدمت رسانی را در حمل ونقل هوایی کشور توسعه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما با امضای قرارداد خرید 20 فروند هواپیما ATR 72 نفره ، تاکنون 4 فروند آن را از شرکت ای تی آر تحویل گرفته و بر اساس برنامه قرار است به تدریج 16 فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال 2018 میلادی تحویل ایران ایر شود.

ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که ایران برای نوسازی ناوگان فرسوده خود با آن قرارداد منعقد کرده است.

پس از توافق برجام ایران‌ایر برای خرید 200 فروند هواپیما قرارداد منعقد کرده که 100 فروند آن را با شرکت ایرباس، 80 فروند با شرکت بوئینگ و 20 فروند با شرکت ATR بوده است.

ای ‌تی ‌آر 72 هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان ‌برد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت 1500 تا 1600 کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرند. این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.

از جمله مشخصات عملکردی سری ATR 600 می توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) 509 کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی 1500 کیلومتر و نیاز به مسافت 1333 متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد.

سری 600 ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود 5 درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.

موتور هواپیماهای ATR توسط یک کارخانه کانادایی به نام Pratt and Whitney تولید شده که یکی از مدرن ترین و ایمن ترین موتورهای هواپیماهای دینا را تولید می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 275730 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟