کاهش صادرات نفت ایران به اروپا

رکنا اقتصادی: البته در روزهای پایانی هفته با انتشار اخباری مبنی‌بر افزایش ذخایر نفت آمریکا، قیمت‌ها و افزایش دکل‌های نفتی در این کشور در کوتاه‌مدت کاهش یافتند، اما در پایان هفته هر سه شاخص با رشد قابل‌توجهی نسبت به پایان هفته قبل مواجه شدند.

سه شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در اواخر روز جمعه، سی‌ام ژوئن به ٤٧ دلار و ٧٠ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، دو دلار و ٢٦ سنت رشد نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست‌تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٤٥ دلار و ٢٥ سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ٦٠ سنت افزایش یافته است.

همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - که شامل میانگین ١٤ قیمت نفت است- در روز پنجشنبه، بیست‌ونهم ژوئن به ٤٥ دلار و ٣٦ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، دو دلار و ٧٨ سنت افزایش یافته است.

اوپک و بازار Store نفت

به نظر می رسد باوجود کاهش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، اوپک عجله‌ای برای تشدید میزان کاهش تولید نفت خود ندارد. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، نمایندگان کشورهای عضو اوپک اعلام کردند این سازمان برای تشدید کاهش تولید نفت خود یا پایان‌دادن به معافیت برخی از اعضا، عجله‌ای ندارد، اما به احتمال زیاد این مسئله در نشست آینده این سازمان با تولیدکنندگان غیراوپک در روسیه بررسی خواهد شد. بر اساس این گزارش، تشدید کاهش تولید می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد و ممکن است از نیجریه و لیبی خواسته شود که به‌جای کاهش تولید، برای افزایش تولید خود، سقفی معین کنند.

درعین‌حال، عربستان اعلام کرده است که صادرات نفت خود به مقاصد آسیایی را در ماه جولای کاهش خواهد داد. اگرچه براساس گزارش‌ها، پا‌بندی اوپکی‌ها به کاهش تولید بالا بوده است، اما کشورهای غیراوپکی در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌اند که این مسئله خود یکی از دلایل عدم تأثیر سیاست کاهش تولید بر قیمت‌ها عنوان می‌شود.

افت‌وخیز صادرات نفت ایران

به دلیل کاهش ارسال نفت از ایران به مقاصد اروپایی پیش‌بینی می‌شود صادرات نفت ایران در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن هفت درصد کاهش یابد. براساس این گزارش، ترکیه و ایتالیا به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان اروپایی نفت ایران، واردات خود را به‌ترتیب ١٩٤ و صد ‌هزار بشکه کاهش داده‌اند. یونان و اسپانیا نیز هرکدام روزانه ٦٥‌ هزار بشکه از ایران نفت وارد خواهند کرد. رسیدن به اوج فصل گرما و کاهش تقاضا از دلایل اصلی این کاهش مصرف است.

از دیگر سو بر اساس این گزارش، ژاپن با ١٣٤‌هزار بشکه در روز در ماه جولای واردات خود را نسبت به ماه ژوئن ٣٤ درصد افزایش خواهد داد و کره‌جنوبی نیز واردات خود را به ٩٧‌ هزار بشکه افزایش خواهد داد که بیشترین میزان در چهار ماه گذشته محسوب می‌شود.

گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub) به‌عنوان شاخص برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به سی‌ام ژوئن به دو دلار و ٩٨ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، ١٢ سنت افزایش نشان می‌دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


 

کدخبر: 277343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟